١٣٩٨/٠٧/١١ ٦:١٤ ب ظ
کد خبر : ٧١٦١٨
وزیر نیرو در نشست با فعالان بخش خصوصی گفت:
باید به دستاورد بزرگ کم اتکایی به نفت خام برسیم
وزیر نیرو در نشست امروز خود در آخرین روز نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب با فعالان بخش خصوصی صنعت آب و فاضلاب کشور، در جریان گلایه ها و انتظارات این بخش قرار گرفت و این بخش با ارائه مستنداتی نسبت به مشکلات اساسی و بنیادین خود در زمینه تولید از جمله بخش بانکی و تامین تجهیزات پرداختند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، در پنل پایانی اختتامیه این نمایشگاه ، رضا اردکانیان وزیر نیرو، کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران وحمیدرضا جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور حضور داشتند.
وزیر نیرو در این جلسه در بخش ایراد سخنرانی خود، با اشاره اینکه باید از کنار تحریم‌های هوشمندانه بتوانیم دستاورد بزرگ کم اتکایی به نفت خام را برای کشور حاصل کنیم افزود: در شرایطی که کشور و ملت ما بیش از هرزمان دیگری آماج تحریم‌ها و عهدشکنی‌های دشمنان است و آثار هجمه‌های دشمنان فردفرد جمعیت کشور را هدف قرارداده است، بخش خصوصی به عنوان مهمترین نیروی محرکه اقتصاد کشور، نقشی بیش از پیش بر عهده دارد.
وی گفت: در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند تبصره 5، 18 و 19 بتوانیم حرکات جدیدی در تنوع بخشی به منابع مالی و کمک به بخش خصوصی پدید آوریم تا از این طریق فشار کمتری بر سازندگان و تولیدکنندگان آب و انرژی وارد شود.
وی با بیان اینکه ایران از پنجم آبان‌ماه رسما وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد، گفت: پس از پیوستن ایران به این اتحادیه بازار وسیعی در اختیار کشورمان قرار خواهد گرفت که اگر هوشمندانه با این مسئله برخورد نکنیم طبیعتا بازار کشور را در اختیار اعضای اوراسیا قرار داده‌ایم.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بومی‌سازی فناوری، انتقال دانش و رشد فناوری ملی از ملزومات نیل به توسعه‌ و پایداری آن است، اظهار کرد: گسترش صنایع و خودکفایی نسبی در تولید کالاها و تجهیزات و ظهور شرکت‌های توانمند در طراحی و اجرای طرح‌های گوناگون آبی انجام و کشور به توفیق‌های خوبی در این زمینه دست یافته است.
وزیر نیرو تاکید کرد: ما بايد در برنامه‌هاي خود، با تعريف ساز و كارهاي جديد و پيش‌بيني بسته‌هاي حمايتي و تشويقي، مشاركت سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را در اجراي طرح‌هاي فاضلاب رونق و شتاب بيش‌تري بخشيم و در اين مسير، لازم است تا با همكاري ساير دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مسئول، حلقه‌هاي مفقوده اين بخش را كه بيش‌تر در مقوله‌هاي اقتصادي و حقوقي خودنمايي مي‌كند، احصاء و ساز و كارهاي رونق بازار آب و پساب را فراهم آوریم.
بخش زیادی از مطالبات سال گذشته پیمانکاران آبفا به‌زودی پرداخت می‌شود
حمید رضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: بخش زیادی از مطالبات سال گذشته پیمانکاران آبفا به زودی از طریق اوراق و اسناد خزانه یکساله پرداخت خواهد شد.
وی افزود: طی هفته‌های آینده بخش زیادی از مطالبات گذشته را در قالب اوراق یا اسناد خزانه یک ساله پرداخت خواهیم کرد.
وی افزود: تلاش ما طی این سال‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها این بوده که بخش خصوصی بتواند توانمندی‌های خود را به بخش دولتی عرضه کند و اکنون مهمترین آثارش این است که اعتماد به نفس در مجموعه دست‌اندرکاران از جمله جامعه مهندسان مشاور، پیمانکاران و سازندگان به وجود آمده است.
مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: در حال حاضر در بخش آب، بیش از ۹۷ درصد تجهیزات مورد نیاز طرح‌های عمرانی در داخل کشور ساخته می‌شود، هر چند در زمینه کیفیت هم دارای مشکلاتی هستیم اما بر اثر تحریم‌های دوره قبل و کنونی با کوچکترین مشکلی مواجه نشده‌ایم.
جانباز با بیان اینکه در زمینه تولید داخل در اقلام بسیاری می‌توان به بخش خصوصی اعتماد کرد، گفت: می‌بایست به هم اعتماد کرده و در بخش‌هایی از صنعت که امکان آن فراهم است از تولیدات داخلی استفاده کنیم.
99 درصد تجهیزات سدسازی از تولیدات داخل تامین می‌شود
محمدرضاحاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۹۹ درصد تجهیزات سدسازی و شبکه از تولیدات داخلی تامین می‌شود و وزارت نیرو پافشاری می‌کند نقاط فنی و مشکلات را مرتفع کند تا تولید داخلی محقق شود.
وی ادامه داد: به طور مثال تولید داخلی پمپ‌های  mc200 پس از پیگیری وزارت نیرو اکنون 15 سال است که به یکی از تولیدات روتین بخش خصوصی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در زمینه تعرفه ها و فهرست بهای ۹۸ نسبت به سال گذشته از فعالیت های بسیار سنگین فولادی تا جزئی ترین فعالیت ها حدود ۱۸۰ درصد افزایش داشته‌ایم که این موضوع در قالب حمایت از بخش خصوصی صورت گرفته است.


 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :