١٣٩٨/٠٧/١٧ ١:١٠ ب ظ
کد خبر : ٧١٦٢٧
مشاورتشکل های صنفی جایگاه داران سوخت به"سهام انرژی" گفت:
جایگاه داران در آلودگی بنزین نقشی ندارند/ تکلیف عرضه بنزین سوپر جایگاه دارها را مشخص کنید
با توجه به اینکه هنوز بازار کذب آلودگی بنزین داغ است و شرکت ملی نفت و سازمان ملی استاندارد نسبت به عرضه بنزین پاک به جایگاه ها مستنداتی را ارائه و به اثبات رسانده اند، اما برخی گمانه زنی ها به سمت جایگاه های عرضه بنزین هم رفت که شاید این اماکن درعرضه بنزین تخلف می کنند.
گفتگو : مریم بابایی
اخیرا اخبار ضد ونقیص و بدون مستندات قابل قبولی در زمینه عرضه بنزین آلوده در کشور مطرح شد. بنزینی که امروز به تولید انبوه داخلی رسیده و روز به روز نیز به کیفیت تولید آن افزوده می شود؛ نتیجه نهایی رای سازمان ملی استاندارد در زمینه آلوده نبودن بنزین هم ارائه  شد اما از گوشه کنار این شبهات همچنان هست؛ به طوری که این موضوع بیشتر به جوسازی شباهت دارد. جوسازی که به قول بیژن زنگنه وزیر نفت در بازدیدی مطرح شد. او در جمع خبرنگاران گفت: "من نمی دانم که چرا برخی از افراد نمی خواهند مردم آرامش داشته باشند و هر چند وقت یکبار دروغی را درست می کنند."
موضوع آلودگی بنزین با اعلام این اخبار از سوی رسانه ها، افکار عمومی را به این تصور کشاند که شاید اشکالات مکانیکی خودروها می تواند از آلودگی بنزین باشد. حتی برخی از تعمیرکاران خودرو نیز در گزارشات محیطی "سهام انرژی" ادعا آلودگی بنزین را مطرح کردند و این افراد توضیحی در زمینه روند آلودگی و تخریب خودرو ندادند.
لذا با توجه به اینکه هنوز بازار کذب آلودگی بنزین داغ است و شرکت ملی نفت و سازمان ملی استاندارد نسبت به عرضه بنزین پاک به جایگاه ها مستنداتی را ارائه و به اثبات رسانده اند، اما برخی گمانه زنی ها به سمت جایگاه های عرضه بنزین هم رفت که شاید این اماکن درعرضه بنزین تخلف می کنند. برای رفع این ابهام به سراغ محمد عطاپور مشاور تشکل های صنفی جایگاه های سوخت و مجتمع های خدمات رفاهی رفتیم تا نسبت به عرضه بنزین در جایگاه ها این موضوع عرضه بنزین پاک را جویا شویم. او در این گفتگو به صراحت آلوده نبودن بنزین در جایگاه ها را با ارائه دلایلی رد کرد.
گفتگو سهام انرژی، در زمینه ارائه دلایل عرضه بنزین در جایگاه ها و طرح برخی از موضوعات و مشکلات دیگر جایگاه داران عرضه سوخت است. متن کامل این گفتگو را در ادامه می خوانید.
بحث بنزین آلوده به جایگاه ها رسید. شما به عنوان نماینده ای که مرتبط با این اماکن است چه نظری دارید؟
بنزین آلوده از جایگاه ها به هیچ وجه نمی تواند عرضه شود. یعنی اگر هم جایگاه دار بخواهد تخلف کند نمی تواند آن هم به دلیل نظارتی است که صورت می گیرد. مثلا از سوی شرکت ملی پخش، هفته ای سه بار بنزین جایگاه ها کنترل کیفی می شود واگر در این زمینه تخلفی شود که جایگاه دارها، خارج از معیار استاندار، بنزین عرضه می کند قطعا جایگاه تعطیل می شود.
برخی از مردم بویژه تعمیرکاران خودرو معتقدند اشکالات فنی خودروها از بنزین آلوده است آیا شما این موضوع را قبول دارید؟
ببینید مردم حق دارند اظهار نظر کنند. اما باید دید آیا زمینه تخلف وجود دارد یا خیر. جایگاه دار نمی تواند دخل و تصرفی در کیفیت بنزین داشته باشد. اگر بر فرض تخلفی باشد جایگاه بسته می شود. خطا و جریمه می شوند. همیشه نظارت ها جواب می دهد. در این موارد هم این گونه است.
نوع جریمه ها چگونه است؟
اگر جایگاه دار در زمینه عرضه بنزین بی کیفیت متهم باشد اولا علاوه بر تعطیلی جایگاه، پول فراورده به جایگاه دارداده نمی شود. جریمه نقدی هم می شوند، ضمنا بار سوخت بی کیفیت تخلیه و جایگاه پاکسازی می شود.
این تعطیلی دائمی است یا موقت؟
به صورت موقت چند روزی تعطیل می شود. این نظارت ها زمینه ای برای تخلف باقی نمی گذارد. با نظارت هفته ای سه بار از سوی پخش فراورده های نفتی آن هم به صورت رندوم، جایگاه دار نمی تواند تخلف کند.
سوال دیگری مطرح می کنم، این روزها به نظر برخی از جایگاه ها در زمینه عرضه بنزین سوپر با مشکلاتی مواجه هستند. این عرضه چگونه است؟
یکی از مشکلات جایگاه های سوخت ماعدم عرضه به موقع بنزین سوپر است. متاسفانه وزارت نفت در عرضه بنزین سوپر تعلل می کند و تکلیف جایگاه دارها را مشخص نمی کند که این بنزین تولیدی آیا می تواند جایگزین بنزین سوپر باشد یا خیر. شرکت ملی نفت باید به مردم اعلام کند این بنزین تولیدی داخلی فرقی با بنزین سوپر ندارد تامردم و بیشتر جایگاه ها منتظر بنزین سوپر نباشند.
مگرعرضه بنزین سوپر چگونه است؟
عرضه مرتب نیست. مثلا برخی جایگاه دارها چند نازل بنزین سوپر دارند. برای آن کارگر دارند اما همه بیکارند. مثلا به جایگاه گفته اند برفرض فردا بنزین سوپر می دهند اما چند ماه از وعده عرضه گذشته است. اگر بنزین سوپر نیست چرا به برخی از جایگاه ها بنزین سوپر می دهند و به برخی نمی دهند. 
 به نظر شما آیا بنزین سوپر با بنزین داخلی فرقی ندارد؟
برخی خودروهای خارجی به لحاظ استاندارد باید بنزین سوپر بزنند به لحاظ مصرف بنزین با اکتان بالا. اینها اگر بنزین معمولی بزنند باید مکمل هم در خودرو بریزند. چون خودرو در بلند مدت دچار مشکل می شود. اما شنیدیم بنزین داخلی ایران از بالاترین کیفیت برخوردار است و در حد بنزین معمولی نیست، می توانند اعلان عمومی کنند تا مصرف کننده بنزین سوپر بتواند از همین بنزین استفاده کند که هنوز اعلام نکردند و به برخی جایگاه ها بنزین سوپر داده می شود.
موضوع اجرای قانون بودجه 98 در زمینه حق الزحمه جایگاه دارها مطرح بوده و هست در این زمینه هم توضیح دهید.
قانون بودجه 98 که از سوی مجلس شورای اسلامی هم تکلیف شده است اجرای موضوع حق الزحمه جایگاه داران است و در قانون مصوب شده تا به اجرا برسد. قانون می گوید جایگاه دارها درصدی از حق الزحمه خود را می توانند از بابت ارزش ریالی فراورده از مشتری بگیرند. یعنی 30 لیتر بنزین که 30 هزار تومن می شود، حق الزحمه آن در حدود 3 هزار تومان است. این 3 هزار تومان برای ارائه کیفیت و خدمات بیشتر جایگاه ها به مشتریان است. قرار بود این قانون اجرا شود که متاسفانه با وجود گذشت 7 ماه از سال 98 این قانون اجرا نشده است.
درحال حاضر وضعیت جایگاه ها چگونه است؟
جایگاه ها با مشکلات ورشکستگی مواجه هستند. برخی جایگاه ها به ویژه مجتمع های رفاهی به دلیل هزینه های مضاعف دچار مشکل هستند. همچنین با کم و زیاد شدن سهمیه ها و موضوع کارت سوخت ها این نگرانی ها بیشتر است.
چه انتظاری دارید؟
از متولیان وزارت نفت انتظار داریم با تشکل های صنفی این حوزه مشورت کنند. تبادل نظر و شنیدن حرف های این صنف می تواند به ادامه کار این بخش ها کمک کند که این انتظار بالایی نیست.
 
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :