١٣٩٨/٠٨/٠٦ ١:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧١٦٥٢
عبده تبریزی به "سهام انرژی" گفت:
فروش 20 درصد سهام دولتی پالایشی ها در هاله ای از ابهام
کارشناس ارشد حوزه مالی اظهار داشت: عرضه 20 درصد سهام دولتی بویژه در خصوصی پالایشی ها، با ابهاماتی مواجه است که تنها شرط موفقیت آن رفع ابهامات است.
دکتر عبده تبریزی کارشناس ارشد حوزه بازار سرمایه در گفتگو و پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی که اخیرا 20 درصد از سهام 18 شرکت دولتی که بخشی از آن ها مربوط به پالایشی ها بوده، با عدم موفقیت در فروش مواجه شد ودلایل این عدم موفقیت چه بوده است؟ گفت: در ابتدا باید گفت که وقتی دولت در نظر دارد از صندوق های ETF یعنی صندوق هایی که سهام آنها در بازار معامله می شود، استفاده کند باید در استفاده از این ابزارها مواردی را کاملا روشن کند. مثلا اینکه پروژه هایی را وارد این پروسه کند تا بداند محکم و قوی عمل کند.
وی در ادامه به بروز اشکال و ابهاماتی در زمینه عرضه سهام دولتی به مردم و استفاده از این صندوق های سرمایه گذاری گفت: دولت در عرضه سهام پالایشی ها هنوز ابهامات آن را برطرف نکرده است. مثلا همچنان سودآوری این پالایشگاه ها دراختیار دولت است و یا ابهام دیگر اینکه بحث کیفی سازی پالایشگاه مطرح است که اگر این میزان سهم واگذار شود، پس از واگذاری، مسیر کیفی سازی پالایشگاه چگونه خواهد شد؟
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه اگر سهام به مردم واگذار شد آیا مدیریت و نظارت آن هم دولتی خواهد بود؟ اینها ابهاماتی است که در قالب سوالاتی مطرح بوده است و اگر دولت می خواهد از ابزار جدید استفاده کند باید بسیار قوی وارد میدان شود تا این اقدام او مسیر موفقیت را طی کند.
عبده تبریزی تصریح کرد: اگر از ابزاری در بازار استفاده می شود و پروژه موفق نشود آینده و اعتبار آن ابزار مالی به خطر می افتد و دولت برای هر اقدامی باید مطمئن باشد و سپس اقدام کند.
وی تصریح کرد: دولت دارایی های زیادی دارد و می تواند با ترکیب متنوع تری وارد صندوق ها شود و سهام خود را به مردم عرضه کند. بنابراین دولت باید عرضه خود را به صندوق ها درست تعریف کند تا موفقیت حاصل شود.
درجلسه روز چهارم خرداد ۹۸هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی، سهام دولتی ۱۸ شرکت برای واگذاری به بورس را تعیین کرد که برخی از این شرکت ها ۱۷ درصد و برخی ۲۰ درصد سهم دولتی دارند که از میان این شرکت ها ۶ شرکت مربوط به پالایشگاهی هاست وبا توجه به ارزش گذاری و تعیین قیمت پایه این شرکت ها زمان عرضه آن ها به بورس وفرابورس تعیین شدند.
ارزش گذاری این ۱۸ شرکت، ۵۲ هزار میلیارد تومان است که قرارشد سهام دولتی هر یک از این شرکت‌ها یک روزه و به صورت بلوکی و یکجا واگذار شود.
عرضه 20 درصد سهام دولتی این 18 شرکت به تفکیک در تابستان امسال در بورس صورت گرفت اما با عدم فروش مواجه شد لذا برای بررسی بیشتر به هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی ارجاع شده است.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :