١٣٩٨/٠٨/٠٨ ١:٠٢ ب ظ
کد خبر : ٧١٦٥٤
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به "سهام انرژی" گفت:
تامین مالی با سرمایه مردمی، الزامی به تغییر نگرش اقتصاد بدون نفت دولت
موضوع عدم وابستگی به نفت و تغییر نگاه دولت به بازار سرمایه و استفاده از سرمایه های مردمی در تامین مالی، موضوعی است که از بحران اقتصاد امروز ما، به یک ضرورت تبدیل شده است که امیدواریم این تغییر نگرش پایدار باشد.
سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفتگو با خبرنگار "سهام انرژی" در زمینه تغییر رویکرد دولت به بازار سرمایه و استفاده از سرمایه های مردمی در تامین مالی پروژه ها و رویکرد اقتصاد بدون نفت اظهار داشت: دهه ها موضوع مزیت استفاده از سرمایه های مردمی برای تامین مالی پروژه های دولتی و عدم وابستگی به نفت در اقتصاد ایران مطرح بوده و حتی مشکلات ناشی از این خلا تامین مالی را هم اقتصاد متحمل شده است، اما عملیاتی نشد. تا اینکه امروز با بروز مشکلات و بحران، به موضوع کاهش وابستگی به نفت و راهکار استفاده از بازار سرمایه رسیدیم که این موضوع باید به عنوان یک رویکرد و نگرش دائمی در اقتصاد ایران مطرح باشد.
وی در زمینه بازگشت به نگرش گذشته دولتی و استفاده از تامین مالی ناشی از فروش نفت، تصریح کرد: البته نسبت به این موضوع شک دارم که دولت این تامین مالی از بازارسرمایه را به دلیل بسته بودن راه های تامین مالی گذشته، انتخاب کرده است و شاید ممکن است در آینده با باز شدن راه های قبلی مجددا تغییر رویکرد دهد.   
وی ادامه داد: امیدوارم این تغییر رویکرد به سمت تامین مالی مردمی، ناشی از آگاهی و بینش مالی صورت گرفته باشد. اما باز هم یک نقطه امیدواری است که به این مرحله رسیدیم که اقتصاد را بدون نفت هم می توان اداره کرد. به قول یکی از کارشناسان که در مقاله ای عنوان کرد، " خوشبختانه مشکلات به بحران می رسند". البته این کلمه "خوشبختانه" کنایه آمیز است زیرا تا زمانی که به مرحله بحران نرسیم عاقلانه فکر نمی کنیم ولی امروز با بروز مشکلات به این نتیجه رسیدیم این موضوع را که مدت ها مطرح بوده عملیاتی کنیم.
اسلامی اظهار داشت: باید بپذیریم که همواره سرمایه گذاری مردمی سازنده بوده است. مثالی عرض می کنم؛ همانطور که می دانید چند سال گذشته دولت در بازپرداخت بدهی به پیمانکاران با مشکلات عدیده ای مواجه بود؛ اما با استفاده از ابزار های بازار سرمایه مانند اوراق و یا اسناد خزانه این موضوع به کلی حل شده است. البته در آن سال این شک وجود داشت که شاید دولت در پرداخت سود و بازپرداخت با مشکلاتی مواجه شود که آن هم به دلیل پیشینه بدعهدی دولت در دادن بدهی ها به پیمانکاران بود، اما دیدیم که دولت این اوراق را بدون تاخیر بازپرداخت کرد و این نشان می دهد زمانی که دولت با میلیون ها نفر یعنی سرمایه های مردمی طرف حساب است تغییر نگرش می دهد و اصلاحات رفتاری صورت می گیرد.
به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، حداقل استفاده از سرمایه های مردمی در تامین مالی دولت، این دولت را به تغییر نگرش درست در بازار مالی هدایت می کند و در کل برای اقتصاد سازنده خواهد بود.
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :