١٣٩٨/٠٨/٠٩ ٦:٠٣ ب ظ
کد خبر : ٧١٦٥٦
معاون وزیر نیرو در جمع فعالان بخش خصوصی گفت:
مدیون بخش خصوصی هستیم
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی محور چرخ صنعت برق کشور است، گفت: خارجی‌ها اذعان دارند که صنعت برق ایران از لحاظ تکنولوژی رشد چشم‌گیری داشته و ما آن را مرهون تلاش‌های بخش خصوصی می‌دانیم.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، همایون حائری در نشست با فعالان بخش خصوصی صنعت برق در نمایشگاه بین المللی برق افزود: حدود ۷۰ درصد نیروگاه های کشور خارج از وزارت نیرو توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشورها این نسبت وجود ندارد.
وی ادامه داد: در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سایر موارد نیروگاهی همچون احداث پست، ترانسفورماتور، خط و ... در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم از طریق روش‌های BOO و BOT این موضوع را نیز حل کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به موارد مالی بخش تولید و بررسی افزایش نرخ بازار برق که از سال ۱۳۹۴ تا کنون تغییری نداشته است، گفت: هیئت تنظیم جدیدی با نگرش مستقل تشکیل شده و موضوع چگونگی افزایش نرخ بازار برق در حال بررسی است.
حائری افزود: نحوه افزایش سقف بازار برق توسط این هیئت تنظیم در حال بررسی است و انشاالله به زودی در این زمینه افزایش خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ورودی های مالی به بخش برق محدود است، افزود: با پیگیری های سال گذشته از طریق فروش اوراق توانستیم حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بخش خصوصی را تا حدودی کاهش دهیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، موضوع به سرانجام رسیدن نهاد مستقل تنظیم گر بخش برق را مورد تاکید وزیر نیرو دانست و گفت: پیش‌نویس لایحه این موضوع پس از پیگیری‌های صورت گرفته تهیه، به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال شده و ظرف ماه جاری یا ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
حائری خاطرنشان کرد: بسیاری از تصمیم گیری های صنعت برق با نگاه ایجاد تسهیل در بخش خصوصی صورت می گیرد.
قیمت برق باید اصلاح شود
محسن طرزطلب مديرعامل شركت توليد نيروی برق حرارتی در نشست وزیر نیرو با فعالان بخش خصوصی با تاکید بر اینکه در تلاش برای رفع مشکلات بخش تولید هستیم، ادامه داد: معتقد هستیم که قیمت‌ها باید اصلاح شود، زيرا اين ناترازي به بخش دولتي نيز آسيب مي‌زند.
وی با تاكيد بر اينكه مشكلي براي تامين منابع مالي وجود ندارد، افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته دولت می‌تواند تعهدات خود را از محل صادرات برق انجام دهد.
وي با اشاره به مشكل توليدكنندگان در بازپرداخت بدهی خود به بانك‌ها، گفت: دولت به توليدكنندگانی كه اقساط آن‌ها سررسيده كمک می‌كند. همچنين جلساتی با بانک‌ها و توليدكنندگان و نيروگاه‌هايی كه اقساط آن‌ها سررسيده برای رفع مشكل آنان برگزار كرده و این نشست‌ها به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.
مدیرعامل شركت توليد نيروي برق حرارتي با بيان اينكه تعرفه‌ها در حوزه توليد نيروی برق حرارتی اصلاح شده است، گفت: ما متعهد هستيم منابع را پرداخت كنيم و اين اقدام را انجام داده‌ايم.
طرزطلب با تاکید بر اینکه در تلاش برای رفع مشکلات بخش تولید هستیم، ادامه داد: اميدواريم بتوانيم پيشنهاداتي به دولت دهيم و اقداماتي انجام دهيم كه مشكلات بخش خصوصي برطرف شود. معتقد هستیم که قیمت‌ها باید اصلاح شود، زيرا اين ناترازي به بخش دولتي نيز آسيب مي‌زند.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :