١٣٩٨/٠٩/١٤ ٤:٣١ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٠٥
وزیر نیرو در نشست شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری:
دعوت از کشورهای منطقه برای کمک مدیریت آب و فاضلاب ایران
وزیر نیرو گفت: از کشورها و پژوهشگاه‌های مختلف از چهار گوشه منطقه دعوت می‌کنیم که به ما مخصوصا در حوزه مدیریت آب شهری، فاضلاب و نظایر آن کمک کنند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی از مراسم اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، رضا اردکانیان صبح امروز در افتتاح این مراسم با اعلام این مطلب گفت: تحقق اهداف پیش روی این شورا که 10 نشست و 18 سال از زمان ایجاد آن می گذرد نیازمند مشارکت همگانی اعضای آن است.
وی به عضویت جدید آذربایجان و ترکیه و سازمان های مختلف در فاز سوم فعالیت مرکز اشاره کرد و گفت: امروز در دوره سوم فعالیت ها، اعضای شورای حکام شامل آذربایجان، بنگلادش، مصر، ایران، عراق، قرقیزستان، عمان، سریلانکا، سوریه، تاجیکستان و ترکیه و سایر کشورها و همچنین خیلی از سازمان های بین المللی علاقمند به حضور در این شورا را اعلام کردند.
وی در زمینه مسئولیت های این اجلاس گفت: 6 مسوولیت به عنوان عملکردهای شوار شامل تصویب برنامه های میان مدت و دراز مدت و تصویب برنامه کاری سالانه شامل جدول کار و گزارش‌های سالانه و تصویب قوانین و مقرررات و تصمیم گیری در مورد سازمان های بین المللی و بررسی گزارش های مستقل حسابرسی دوره ای صورت حساب های مالی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های که تاکنون از سوی این مرکز انجام شده و تا پنج سال آینده انجام خواهد شد، اظهار کرد: ما سه حوزه اصلی برای فعالیت داریم که شامل آموزش و ظرفیت‌سازی، انتقال فناوری و شبکه‌سازی، پروژه‌های پژوهشی مشترک و... است.
اردکانیان افزود: ما پروژه خوبی برای تامین آب شرب در استان نیمروز افغانستان و بازسازی شبکه‌های آبی افغانستان انجام داده‌ایم و ضمن تاسیس مرکز تحقیقات آب در کابل، برنامه جامعی برای حوضه آبریز کابل نیز تدوین کرده‌ایم.
وی با اشاره به سایر برنامه‌های ظرفیت‌سازی و آموزش شورای حکام در سال‌های گذشته، تصریح کرد: از زمان تاسیس مرکز در سال 2002 بیش از 30 هزار نفر از کشورهای مختلف در رویدادهای مرکز آموزش دید‌ه‌اند.
به دنبال افزایش سطح همکاری‌های آبی در منطقه‌ هستیم
وزیر نیرو با بیان اینکه به دنبال افزایش سطح همکاری‌های آبی در منطقه هستیم، از برنامه‌های پیشنهادی ایران در جهت افزایش عرضه خدمات فنی و مهندسی متخصصان ایرانی در کشورهای منطقه خبر داد.
اردکانیان در حاشیه افتتاح دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در جمع خبرنگاران، گفت: این مرکز عمدتا به عنوان جایگاهی برای همکاری‌های آبی کشورهای منطقه تاسیس و با استقبال خوبی روبرو شد، چراکه ما در منطقه خشکی هستیم؛ منطقه‌ای که در سال‌های اخیر دچار و گرفتار جنگ‌هایی بوده و تخریب‌های فراوانی هم در زیرساخت برخی کشورهای منطقه ایجاد شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه ما در منطقه نیازمند کمک به یکدیگر و اتکا به ظرفیت‌های منطقه هستیم، اظهار داشت: البته انتقال دانش و تجربه از سایر نقاط دنیا و سرمایه‌گذاری‌های بیرونی نیز از برنامه‌های ماست که با هدف ظرفیت‌سازی نیروی انسانی و انتقال تجربیات، کار را آغاز کرده‌ایم.
وی همچنین با اشاره به حضور سازمان‌هایی چون سازمان جهانی بهداشت و برنامه محیط زیست سازمان ملل، گفت: بانک توسعه اسلامی و بخش خاورمیانه مرکز همکاری‌ها و توسعه ژاپن نیز از شرکت‌کنندگان در این اجلاس هستند.
وزیر نیرو با تشریح جلسه صبح شورای حکام، اظهار کرد: برنامه صبح بیشتر به اظهارنظر اعضا اختصاص یافت و وارد موضوع نحوه همکاری‌ها و مشارکت شدیم، در خصوص مرکز و جایگاهی برای گفت‌وگوها نیز بحث کردیم، اما تمرکز ما برای بحث‌های آب و فاضلاب شهری است و بعد از آن نیز پیشنهادهای مختلف مورد بررسی گرفت.
اردکانیان درباره برنامه‌های پیشنهادی اعضای شورای حکام در این اجلاس گفت: در نظر گرفتن شرایط کم آبی و برنامه‌های منطبق با آن جزو برنامه پیشنهادی است. در کشور برنامه‌های خوبی داریم که تلاش می‌کنیم بویژه در حوضه‌های آبریز مشترک با مشارکت کشورهای منطقه برگزار کنیم.
وزیر نیرو گفت: موضوع حوضه‌های آبریز مشترک و رودخانه‌های مرزی حایز اهمیت است و ایران از حیث تنوع مسایل در این زمینه شاید اگر نگوییم بی‌نظیر که کم نظیر است. در مرزهای شرقی و شمال شرق پایین دست حوضه آبریز و در غرب به عنوان بالادست با همسایگان خود همکاری داریم. با تنوعی از مسایل مختلف حوضه‌های آبریز مختلف مواجه هستیم و تمرکز این مرکز به طور خاص بر همکاری‌های خاص در حوزه مسایل شهری و روستایی و درون سرزمینی است.
اردکانیان افزود: وقتی وزرای آب ایران و افغانستان کنار هم بنشینند، این ارتباط و همفکری به حوضه رودخانه‌های مشترک هم کشیده می‌شود. با ترکیه و عراق هم همینطور. همکاران ما در حوزه امور خارجه هم مشارکت می‌کنند و این مرکز در حوزه مسایل آب‌های مرزی رسما ورودی نخواهد داشت ولی فرصت صحبت و کنار هم نشستن این امکان را فراهم می‌کند که به این مسایل هم پرداخته شود.
وی تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی جزو مهمترین برنامه‌های ماست و حوزه‌های آب و برق در راس برنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار دارند. بنابراین امیدواریم بتوانیم برای صدور بیشتر خدمات فنی و مهندسی از ظرفیت به وجود آمده استفاده کنیم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: حدود 11 پیشنهاد همکاری تنظیم و قبلا ارسال شده و علاوه بر این، امکان ارائه پیشنهادهای دیگر وجود دارد. یک موضوع مهم پروژه‌ای به نام افزایش آگاهی‌های عمومی روی مسایل تغییر اقلیم و بلایای طبیعی مانند سیل و خشکسالی و بحث مهم دیگر بهبود کیفیت آب در منطقه و ظرفیت سازی منابع انسانی برای کنترل کیفی آن است.
اردکانیان گفت: طرح بعدی، روش‌های استفاده از فناوری ماهواره برای مدیریت منابع آب است.
وی بازچرخانی آب، تصفیه فاضلاب و استفاده از پروژه‌های شیرین‌سازی آب در منطقه را به عنوان دیگر پیشنهادات و مباحث مطرح شده در اجلاس شورای حکام برشمرد و افزود: در حوزه بحث سازگاری با تغییر اقلیم در موضوع مدیریت آب شهری و تاسیس مقر ارزیابی تاثیرات محیط زیستی و اجتماعی شیرین‌سازی آب دریا مواردی طرح شده و بعد از ظهر هم ادامه خواهد داشت و تا پایان امروز اکثر این پروژه‌ها تصویب و کشورهای داوطلب و میزبان اجلاس‌های بعدی مشخص می‌شود.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :