١٣٩٨/٠٩/٢٣ ١١:٤٦ ق ظ
کد خبر : ٧١٧١٨
به گزارش سهام انرژی،
سرمایه گذاری همزمان تولید برق و آب در جزیره قشم
هلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر و گروه مپنا، سرمایه گذاری مشترکی جهت ایجاد مجتمع نیروگاه تولید برق سیکل ترکیبی و همزمان تولید آب شیرین قشم را در دست اقدام دارند که این پروژه ها در دو فاز ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار اعزامی سهام انرژی از جزیره قشم محمد میر شفیعی نایب رئیس هیات مدیره تولید انرژی گستر غدیر قشم ( شرکتی که مجری طرح این پروژه است) در زمینه تولید برق و آب این مجتمع گفت: ظرفیت اسمی تولید برق این مجتمع 500 مگاوات و ظرفیت تولید آب شیرین آن 48000 مترمکعب در روز است.
وی افزود: فاز اول این مجتمع با ظرفیت تولید برق اسمی 340 مگاوات در اردیبهشت ماه 1399 به بهره برداری میرسدو قادراست کلیه مصارف برق فعلی مورد نیاز جزیره قشم را تامین کند.
شفیعی در زمینه فاز دوم به عنوان تولید آب شیرین این متمع گفت: ضمن تکمیل ظرفیت تولید برق نیروگاه به میزان 500 مگاوات، امکان تولید 8000 متر مکعب آب شیرین در روز به روش حرارتی فراهم می شود. مطابق با پیشرفت فعلی پروژه انتظار می رود فاز دوم مجتمع در آبان ماه 1400 به بهره برداری برسد و نهایتاً فاز سوم با ظرفیت تولید 48000 مترمکعب در روز ( و 500 مگاوات برق) تا پایان سال 1401 به اتمام می رسد.
مدیرعامل شرکت انرژی گستر غدیر اظهار داشت: سرمایه گذاران مجتمع نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید آب برق قشم استفاده حداکثری از ظرفیت های ساخت داخل تجهیزات مورد توجه ویژه قرار داده اند به نحوی که 98% تجهیزات مورد استفاده در نیروگاه ساخت داخل است.
وی ادامه داد: در این مجتمع از دو واحد توربین گاز MAP2A به ظرفیت 170 مگاوات، دو واحد بویلر بازیاب حرارت، یک واحد توربین بخار ساخت گروه مپنا جهت تولید برق استفاده شده است. راندمان این نیروگاه بیش از 49% است و با توجه به ظرفیت توربین های گازی انتخاب شده، 40 تن بخار در ساعت بیش از نیاز تولید برق در نیروگاه تامین می شود و بخار مازاد تولید شده در دو واحد آب شیرین کن حرارتی قادر به شیرین سازی 8000 متر مکعب آب دریا و تبدیل آن به آب شرب است.
وی در خصوص فاز سوم این مجتمع نیز تصریح کرد: در فاز سوم نیروگاه با استفاده از تجهیزات اسمز معکوس میزان آب شرب تولید شده در مجتمع به 48000 مترمکعب در روز نیز خواهد رسید.
شفیعی درز مینه اشتغالزایی این مجتمع گفت: در طی دوره احداث مجتمع نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید آب شیرین قشم، بیش از 700 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار گردیده و پس از بهره برداری از مجتمع نیروگاهی نیز 200 پرسنل متخصص در جزیره قشم مشغول خواهند شد.
وی درباره سرمایه گذاری این پروژه گفت: میزان کل سرمایه گذاری مورد نیاز طرح تا انتهای فاز دوم 310 میلیون یورو است و بخش عمده ای از سرمایه مورد نیاز طرح در قالب تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه با عاملیت بانک صنعت و معدن تامین شده است
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :