١٣٩٨/١٠/٠٨ ٣:١٣ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٤٧
در نشست خبری امضا همکاری مشترک پتروشیمی شازند و تبریزمطرح شد:
رقابت با داخلی ها منجر به حذف بازار صادراتی برخی محصولات پتروشیمی
امروز 8 دی ماه 98 در نشست خبری امضا توافقنامه همکاری مشترک فنی و سرمایه‌گذاری پتروشیمی شازند و تبریز موضوعاتی از قبیل ارزآوری 20 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال گذشته، افزایش قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و کاهش سود پتروشیمی شازند تا موضوع مهم تری از قبیل فروش بنزین شرکت ملی پالایش و پخش از طریق بورس در همان بازارهای صادراتی بنزین پتروشیمی ها مورد بررسی و ارائه قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، در ابتدای نشست قبل از امضای توافقنامه همکاری دو شرکت، ابراهیم ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در ابتدا با اعلام اینکه صنعت پتروشیمی در کشور یک مزیت است و واحدهای پتروشیمی بیشترین خدمات را در کشور بویژه در زمان تحریم ها ارائه می دهند گفت: سال گذشته 20 میلیارد دلار ارزآوری از این صنعت برای کشور به دست آمده است که اگر واحدها اجازه داشتند، میزان صادرات قابل توجه‌تری به دست می امد، حتی نیازی به صادرات نفت خام هم نبود. رقم 20 میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی در حالی است که صادرات نفت در سال گذشته 50 میلیارد دلار بوده است.
وی با بیان اینکه شازند یکی از متنوع‌ترین محصولات را در حوزه پتروشیمی تولید می‌کند به پایین بودن حاشیه سود پتروشیمی شازند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خوراک ما مایع است و باید از اقصی نقاط کشور حمل شود حاشیه سود ما بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه محصولات ما در هیچ واحدی تولید نمی‌شود افزود: باید محصولات‌مان را با قیمتی که NPC تعیین می‌کند بفروشیم بنابراین در مقایسه با دیگر پتروشیمی‌ها سود قابل توجهی نداریم ولی رسالتی داریم که خیلی از محصولات در نقطه سر به سر و حتی زیر قیمت فروخته می‌شود چرا که معتقدیم باید صنایع پایین دستی را تغذیه کنیم.
رقابت با داخلی ها بازار صادراتی را از ما گرفته است
وی با بیان اینکه بخشی از محصولات صادراتی ما به افغانستان است، گفت: به رغم سیاست‌های حمایتی که باید صورت بگیرد هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد، روزانه 700 تا 800 تن محصول A80 بنزین پتروشیمی به افغانستان صادر می‌کنیم اما با توجه به قیمت بنزین و تحریم تحت فشار پالایش و پخش هستیم. یک واحد بزرگ مثل شرکت پالایش و پخش که روزانه حدود 108 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند با ما رقابت می‌کند.
مدیرعامل پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد:‌ ما همیشه با خودمان رقابت می‌کنیم حتی در صادرات هم همین وضعیت را داریم در ترکیه آمریکا با ما رقابت می‌کند و محصولات را 80 تا 100 دلار پایین‌تر از قیمت ما عرضه می‌کند و یا سابیک عربستان شش ماهه می‌فروشد تا ما را از بازار خارج کنند حال ما انتظار نداریم که شرکت‌های داخلی هم با ما رقابت کنند. در آینده نزدیک این میزان عرضه پالایش و پخش باعث می‌شود که بازار از دست ما خارج شود.
وی با بیان اینکه بازارهای خارجی محدود است گفت: عراق و افغانستان که بازارهای کوچکی هستند باید به شرکت‌های کوچک داده شود بهتر است حال که صادرات بنزین تحریم نیست شرکت پالایش و پخش به مناطق دورتر مثل آفریقا جهت بازاریابی برود که محدودیتی هم در این زمینه ندارد. وقتی رقابت صورت می‌گیرد عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها پایین می‌آید.
وی با بیان اینکه حاشیه سود ما به نسبت هزینه‌هایی که داریم 10 تا 12 درصد است گفت:‌ما نفتا را 95 درصد فوب خلیج فارس دریافت می‌کنیم و وقتی از ستاره خلیج فارس می‌آوریم با هزینه حمل و نقل قیمت تمام شده به 110 درصد فوب خلیج فارس می‌رسد.
ولدخانی یادآور شد: در حال حاضر قیمت خوراک 106 درصد افزایش یافته در حالی که قیمت محصولات 67 درصد رشد کرده است.
 
امضا تفاهم نامه همکاری شازند و تبریز و خودکفایی در زنجیره استایرن
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، با امضای این تفاهم‌نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان 50 میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد شد.
این توافقنامه منجر به سرمایه‌گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش برش C6 و تنوع بخشی تولید محصولات در پتروشیمی‌های شازند و تبریز شامل احداث واحد استحصال بنزن، احداث کوره نفتاری سنگین، افزایش ظرفیت واحد اتیل بنزن و منومر استایرن، افزایش ظرفیت واحد پلی استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد و همچنین از خام فروشی جلوگیری خواهد کرد. اجرای عملیاتی این تفاهم‌نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان 50 میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد شد.
ابراهیم ولدخانی در مورد محصول تولید شده از این توافقنامه گفت: ما یک محصول به نام PGH داریم که برشی از آن را پتروشیمی تبریز از ما دریافت کرده و تبدیل به محصول نهایی و باارزش می‌کند. یعنی یک محصول 500 دلاری به ارزش 1200 دلار می‌رسد.
وی افزود: ما تلاش کردیم تکنولوژی تولید محصول نهایی حاصل از PGH را از خارج از کشور وارد کنیم اما در اختیار ما قرار ندادند. اکنون با سرمایه‌گذاری مشترک بین پتروشیمی شازند و تبریز این تکنولوژی را داریم و محصول را به یک محصول نهایی باارزش افزوده تبدیل می‌کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد: قبلا کشور امارات PGH را از ما می‌گرفتند و تبدیل به بنزین یورو 4 کرده و به ما و عراق می‌فروختند اما اکنون این تکنولوژی در اختیار کشور خودمان است.
ولدخانی گفت: اگر واردات این محصول از خارج دو تا سه برابر رقم کنونی است اما در حال حاضر با 40 میلیون دلار تولید داخلی شده است.
وی یادآور شد: با تکمیل این زنجیره ارزش نمود آ‌ن در پرتفوی بورس تا دو سال آینده مشخص خواهد شد.
در ادامه این نشست نیز درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی‌های اراک و تبریز نسل دوم پتروشیمی هستند که از ابتدا همراه توسعه و دانش به تولید محصول ادامه داده‌اند و همیشه موفق بوده‌اند. این دو پتروشیمی مشابهت‌های زیادی به لحاظ تولید دارند.
وی افزود: پیرو تفاهمنامه امروز بسترهای لازم برای توسعه دو شرکت در تولید بنزن تا استایرن و پلی استایرن ایجاد می‌شود خوارک این محصولات در پتروشیمی شازند و دانش فنی در پتروشیمی تبریز وجود دارد که با مشارکت همدیگر چرخه پتروشیمی حرکت ارزشمندی خواهد داشت.
درفشی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه به سمت دانش بومی حرکت می‌کند و در راستای نه گفتن به تحریم‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت و تداوم تولید در جنگ اقتصادی است.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :