١٣٩٨/١٠/٠٩ ٤:٢٩ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٥١
دکتر حسن روحانی در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی:
کلمه جهش لایق صنعت پتروشیمی است
رئیس جمهوری با تاکید براینکه کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، گفت: جهش یعنی اینکه از روند عادی سریع‌ترحرکت کنیم و شتابان و با سرعت به مسیر ادامه دهیم ، اینکه بتوانیم در صنعتی در مدت ۸ سال تولید را ۲ برابر کنیم این همان جهش است.
به گزارش سهام انرژی، حسن روحانی رئیس جمهور امروزدوشنبه(9 دی ماه) در آیین روز گرامیداشت صنعت پتروشیمی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، عبدالناصر همتی ، رییس کل بانک مرکزی ، بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران عامل هلدینگ ها و مجتمع های پتروشیمی برگزار شد  جهش در صنعت پتروشیمی را افتخاری ملی برشمرد و با قدردانی از همه مدیران ، کارآفرینان و تلاش گران در عرصه صنعت پتروشیمی، تاکید کرد: درآمد کنونی صنعت پتروشیمی کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار است که در پایان گام دوم این صنعت یعنی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در پایان گام سوم، به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیر نفتی
روحانی بیان کرد: همه صنعتگران و کارآفرینان از جمله صنعتگران پتروشیمی کشور که در خط مقدم بودند، وارد میدان شده و فعالیت کردند به گونه‌ای که در میان درآمدهای صادراتی غیرنفتی کشور پتروشیمی مقدم است.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی در این نشست، گفت:‌ بر این اساس ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد ارز سامانه نیما توسط این صنعت تأمین می‌شود و این نشان می‌دهد که امروز پتروشیمی در خط مقدم است.
روحانی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم است، گفت: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه همه ما حمایت است، مردم، افکار عمومی و همه از جمله دستگاه اجرایی، قوه قضائیه و مجلس باید از کسانی که این افتخار بزرگ را نصیب کشور کردند، حمایت کنیم.
رئیس جمهور با بیان این که کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، گفت: جهش یعنی اینکه از روندعادی سریع‌تر حرکت کنیم و شتابان و با سرعت به مسیر ادامه دهیم. وقتی از جهش‌های دوم و سوم در صنعت پتروشیمی صحبت می‌کنیم، آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. یعنی اینکه تولید حدود ۲ برابر خواهد شد. از سال ۹۲ و آغاز فعالیت این دولت که تولید محصولات پتروشیمی ۵۲ میلیون تن بوده در پایان جهش دوم در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
روحانی  تصریح کرد: این که بتوانیم در صنعتی در عرض ۸ سال تولید را ۲ برابر کنیم این همان جهش است.
رئیس جمهوری با بیان این که آماده‌سازی برای انجام جهش سوم نیز در حال انجام است، گفت: آماده‌سازی صنعت قدم اول است، توسعه قدم دوم، جهش گام سوم و  قدم چهارم نیز آماده کردن شرایط برای جهش بعدی است و ریل‌گذاری برای جهش و موفقیت بعدی است که این کار در صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.
جهش سوم  صنعت پتروشیمی آغاز می شود
روحانی با یادآوری بازدید خود از نمایشگاه دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشوراشاره کرد و افزود: آمارهای ارائه شده در این نمایشگاه نشان می‌دهد که حرکت در این صنعت برای جهش سوم هم آغاز شده و تکمیل این حرکت برای بعد از سال ۱۴۰۰ دیده شده تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن در جهش سوم برسد که این کار یک کار بزرگ و ارزشمند است.
رئیس جمهوری به درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در کشورتوضیح داد: امروز درآمد محصولات پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار است که در جهش دوم در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم و در جهش بعدی ارزش محصولات پتروشیمی ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته در صورت افزایش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی این رقم قابل افزایش است.
روحانی افزود:  این موفقیت در شرایط معمولی نبوده و ما در شرایط تحریم و فشارهای سنگین اقتصادی در این مسیر موفق قرار داشته‌ایم و در شرایطی که بخاطر تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه برای جذب سرمایه، صادرات محصول و برگشت ارز حاصل از صادرات با مشکلات زیادی مواجه هستیم این موفقیت‌ها حاصل شده که از افتخارات صنعت پتروشیمی کشور است.
رئیس جمهور تصریح کرد: این که در تولید محصولات پتروشیمی امروز در منطقه در رده دوم قرار داریم و با جهش سوم تولیدکننده اول منطقه خواهیم شد، افتخار کشور و صنعت پتروشیمی است.
روحانی با بیان این که به عنوان نماینده مردم و از طرف ملت ایران بخاطر کسب این افتخارات بزرگ از همه مدیران، کارآفرینان و واحدهای مختلف پتروشیمی از غرب تا جنوب کشور و همه فعالان در این صنعت تشکر می‌کنم، گفت: وقتی ۲۰ درصد از واردات کشور به پتروشیمی متکی می‌شود و بازار نیما ۵۰ درصد متکی به این صنعت است، باید از این صنعت که در سطح ملی و اقتصاد ملی تلاش می‌کند، حمایت کنیم.
رئیس جمهور افزود: اینکه بخش چشمگیری از ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما وارد شود و همین که نیازهای ارزی این صنعت در اختیار خودش قرار گیرد، قابل بررسی است و نیاز به همفکری و هماهنگی بین بانک مرکزی، دولت و ارگان‌های دیگر وجود دارد.
روحانی افزود: بسیاری از کاتالیست هایی که در صنعت پتروشیمی استفاده می شود پیشتروارد می شد  از سوی شرکت های داخلی و دانش بنیان تولید می شود وبه سمت خود کفایی در این زمینه پیش می رویم.
رییس جمهوری با بیان این که باید به تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی توجه شود گفت: توسعه این بخش به اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بیشترمنجر خواهد شد.
وی به اهمیت تنوع خوراک اشاره کرد و با اشاره به سخنان وزیر نفت درباره این مطلب که باید به خوراک مایع نیزتوجه  داشت ادامه داد: می توان مشوق هایی را در این زمینه در نظر گرفت و همچنین باید گفت که خوشبختانه زمستان امسال گاز صنعت پتروشیمی همگام با بخش های خانگی وتجاری به صورت کامل تامین شد.
رییس جمهوری درباره برخی مشکلات پتروشیمی ها که در جلسه مطرح شد گفت: مسئله گمرک و حل برخی مسائل در این زمینه می تواند از سوی وزیر نفت در دولت مطرح شود تا تصمیم گیری شده و حل شود و درباره وام های ریالی و ارزی نیز باید با بانک مرکزی و صندوق ذخیره ارزی  صحبت شود.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :