١٣٩٨/١١/١٥ ١:٥١ ب ظ
کد خبر : ٧١٨٠٨
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت:
انتقال 123 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سال 98
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه ما در سال 98 بالغ بر 123 میلیارد لیتر انواع فرآورده و نفت خام جابه‌جا شده است، به بخش داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز در خطوط انتقال اشاره و تصریح کرد: در گذشته همه تجهیزات خارجی بود و وابستگی محض داشتیم. بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی نیز شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که بنیان مراکز تجهیزات را گذاشته بودند، حمایت خود را قطع کردند وما با اصل خودکفایی تمام تجهیزات را تامین کردیم.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، قاسم عرب‌یارمحمدی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، در نشست خبری امروز 15 بهمن ماه ، ضمن تاکید بر تقویت ساخت داخل تجهیزات خطوط انتقال در داخل کشور گفت: در سال 96 یک توربین سولار که آمریکایی بود ( بر اساس مهندسی معکوس) در کشور ساخته شد و اکنون 80 درصد تجهیزات تامین توربین در داخل کشور تولید می‌شود و حتی ابزار دقیق و توربوکمپرسورها نیز داخلی‌سازی شده‌اند و حتی تحریم تا این لحظه یک روز هم مانع انتقال نفت و فرآورده نشده است.
وی با اشاره به داخلی‌سازی تجهیزات طی سال‌های گذشته گفت: اکنون در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم بگوییم ۷۰ تا ۸۰ درصد توربین‌ها ساخت داخل است و به طور کلی باید گفت که اقلام ساخت بار اول ۵۸ هزار و ۳۱۳ قطعه به ارزش ۷۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در داخل کشور محقق شده که صرفه‌جویی ارزی ۵۸ میلیون دلار را به دنبال داشته است.
وی افزود: علاوه بر این 2009 قلم در سال ۹۸ به ارزش یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در داخل کشور تولید شده و طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم ۱۰۰ فقره توربین در داخل کشور تأمین کنیم و تعداد تعمیرات توربین نیز در ۴۰ سال اخیر به ۱۰۰ دستگاه رسیده که این مسئله صرفه‌جویی ارزی ۸۴ میلیون دلار را به دنبال داشته است.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: همچنین تعمیر 13 دستگاه پمپ و موتور با صرفه‌جویی ارزی 10 میلیون دلاری و همچنین تعمیر 33 دستگاه تجهیزات هم در حال مقایسه است که ارزش آن 170  میلیارد تومان و با صرفه‌جویی ارزی 35 میلیون دلار بوده است.
عرب‌یارمحمدی گفت: در کل 727 فقره از تجهیزات تعمیر شده که 352 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است.
این مقام مسئول درباره میزان خوردگی و فرسودگی خطوط گفت: ما 14 هزار کیلومتر خط لوله انتقال خط و فرآورده داریم که بعضی جدید و بعضی قدیمی هستند. برخی خطوط در شرایط جغرافیایی درصد خوردگی بالا داشته و امکان نگهداری آنها کمتر است اما تحت کنترل هستند. به طور مثال در زمان جنگ، خطوط جنوب کشور رها شده‌اند و بازرسی و حفاظت دقیق نبوده و خطوط پوسیده شده‌اند. اما خطوطی هم داشتیم که از سال 55 مورد استفاده قرار می‌گیرند اما هیچگونه نشتی ناشی از خوردگی نداشتند.
عرب‌یارمحمدی تاکید کرد: سعی ما این بوده که خطوط در محدوده شهرها و همچنین خارج از محدوده شهرها ایمن باشند. همچنین با توجه به بحث حفاظت از محیط زیست، پیگرانی هوشمند و جلوگیری از خوردگی برای آلوده نشدن آب و خاک و محیط زیست انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه انتقال پایدار در دستور کار جدی ما بوده است، افزود: از جمله چالش‌های ما این بوده که حریم خطوط رعایت شود و حفاری غیرمجاز صورت نگیرد تا از پارگی و نشتی جلوگیری شود و در این راستا نیروی انتظامی و دستگاه‌های قضایی باید به ما کمک کنند.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت درباره احتمال شات ‌داون پالایشگاه‌ها به علت عدم امکان انبار و با توجه به افزایش انتقال نفت و فرآورده به دلیل تحریم، گفت: ما از همه ظرفیت خطوط و مخازن ذخیره در سال جاری استفاده کردیم، به طوری که در بهمن ماه رکورد انتقال در شرکت خطوط لوله و نفت شکسته شد.
عرب‌یارمحمدی درباره خط لوله ری – نکا برای استفاده از سوآپ اظهار داشت: در گذشته این خط 32 اینچ برای انتقال نفت از نکا به ری استفاده می‌شد که نفت را از کشورهای حاشیه‌ای خزر منتقل می‌کرد. در سال گذشته این خط را معکوس کردیم و این امکان فراهم شد که از ری به نکا انتقال صورت گیرد و قابلیت سوآپ به ظرفیت 500 هزار بشکه در روز فراهم شود.
وی در ادامه درباره وضعیت توسعه خطوط لوله نفت و مخابرات گفت: در سال 57 هشت منطقه عملیاتی داشتیم و طول خطوط 7794 کیلومتر و با ظرفیت ذخیره‌سازی 800 میلیون لیتر فرآورده و نفت خام بود. اکنون امکان ذخیره‌سازی به 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر رسیده است. در سال 57 جمعا 78 مرکز انتقال و تاسیسات و فشارشکن داشتیم که اکنون این تعداد به 189 مرکز رسیده است. در سال 57 طول خطوط 7794 کیلومتر بود که اکنون به 14 هزار کیلومتر رسیده است.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: در سال 57، 22 میلیارد لیتر در سال نفت خام و فرآورده داشتیم که اکنون این رقم به 120 میلیارد لیتر رسیده است.
عرب‌یارمحمدی رقم انتقال نفت خام و فرآورده را در 9 ماهه سال 98 از مسیر خطوط لوله 97 میلیارد لیتر عنوان کرد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :