١٣٩٩/٠١/١٦ ٢:٥٥ ب ظ
کد خبر : ٧١٨٩٢
"سهام انرژی" گزارش می دهد،
افزایش قیمت نفت و بازگشت بازار به سمت پالایشی ها
امروز 16 فروردین ماه پس از گذشت هفته ها، روند کاهش قیمت نفت به دلیل میزان تولیدنفت و ویروس کرونا و واکنش اقتصادهای دنیا به این دو مقوله، اثرات نامطلوبی به بازارهای دنیا بویژه بورس ها گذاشت و بیشترین تاثیر گذاری خود را شرکت های پالایشی و پایین دست این صنعت به دوش کشیدند.
امروز 16 فروردین ماه پس از گذشت هفته ها، روند کاهش قیمت نفت به دلیل میزان تولید نفت و ویروس کرونا و واکنش اقتصادهای دنیا به این دو مقوله، اثرات نامطلوبی به بازارهای دنیا بویژه بورس ها گذاشت و بیشترین تاثیر گذاری خود را شرکت های پالایشی و پایین دست این صنعت به دوش کشیدند.
شرکت های نفتی دنیا با نگرانی از وضع موجود از یک سو علاوه بر نگرانی و مقابله با بیماری کرونا، کاهش قیمت نفت و ضررهای مالی زیادی را متحمل شدند. بورس های دنیا که متاثر از قیمت نفت و بیماری کرونا بودند روز به روز شرایط نابسامانی را سپری می کردند که با اعلام برگزاری جلسه اضطراری اوپک و بررسی میزان تولید نفت به دلیل جبران قیمت نفت، به این وضعیت امید تازه ای داده شد. زمزمه مذاکرات پیش رو و تعامل بین کشورهای تولید کننده نفت و تاثیرگذار بویژه عربستان و روسیه بر سرکاهش تولید، منجر شد قیمت نفت از ریزش غیر واقعی خود بکاهد و به قیمت های واقعی برگردد.
البته وضعیت اقتصاد ایران با کاهش قیمت نفت تاحدودی روشن است. ایران به دلیل تحریم ها مدت هاست با کاهش صادرات نفت مواجه است، بنابراین میزان عرضه نفت ایران به بازارها تاثیری در روند کاهش قیمت نفت ایران نداشت. اما این کاهش قیمت بیش از بازارهای بین المللی برای ایران بازارهای داخلی و شرکت های پالایشی و فراورده های نفتی در بورس ایران را نشانه گرفته بود. کارشناسان و تحلیلگران بورس نیز طی هفته های کاری در نوروز 99 از وضعیت نافرجام شرکت های پالایشی به دلیل قیمت نفت خبر می دادند. اما این روند بلافاصله با اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مذاکرات روسیه و عربستان برای پایان دادن به جنگ قیمت نفت، ورق به شکل دیگری برگشت و توقفی به روند کاهشی قیمت نفت داد. در پی آن نیز با اعلام جلسه اضطرای اوپک، روز دوشنبه 18 فروردین به صورت ویدئو کنفرانس، از روز جمعه (15 فروردین) نیز به روند افزایشی قیمت نفت در جهان دامن زد و این روند افزایشی نتیجه مطلوب خود را به صورت استقبال از سهام شرکت های پالایشی در بورس ایران داد.
امروز 16 فروردین 99 تابلو معاملات در اولین روز معاملاتی بعد از تعطیلات نوروز، شاخص کل صعود 20 هزار واحدی را ثبت کرد و شاخص بورس به 567 هزار واحدی قرار گرفت.
نمادهای برخی از شرکت های پالایشی در بازار امروز به سرعت با افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت دلار تاثیر خود را گذاشتند و ارزش معاملات این گونه شرکت ها به یکباره سیر صعودی به خود گرفت. بویژه برخی از  شرکت هایی که در سال 98 رشد قابل توجهی نداشتند این روند در این گونه شرکت ها بیشتر به چشم می خورد به گونه ای که سرمایه گذاران از قافله افزایش و روند صعودی این گونه شرکت ها نیز عقب نماندند.
اقبال دوباره به فراورده های نفتی، توسط سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه را امروز را به کلی تغییر داد و این گونه نمادها در بازار مورد اقبال بیشتر قرار گرفت و تمامی نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند و تحلیل گران بازار از روند افزایشی این نمادها در روزهای آینده خبر می دهند زیرا این عده معتقدند بازگشت قیمت نفت به قیمت های یک ماه گذشته یعنی بین 40 تا 50 دلار می تواند منجر به تغییر و ارزشمند شدن این گونه نمادها در بازار شود.
به گزارش رویترز رشد قیمت همچنان ادامه دارد و نفت برنت در پایان معاملات روز با ۴ دلار و ۱۷ سنت معادل ۱۳.۹ درصد جهش به ۳۴ دلار و ۱۱ سنت رسید. قیمت نفت برنت روز پنجشنبه نیز تا ۴۷ درصد رشد داشت و بالاترین رشد قیمت در طی یک جلسه در تاریخ معاملات نفتی را به ثبت رساند. قیمت نفت در پایان معاملات روز پنجشنبه رشد ۲۱ درصدی را به ثبت رساند. در مجموع معاملات هفتگی نفت برنت رشد ۳۶.۸ درصدی را به ثبت رساند که بیشترین رشد هفتگی در تاریخ معاملات ثبت شده برای نفت برنت بود.
قیمت نفت خام آمریکا هم در پایان معاملات دیروز با ۳ دلار و ۲ سنت معادل ۱۱.۹۳ درصد رشد به ۲۸ دلار و ۳۴ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در پایان معاملات این هفته رشد بی سابقه ۳۱.۸ درصدی را به ثبت رساند.
  
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :