١٣٩٩/٠١/٢٤ ٢:١٥ ب ظ
کد خبر : ٧١٩٠٢
سهام انرژی گزارش می دهد:
عرضه سهام دولتی در بورس، درآمدزایی فوری دولت یا خصوصی سازی؟
زمزمه های واگذاری سهام دولتی در بورس در سال 98 از سوی دولت به عنوان طرح بنیادی مطرح شد و در اسفند ماه این موضوع به صورت دستور و ابلاغیه بررسی و به عنوان راهکار اصلی و شاید اولین اقدامات اقتصادی برای سال 99 از سوی رئیس جمهور پیگیری شد. به طوری که در سال 99 دو بار این موضوع از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفت تا اینکه قرار شد در 15 اردیبهشت 99 سهام دولتی در بورس عرضه شود.
به گزارش سهام انرژی، حسن روحانی رئیس‌جمهور در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید، به دستگاه‌های دولتی تاکید کرد که باید سهام خود را  در بورس عرضه کنند . یکی از دلایل اصلی او شرایط بسیار مناسب بازار سرمایه ایران است. وی در این زمینه معتقد است: ان‌شاءالله امسال هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ رونق بورس به این است که همه دستگاه‌های دولتی سهام و اموال خود را در بورس عرضه کنند؛ لذا امسال برای حرکت در تولید نیازمندیم که این سهام را به بازار بورس یا فرابورس عرضه کنیم و بتوانیم تحول بزرگ را شاهد باشیم.
همچنین استفاده از فرصت بازار سرمایه، در واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانک‌ها، با توجه به استقبال مردم از این بازار یکی از نکاتی بود که از سوی رئیس‌جمهور خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی، مورد تاکید قرار گرفت.
عرضه سهام ۹ شرکت دولتی در بورس
با پیگیری های صورت گرفته در نهایت فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که در آینده نزدیک، سهام 9 شرکت دولتی در حوزه های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد.
به گفته وی در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهم‌ها عرضه شود تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید دو میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.
دژپسند در پاسخ به این‌که چه مقدار درآمدزایی از واگذاری شرکت‌های دولتی خواهیم داشت، اینگونه توضیح داد که هدف عمده در این زمینه، انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد است که برآوردها نشان می دهد از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تامین مالی داشته باشیم.
طبق اعلام وزیر اقتصاد، دوره فراخوان تا عرضه ۱۰ روز است و گروه گروه این اتفاق رخ می‌دهد و تلاش‌ بر این است که ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکت‌های دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکت‌هایی هستند که بورسی نیستند و وارد بورس می‌شوند.
وی درمورد تاثیر واگذاری شرکت‌های دولتی بر بورس نیز معتقد است که این امر عمق بازار بورس را افزایش می‌دهد و شاخص بازار سرمایه صرفا منعکس‌کننده تحولات بازار نیست،   بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد.
بازار سرمایه ایران روند صعودی را پیش گرفته است و حتی اخبار و هیجانات بازار نیز بر این بازار بی تاثیر نیست و اگر هم تاثیری داشته باشد بیش از یک  روز دوامی ندارد. اکنون هم ما در بورس شاهد یک استقبال بسیار گسترده از سوی سرمایه‌گذاران و عامه مردم هستیم و این استقبال موجب رشد حدود ۲۰۰ درصدی شاخص بورس در سال گذشته شد و در همین روزهای ابتدایی سال جاری هم رشد ۵ تا ۶ درصدی داشته است.  
بر این مبنا و چنین تحلیلی این گونه برمی آید که مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه هجوم آورده اند و چه چیزی مناسب از این که عرضه های ارزنده ای هم نصیب این بازار شود.
شرکت ها هر کدام برای ورود به بورس و جذب نقدینگی و استقبال مردم از هم پیشی می گیرند و در این وادی دولت نیز برای پیش برد هزینه ها و به یادآوری کوچک سازی خود و از همه  مهم تر اجرای سیاست خصوصی سازی، این اقدام را نیز سرلوحه اساسی برنامه های اجرایی خود قرار داده است.
به گفته کارشناسان دولت با این رویکرد می تواند در ارائه سهام خود و واگذاری آن ها سربلند شود و به نقدینگی قابل توجهی هم دست پیدا کند. به طوری که با عرضه 2 میلیون تومان به هر سهم دستیابی چنین امر راهم میسر کرده است. به عبارتی مناسب بودن قیمت، تصمیمی بود که مانعی برای عدم استقبال از این عرضه نشود.
سامان دلیری کارشتاس بازار سرمایه در این زمینه می گوید: با توجه به اینکه دولت اکنون از نظر مالی به شدت در مضیقه قرار دارد،  اگر این سهم‌ها را به فروش برساند، تامین مالی خوبی برای هزینه‌های دولت انجام می‌شود.   بعلاوه اینکه عرضه سهام شرکت‌های دولتی بهره‌وری لازم را ایجاد خواهد کرد و سرمایه‌گذاران را به سمت شرکت‌هایی که عایدات نقدی و سودآوری داشته باشند سوق می‌دهد، نه شرکت‌هایی که صرفا مورد سفته‌بازی قرار می گیرند.
وی درباره واگذاری سهام دولتی در راستای خصوصی سازی و کوچک سازی دولت توضیح داد: نقص طرح واگذاری سهام به آحاد سهامداران یا متقاضیان این است که این واگذاری باعث نمی‌شود مدیریت دولتی از دست مدیران دولتی خارج شود، در حالی که فلسفه اصل ۴۴ قانون اساسی، کاهش تصدی‌گری دولت است، نه فروش سهام.
به گفته وی، کشور تجربه موفقی برای عرضه سهام دولت و خصوصی‌سازی نداشته است؛ بنابراین نحوه فروش سهام شرکت‌های دولتی علیرغم اینکه جریان نقدینگی دولت را حل می‌کند اما هدف نهایی که کاهش تصدی‌گری دولت است را به دنبال ندارد.
اما دلیری در نهایت تاکید کرد: طرح واگذاری سهام دولت نیز که بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد به موعد آن نزدیک می شویم می تواند خبر خوبی برای صعود بورس به مدد شرکت های بزرگی که برای واگذاری در نظر گرفته شده اند باشد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :