١٣٩٩/٠١/٣١ ١:١١ ب ظ
کد خبر : ٧١٩١٤
یک کارشناس بازار سرمایه به "سهام انرژی" گفت:
خصوصی سازی یعنی واگذاری سهام دولتی در بورس با تغییر مدیریت دولتی
میرمعینی گفت: عرضه سهام دولتی در سه گروه پالایشی و پتروشیمی، بانک و بیمه ، معادن و فولاد در قالب تحقق خصوصی سازی باید با تغییر در مدیریت گذشته دولتی همسو باشد و اینکه صرفا سهام دولتی در قالب ETF به فروش برسد و دولت را به نقدینگی برساند این خصوصی سازی نخواهد بود.
حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه و محقق در حوزه برنامه ریزی ساختاری بازار سرمایه، در گفتگو با سهام انرژی گفت: این روزها استقبال از بازار سرمایه ایران بسیار اتفاق خوبی است و دولت هم برای تامین مالی و استفاده از جریان نقدینگی وارد این بازار شده است حال به دلیل کسر بودجه و کمبودهای مالی برای جریان اقتصادی این بازار را انتخاب کرده است و بیش از گذشته به این بازار توجه دارد اماباید در واگذاری های سهام خود  مدیریت دولتی را هم تغییر دهد.
وی درباره چگونگی تغییر مدیریت دولتی توضیح داد: صندوق ها باید بتوانند در مدیریت این شرکت ها ورود کنند و ساختار صندوق های سرمایه گذاری که سهام دولتی را عرضه می کنند نباید مانند ساختار شرکت های سرمایه گذاری استانی ناشی از سهام عدالت شکل بگیرد. آن شرکت ها سازمان های عریض و طویل بیهوده ای هستند که در نهایت همان مدیریت دولتی ولی با نام واگذاری و خصوصی سازی فعالیت می کنند که این اتفاق نباید برای صندوق ها بیفتد والا اساس خصوصی سازی صورت نخواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که بر فرض برای خرید سهام پالایشی ها تا 2 میلیون تومان کشف قیمت شده است و آیا این قیمت ها مناسب ارزیابی شده اند گفت: قرار است برای کسانی که متقاضی خرید سهام دولتی در قالب ETF هستند برای هر سه گروه تا سقف 6 میلیون با تخفیف 25 درصد واگذار شود که قیمت های قابل واگذاری تعیین شده قیمت های مناسبی هستند و بر مبنای ارزش ذاتی تعیین شده اند. قیمت گذاری سهام دولتی اصلا با قیمت های پایین قیمت گذاری نشده اند و کاملا ارزنده بودن سهم در قیمت لحاظ شده است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما واگذاری سهام دولتی همانطور که گفته شد نباید فقط واگذاری این گونه سهام در بورس باشد بلکه  دولت باید از بازار سرمایه حمایت کند. دولت باید بازار سرمایه را به عنوان ارکان اصلی تامین مالی اقتصاد کشور ببیند نه اینکه الان دچار مشکلات اقتصادی و یا تامین مالی شده است به این سو نظر کند. باید بداند که این نقدینگی همچنان است و دیگر شرکت های دولتی هم می توانند در صورت تامین مالی از این بازار استفاده کنند. اگر دولت از بازار حمایت نکند همین نقدینگی که امروز وارد بازار شده است از بازار خارج شده و به بازارهای موازی و مخرب وارد می شود.
وی در زمینه میزان سهام دولتی قابل واگذاری که اواسط اردیبهشت صورت خواهد گرفت، گفت: البته دولت این سه گروه قابل واگذاری در قالب ETF را با حجم کم و کوچکی از دارایی خود وارد این عرصه می کند، یعنی بین 70 تا 80 هزار میلیارد تومان است. دولت در حال حاضر به این بازار نیاز دارد و با حجمی از عرضه اولیه ها، صندوق ها در قالب خصوصی سازی وارد این بازار شده است اما باید مدیریت را هم انتقال دهد. باید شفافیت بین شرکت های خود را ایجاد کند و قطعا پیروی از این سیاست آثار مثبتی در اقتصاد خواهد گذاشت.
وی در زمینه کاهش تصدی گری دولت در قالب واگذاری سهام دولتی گفت: فعلا امید نامه این واگذاری ها در مورد میزان کاهش تصدی گری دولت منتشر نشده است که نشان دهد با این واگذاری ها احتمال کاهش تصدی گری دولت هست یا خیر. اما می توانیم توصیه کنیم که الزاما واگذاری باید با کاهش تصدی گری دولت باشد اگر بخواهد سیاست خصوصی سازی را پی بگیرد.
میر معینی در بیان این نکته که تحریم ها منجر به نگاه دولت به سمت بازار سرمایه متمرکز شده است گفت: سال های گذشته به مدیران دولتی دائم تاکید می کردیم که بازار سرمایه فضای بالقوه برای تامین مالی است و باید این بازار را برای روزهای سخت نبینیم بلکه در روزهای راحتی هم این بازار می توانست مشکل گشا باشد. اما همواره تجربه نشان داده است در سال های آخر دولت ها وقتی مشکلاتی ایجاد می شود نگاه ها تغییر می کند و امروز هم این رویکرد را در اقتصاد داریم.
وی ادامه داد: دولت به بازار سرمایه متکی شده است تا از این بازار بهره ببرد. نگاه دولت فعلا کمکی به این بازار نیست درحالیکه باید به نقش و جایگاه بازار سرمایه پی برده باشد و اگر واقعا این بازار را انتخاب کرده است باید به کمک مدیران این عرصه یک برنامه ریزی جامع برای جلوگیری از آثار مخرب این بازار طراحی کند مانند دیگر کشورها. به عنوان مثال کشور مالزی طی این سال ها توانسته است بزرگترین بازار توسعه یافته آسیا را با بهترین ابزارهای مالی در اختیار بگیرد و این رویکرد برای ما نیز با برنامه ریزی منسجم در همین شرایطی که بازار شکل خوبی را پیش گرفته است می تواند طراحی و اجرا شود.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :