١٣٩٩/٠٢/٠٢ ١١:٢٧ ق ظ
کد خبر : ٧١٩١٩
در نتیجه کاهش قیمت نفت آمریکا،
نماد پالایشی ها میل به تاثیر هیجانات بازار ندارند
بورس ایران که متاثر از بازارهای دنیا است شب گذشته با سقوط قیمت نفت آمریکا این نگرانی را در بین فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد که قیمت ها چه روندی را روز بعد دنبال خواهد کرد. آن هم با تازه واردان بیشماری که ظرف این دو ماه به عرصه بورس و معاملات آن وارد شده اند.
پایگاه خبری سهام انرژی: قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه اول اردیبهشت ۱۳۶ درصد سقوط کرد و به منفی چهار دلار برای هر بشکه رسید که بی‌سابقه‌ترین سقوط در تاریخ تجارت نفت دنیاست. این قیمت به آن معنی است که تولیدکنندگان چهار دلار به مصرف‌کننده می‌دهند تا از شر نفت تولیدی راحت شوند، چون این میزان نه قابل فروش نه قابل ذخیره است.
اما بورس ایران که متاثر از بازارهای دنیا است شب گذشته با سقوط قیمت نفت آمریکا این نگرانی را در بین فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد که قیمت ها چه روندی را روز بعد دنبال خواهد کرد. آن هم با تازه واردان بیشماری که ظرف این دو ماه به عرصه بورس و معاملات آن وارد شده اند. البته نگرانی بیشتر به آن دسته از فعالانی بود که سهام پالایشی و پتروشیمی را در اختیار داشتند اما با گذشت 5 دقیقه از شروع معاملات دوم فروردین 99 بازارطبق معمول روزهای گذشته و بی تاثیر از اخبار نفتی دنیا روند افزایشی به خود گرفت و کلیه سهم های پالایشی با روند مثبت به کار خود ادامه دادند.
نمادهای پالایشی مثبت یا منفی
نمادهای گروه پالایشی طی هفته های اخیر از اثر مثبت افزایش قیمت نفت ناشی از کاهش تولید با صف های خرید در بورس مواجه بودند. این گروه در سال 98 یکی از کم بازده ترین صنایع بودند که طی این سه ماهه اخیر نیز که بازار رشد خوبی داشته است نمادهای پالایشی باز هم در میان صنایع کم بازده قرار داشتند. اما با روند رو به رشد بازار و کف قیمت این نمادها، زمان افزایش این نمادها فرارسیده است.
به گفته کارشناسان با توجه به روند رو به رشد نمادهای پالایشی به دلیل خلا قیمت این طور به نظر می رسد که با کوچک ترین پالس مثبت در این صنعت باعث می شود تقاضا به سمت این گروه روانه شود. بر همین اساس این گروه پتانسیل زیادی برای رشد دارد. چون بازار به شدت در جستجوی گروه هایی است که رشد نکرده و ظرفیت رشد دارند بر همین اساس نقدینگی مجددا وارد این گروه می شود.
پیش بینی افزایش قیمت نفت در دنیا تا قیمت های 40 دلار این پالس مثبت را به سهام گروه پالایشی ها داده است و با توجه به اینکه این سهم ها از سال گذشته رشد قابل توجهی نداشتند پیش بینی می شود تقاضا به سمت این سهم ها افزایش یابد. از جمله دلایل واضح این ادعا رشد بازار پالایشی ها با وجود هیجانات بازار همچنان در حال تحقق است و از همه مهم تر اینکه بازار همچنان با قدرت میل به روند افزایشی دارد و فعلا قرار نیست از هر خبری هیجانی شود زیرا تصمیم به روند صعودی به خود گرفته است.
 
 
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :