١٣٩٩/٠٣/١٢ ١١:٤١ ق ظ
کد خبر : ٧١٩٩٥
گزارش "سهام انرژی":
تعدیل سود پالایشی ها بر مبنای تغییر در تسعیر نرخ ارز
از روز گذشته با اعلام تغییر در تسعیر نرخ ارز برای خوراک پالایشگاه ها بر مبنای سال 97 که وزارت نفت به شرکت های پالایشی ابلاغ کرده بود، سود این شرکت ها با درصدی افزایش مواجه شد و این امر منجر به توجه بازار معاملات به نماد پالایشی ها شد.
به گزارش سهام انرژی، شرکت های پالایشی در گزارشات حسابرسی نشده منتهی به ماه فروردین، از کاهش سود چند درصدی در نتیجه زیان اواخر سال 98 خبر دادند و این امر منجر به کاهش ارزش گروه پالایشی در بورس شد به طوری که تازه واردان گروه های پتروشیمی را هم که متاثر از خوراک پالایشی هستند را در قالب این گروه قلمداد کردند و گروه های پتروشیمی هم متاثر از گروه پالایشی با روند کاهشی چند درصدی مواجه شدند.
اما از روز گذشته با اعلام گزارشات حسابرسی شده برخی از نمادهای پالایشی و تعدیل در تسعیر نرخ ارز ( تغییر در درآمد پالایشی ها) که ابلاغیه نرخ تسعیر ارز در تاریخ 97 از سوی وزارت نفت به پالایشی ها اعلام شده است، این نمادها در گزارشات خود افزایش سود اعلام کردند و به یکباره برخی از نمادها با اعلام این گونه گزارشات در بورس بسته شد و با بازگشایی نماد پالایشی ها ظرف امروز و فردا این نمادها با دامنه نامحدود نوسان بازگشایی خواهند شد.
 پالایشگاه نفت بندرعباس که با سرمایه بیش از 2.8 هزار میلیارد تومانی در بورس حضور دارد و جلودار گروه پالایشی است با اعلام اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فرآورده های صادراتی سال 97 از افزایش سود خالص هر سهم خبر داد.
همچنین این نماد از افزایش سایر درآمدهای عملیاتی سال مالی منتهی به اسفند 98 بابت تغییر نرخ تسعیر ارز فرآورده های صادراتی سال 97 است که منجر به افزایش سود خالص هر سهم از 617 به 1060 ریال می شود.
پالایشگاه تبریز درخصوص تعدیل نرخ تسعیر ارز صادراتی نفت کوره در سال 97 و افزایش 12.9 درصدی سود هر سهم، دست به شفاف سازی زد.
پالایشگاه نفت تهران  با تعدیل مثبت 7 درصدی سود 67.7 تومانی هر سهم در سال مالی 98 را به 72.4 تومان افزایش داد.
پالایشگاه نفت تبریز سود خالص خود را به ازای هر سهم در سال مالی 98 را از 91.6 تومان به 103.5 تومان افزایش داد.
و پالایشگاه لاوان نیز در اولین اصلاحیه پالایشی‌ها خود سود خالص به ازای هر سهم را از 161.2 به 379.7 تومان افزایش داد.
مصوبه هیات وزیران بر مبنای نرخ تسعیر ارز خوراک پالایشگاه ها
 مصوبه هیات وزیران پیرامون تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده های تحویلی از پالایشگاه ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که طی نامه شماره ۹۹۹۶۵ در تاریخ ۱۳۹۷.۰۷.۲۹ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، آمده است: از ابتدای آبان ماه سال 97 نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده های تحویلی از پالایشگاه ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.


چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :