١٣٩٩/٠٣/٣١ ١٢:١٨ ب ظ
کد خبر : ٧٢٠٢٤
گزارش سهام انرژی،
نفس گیری اقتصاد با کنترل نرخ ارز در بهار 99
قیمت دلار در بازار آزاد به پشت خاکریز 19000 تومان رسیده است. این پیام این طور به نظر می رسد که علاوه بر رشد سهام شرکت های صادراتی در بورس که نشانه مثبتی برای سهامداران است بخش های دیگر اقتصادی با مشکلات اقتصادی و افزایش تورم مواجه خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، افزایش قیمت دلار از جمله سیگنال های بازار، از اوایل فروردین ماه 99 زمزمه می شد و این انتظار سه ماهه برای فعالان بازار در بخش های دیگر اقتصاد شرایط آماده باش بود. افزایش قیمت دلار با وجودی که برای صادرکنندگان کالا و خدمات، سودآوری فزاینده ای را به دنبال دارد اما آثار تورمی در بخش های دیگر اقتصاد خود را نشان خواهد داد و تبعات منفی آن دامان اقتصاد را خواهد گرفت. کاهش ارزش ریال در مقابل دیگر ارزها همواره تورم زا بوده و این خصیصه تنها مزیت سودآوری برای صادرکنندگان کالا و خدمات است.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی امروز در صفحه مجازی خود در زمینه بازار ارز نکاتی را برای فعلان اقتصاد و مردمی که از تبعات تورمی ارز واهمه دارند مطرح کرد، وی در این خصوص نوشت: ارزش ذاتی نرخ ارز، با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی، درمقایسه با نرخی که امروز در بازار خرید و فروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است. البته نمی‌توان محدودیت‌های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن، ثبات نرخ حقیقی ارز، برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی‌های منتخب بازار نیز، برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است. 
از این پیام رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ارزش ذاتی ارزاین طور برداشت می شود که قیمت ارز همچنان میل به افزایش دارد و گمانه زنی ها برای افزایش قیمت دلار تا قیمت های بالای 20 هزار تومان دور از انتظار نخواهد بود.
وی در ادامه برای آرام نمودن بازار از التهابات احتمالی افزایش قیمت ارز و رفتار هیجانی فعالان بازار نوشت: تجربه دو سال اخیر بویژه تا مهرماه ۹۸، نشان داده است نرخ ارز قابل کنترل است. علیرغم التهابات آبان سال۹۸، ورود به لیست سیاه  FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده ها که هرکدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا، شرایط بوجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود.
همتی تامین ارز مورد نیاز را از بدیهیات بانک مرکزی دانست و اعلام کرد: علیرغم محدودیت درآمد نفت، موازنه مبادلات خارجی کشور مناسب است. بانک مرکزی نیز علیرغم تداوم فشار آمریکا، ارز موردنیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد.
تبعات افزایش نرخ ارز و افزایش دلار نیمایی برای صادرکنندگان حداقل کورسوی امیدواری برای سهامداران بازار سرمایه نیز خواهد بود که در این بازار آشفته ارزی و اثرات تورمی ناشی از افزایش قیمت ارز بر دیگر محصولات و اقلام وارداتی، سودی کسب کنند.
رئیس کل بانک مرکزی به صادرکنندگان هشدار داد که بایستی تتمهٔ ارز حاصل از صادرات خود درسال ۹۸ را به روش‌های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند و این بازگشت حجمی از تعهدات ارزی صادرکنندگان قطعاً در هفته‌های پیش رو تأثیردر بازار ارز خواهد بود.
با نگاهی گذرا به بازار ارز و تبعات ناشی از آن و با توجه به پیش بینی افزایش تورم برای سال 99 ، این شیب تدریجی نرخ ارز به سمت بالا قابل پیش بینی بود. کنترل نرخ ارز که بویژه درسه ماهه اول سال 99 از سوی بازارسرمایه با حمایت های دولتی کنترل شد اما می بینیم که میل به افزایش نرخ ارز که تبعات منفی در بازار دارد وجود دارد و به شکل نامحسوسی کنترل نمی شود و سوالی که همواره مطرح می شود اینکه آیا افزایش صادرات می توانند دلیل ارزآوری بیشتر دولت برای تامین منابع ارزی و جایگزینی درآمد نفتی باشد؟
کنترل نرخ ارز برای دولت و بانک مرکزی امری قابل دسترس است مگر اینکه اهداف دیگری مانند تامین منابع مورد ارزی باشد و کنترل این نرخ برای سه ماهه سال 99 به نظر یک نوع نفس گیری اقتصاد برای ورود به مرحله پرالتهاب ارزی برای ادامه فصول دیگر سال دارد.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :