١٣٩٩/٠٤/٠١ ١٢:٠٦ ب ظ
کد خبر : ٧٢٠٢٦
معاون وزیر نیرو در حوزه آب و فاضلاب اعلام کرد:
افزایش 15 درصدی ظرفیت نیروگاه های برق آبی در کشور
خامسی خبر داد: ظرفیت نیروگاه های برق آبی در کشور 15 درصد افزایش خواهد یافت و در تابستان امسال حداقل 9 هزار مگاوات ساعت برق آبی تولید خواهیم کرد که این یک رکورد در صنعت برق آبی است.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در حوزه آب و فاضلاب،  امروز( اول خرداد 99 ) در یک نشست خبری در وزارت نیرو ضمن اعلام این خبر در زمینه تعداد سدهای موجود و احداث سد جدید اظهار داشت: در حال حاضر 188 سد بزرگ در کشور به ظرفیت 52 میلیارد متر مکعب موجود است و 119 سد هم در سطح کشور در حال احداث داریم.
وی ادامه داد: در این دولت تا به امروز 42 سد ساخته شده است و تا پایان دولت تعداد سدهای ساخته شده به 50 سد افزایش خواهد یافت.
این مدیر حوزه آب وزارت نیرو در زمینه حجم مخازن سدهای کشور گفت: در حال حاضر 80 درصد از مخازن سدهای کشور حدود 40 میلیارد متر مکعب پر هستند و از 188 سد تقریبا با تفاوت معناداری نسبت به سال گذشته 3 تا 4 درصد کاهش منابع در سدها داریم با این توضیح که سال جاری ورودی سدهای ما 2 برابر بوده است و پیش بینی می کنیم با ذخایر موجود امکان تامین آب کشاورزی ما تا 20 درصد بیشتر از سنوات سال گذشته باشد.
مساعدت سازمان برنامه و بودجه در زمینه تخصیص اعتبارات
وی در خصوص تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه بودجه را همکاری بهینه در جهت پیشبرد پروژه ها دانست و گفت: سازمان برنامه و بودجه 80 درصد اعتبارات قابل تخصیص را انجام داده است و در سال جاری نیز این سازمان خوشبختانه در زمینه تخصیص اعتبارات در جهت پیشبرد پروژه ها همکاری خوبی با حوزه وزارت نیرو و آب و فاضلاب داشته است.  
 اعتبارات به بخش خصوصی در زمینه توسعه فاضلاب
خامسی گفت: 10 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار پروژه به بخش خصوصی در حوزه تصفیه فاضلاب و بازگردانی پساب اختصاص داده شده است و از سال گذشته این کار آغاز شده و در حال انجام است. تصفیه خانه ها و پساب توسط بخش خصوصی ساخته می شود و خودشان نیز به بخش صنعت واگذار می کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در بخش پساب ها اتفاقات خوبی طی این سال ها صورت گرفته است و این کار توسط بخش خصوصی بوده و اگر آمار مقایسه ای تصفیه خانه ها را با ابتدای انقلاب مقایسه کنیم از 4 تصفیه خانه به 257 رسیده که بخش عمده آن در این دولت احداث شده است.
به گفته وی فرهنگ استفاده از پساب در کشور ما جانیفتاده است البته برخی صنایع پساب را بازچرخانی می کنند اما بیشتر مردم و صنایع برای استفاده از پساب به جای آب مقاومت دارند و ما امیدواریم حداقل برای صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از پساب را در صنعت کشور جا بیندازیم.
خامسی در مورد تامین آب از منابع دیگر گفت: منبع دیگر تامین آب دریا است که برای انتقال به شهرهای ساحلی جزو واجبات است و نباید آب برای این شهرها از جای دیگر منتقل شود بهتر است از آب شیرین کن‌ها برای تامین آب استفاده کنیم و البته برای مناطق دور از دریا انتقال آب به صرفه نیست مگرا ینکه برای صنایع پرآب‌بر صورت گیرد. هر چند پیشنهاد ما این است که صنایع با مصرف آب زیاد در سواحل مستقر شوند.
افزایش 500 هزار متر مکعبی مصرف آب در تهران
وی با اشاره به میزان مصرف آب در تهران گفت: میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 تا 20 درصد افزایش یافته یعنی 500 هزار متر مکعب بیشتر آب مصرف کرده‌ایم که به اندازه سه شهر کشور است. البته در ابتدای شیوع کرونا میزان مصرف 35 درصد افزایش یافته بود که با صرفه‌جویی و همکاری مردم این رقم کاهش پیدا کرد در هر حال افزایش مصرف شبکه را دچار افت فشار می‌کند لوله‌ها و تصفیه‌خانه‌ها محدود طراحی شده‌اند و ممکن است با مشکل مواجه شوند.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد مخازن سدهای کشور یعنی 40 میلیارد متر مکعب پر است افزود: به لحاظ مخازن سدها تفاوت معناداری با سال گذشته نداریم و میزان ذخایر سه تا چهار درصد کاهش یافته است. البته ورودی سدها در سال گذشته دو برابر امسال بود.
وی گفت: پیش بینی می‌شود با این ذخائر موجود تامین آب کشاورزی 20 درصد بیش از سال گذشته باشد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :