١٣٩٩/٠٤/٠٣ ١٢:٤٩ ب ظ
کد خبر : ٧٢٠٢٩
رئیس سازمان بورس به " سهام انرژی" گفت:
تقاضایی از سوی دولت برای ETF پالایشی و پتروشیمی به بورس ابلاغ نشده است
نیمه دوم سال گذشته دولت سهام خود را در سه گروه بانکی، پالایشی و پتروشیمی و فلزات اطلاع رسانی کرد و تاکید کرد که این عرضه ها بلافاصله صورت خواهد گرفت. با این دستور و تاکید به اجرای فوری آن اخیرا ETF اول (دارایکم) در حوزه بانکی ها عرضه شد و قرار بود به فاصله کمی عرضه گروه بعدی یعنی پالایشی و پتروشیمی و خودرویی ها صورت گیرد اما ...
نیمه دوم سال گذشته دولت سهام خود را در سه گروه بانکی، پالایشی و پتروشیمی و فلزات اطلاع رسانی کرد و تاکید کرد که این عرضه ها بلافاصله صورت خواهد گرفت. با این دستور و تاکید به اجرای فوری آن اخیرا ETF اول (دارایکم) در حوزه بانکی ها عرضه شد و قرار بود به فاصله کمی عرضه گروه بعدی یعنی پالایشی و پتروشیمی و خودرویی ها صورت گیرد اما این طور که به نظر می رسد این عرضه با پیچیدگی در آماده سازی از سوی وزارت نفت همراه است و زمان دقیقی برای عرضه آن فعلا مشحص نیست.
به گزارش سهام انرژی، اخبار ضد و نقیصی مبنی بر زمان عرضه ETF پالایشی  وپتروشیمی دولت مطرح شده است برخی زمان آن را پایان تیرماه اعلام کردند. اما اخیرا وزیر اقتصاد به عنوان نماینده دولت در حوزه عرضه ETF ها آن را دو ماه آینده اعلام کرد به عبارتی زمان تقریبی عرضه ETF پالایشی ها و پتروشیمی ها اوایل شهریور ما 99 خواهد بود.
در عین حال سازمان خصوصی سازی در گفتگو با رسانه همفکران ادعا کرده بود زمان دقیق عرضه ETF پتروشیمی و پالایشی ها مشخص نیست زیرا این موضوع به همکاری و آماده سازی وزارت نفت برمی گردد و اینکه عرضه ETF بانکی به سرعت صورت گرفته بود زیرا هماهنگ سازی در اختیار وزارت اقتصاد بود و آماده سازی با سرعت بیشتری صورت گرفت.
سازمان خصوصی سازی ادعا می کند که هنوز کارهای لازم برای عرضه صندوق ETF  پالایشی و پتروشیمی ها انجام نشده زیرا مسولیت هماهنگی آن برعهده وزارت نفت است.
روز گذشته دوم خرداد ماه در نشست خبری قالیباف رئیس سازمان بورس، خبرنگار سهام انرژی از این مقام مسئول در زمینه روند انجام این عرضه پرسید و وی پاسخ داد: با توجه به اینکه ETF ها در اختیار دولت است و سازمان بورس مجوز صدور آن  را برعهده دارد باید گفت که پس از عرضه ETF مالی تاکنون هیچ درخواستی از سوی دولت برای صدور مجوز ETF دوم ارائه نشده است و به محض درخواست دولت، سازمان بورس مجوز انجام آن را صادر خواهد کرد.
نکته اساسی این است که به چه دلیل هماهنگی  وزرات نفت قبل از اعلام عرضه ETF پالایشی و پتروشیمی ها صورت نگرفته است و آیا با توجه به پیچیدگی تصمیم گیری در وزارت نفت می توان نسبت به انجام به موقع این عرضه ها امیدوار بود؟ عرضه ای که بسیاری از سهامداران به دلیل ارزنده بودن سهام این شرکت ها در انتظار آن هستند.  
به اعتقاد تحلیلگران، صندوق پالایشی و پتروشیمی با تقاضای سنگین سرمایه گذاران روبرو خواهد شد. همانطور که صنعت پیشتاز این روزهای بازار سرمایه، گروه فراورده های نفتی و پتروشیمی است به نظر اقبال عمومی برای عرضه صندوق ETF هم بالا خواهد بود به شرطی که این هماهنگی با سرعت بیشتری صورت گیرد در غیر این صورت تاخیر درعرضه برای ماه های دور از انتظار در آینده، از قابلیت این عرضه کم خواهد کرد اتفاقی که خیلی خوشایند دولت نخواهد بود.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :