١٣٩٩/٠٤/٢١ ١١:٥٧ ق ظ
کد خبر : ٧٢٠٥٩
واگذاری توسعه یک میدان مشترک به شرکتی ایرانی
امضا قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران/زنگنه:عده ای همواره با پدیده جدید مخالفند
قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین مراسم امضای قرارداد نفتی بین شرکت ملی نفت و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با اعلام این مطلب که امروز روز خوبی برای صنعت نفت ایران است که قراردادی را برای تکمیل توسعه یک میدان مرزی و مشترک امضا می‌کند، گفت: مردم‌ما به دلیل تحریم و همین‌طور شیوع کرونا، شرایط سختی را می‌گذرانند. ما در صنعت نفت تلاش می‌کنیم برای بهبود این وضع کمک کنیم. مواد اولیه کلیه شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تولید می‌شود و دستور داده‌ایم تولید این مواد در اولویت تولید قرار گیرند.
وی به اشتغال زایی اشاره کرد و اظهار داشت: درست است تولید ما امروز به دلیل تحریم‌ها کم است اما باید ظرفیت را بالا ببریم که هر زمان لازم شد سهم‌مان را احیا کنیم. ما در هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شویم. ظرفیت‌سازی کاری استراتژیک در صنعت نفت است.
زنگنه گفت: میادین ‌مشترک‌ همیشه برای ما یک ضرورت و اصل بوده است. خوشبختانه امروز در ۲۷ فاز پارس جنوبی برداشت داریم و دو فاز باقی مانده است. ۲ پالایشگاه باقی‌مانده، امسال و سال آینده تکمیل می‌شوند.
وی افزود: قرارداد بلال بسته شده و قرارداد فرزاد بی هم‌امضا می‌شود، فروران هم تعیین تکلیف می‌شود. همه میادین مشارک نفت و گاز کشور تا پایان این دولت به سامان می‌رسد.
وی در مورد قرادادهای نفتی جدید در ایران گفت: قراردادهای IPC نوعی جدید از قراردادهای بیع متقابل است که بهره‌برداری هم در آن دیده شده است و پاداش پیمانکار منوط به تولید است. هر کار جدیدی با مخالفت روبه‌رو می‌شود همان‌طور که زمانی با قراردادهای بیع متقابل مخالفت می‌شد. امروز از همه انواع قراردادها استقبال می‌کنیم.
زنگنه به اجرای انواع قراردادها در صنعت اشاره کرد و گفت: قراردادهای (طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت) را در قالب EPC/EPD دنبال می‌کنیم که بالای ۶ میلیارد دلار مصوبه از شورای اقتصاد گرفتیم که این اعتبارات را از بازار سرمایه تامین می کنیم.
زنگنه به صنعت نفت امروز اشاره کرد و گفت: مسائل نفت ایران را نمی‌توان با روش‌های صدسال قبل اداره کرد. امروز در همه دنیا از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی کار پیش می‌رود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را ایجاد کنیم.
به گفته وی انتخاب شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی البته با تساهل و تسامح همراه بود که با توجه به ظرفیت‌های کشور اجتناب‌ناپذیر بوده است.
زنگنه ضمن اشاره به هزینه های این سرمایه گذاری گفت: در قرارداد یاران‌ کلیه هزینه‌های سرمایه‌ای را باید شرکت نفت و گاز پرشیا تامین کند.
۲ میلیارد دلارعایدی دولت از اجرای قرارداد توسعه میدان یاران
مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ابتدای مراسم آیین امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران تاکید کرد: با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم، کرونا و ... توسعه میدان‌های مشترک در حال پیگیری است.
وی افزود: فاز ۱۱ پارس جنوبی که جکت آن به‌تازگی نصب شد،‌ در فاز ۱۴ پارس جنوبی کار در بخش دریا تمام شده است و پالایشگاه آن هم امسال به نتیجه می‌رسد.
کرباسیان درباره طرح های در حال پیگیری شرکت ملی نفت اظهار داشت: قرارداد میدان بلال در حال پیگیری است و قرارداد فرزاد بی را هم در آینده خواهیم داشت. همچنین از عملیات توسعه در آزادگان و یاداوران هم خبرهای خوبی در راه است.
وی افزود: در زمینه پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت، نفت‌شهر میدان‌مشترک است که قراردادش امضا شده است و قرارداد فروزان و رشادت‌ هم‌ در هفته‌های آینده عملیاتی می‌شود.
کرباسیان ادامه داد: سه قرارداد بر مبنای الگوی جدید قراردادهای نفتی در میدان‌های مشترک خواهیم داشت شامل چنگوله و سهراب و لایه‌های نفتی پارس جنوبی که کار از طرف نفت تمام است و منتظر برنامه و بودجه هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره عایدی دولت از اجرای توسعه میدان یاران گفت: ۲ میلیارد دلار عایدی دولت از اجرای قرارداد توسعه میدان یاران خواهد بود.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :