به گزارش خبرنگار سهام انرژی، حامد آرمانفر در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت پالایش نفت تهران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرآورده در کشور است اظهار داشت: خوراک این مجموعه از طریق دو خط لوله 24 و 26 اینج از حوزه نفتی جنوب خوزستان تامین میشود.
وی ظرفیت اسمی پالایشگاه را در ابتدای تاسیس 85 هزار بشکه در روز عنوان کرد که در فاصله سالهای 55 تا 82 به 120 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه روند رو به رشد مصرف فرآوردههای نفتی و ضرورت تامین بازار داخلی منجر به ساخت و راهاندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت صد هزار بشکه در روز شد خاطرنشان کرد: در سال 82 با انجام برخی تغییرات ظرفیت اسمی پالایشگاه نیز به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
وی مجموع ظرفیت اسمی واحدهای تقطیر را 230 هزار بشکه پالایش نفت خام در روز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 250 هزار بشکه در روز پالایش میشود.
وی با بیان اینکه پالایشگاه تهران به دلیل مجاورت با پایتخت اهمیت دو چندانی دارد گفت: در حال حاضر هفت میلیون لیتر در روز بنزین پاک تولید میشود که در آینده با شروع واحد
CCR بنزین پاک تبدیل به یورو میشود و با استاندار یورو 5 توزیع خواهد شد.
وی ادامه داد: گازوئیل تولیدی پالایشگاه به لحاظ استاندارد از سایر پالایشگاهها جلوتر است واحد تصفیه کننده ساخته شده و محصول تولیدی از استاندارد بالای یورو برخوردار است.
در شرایط کرونا اورهال انجام دادیم
وی با بیان اینکه ما با انجام تمهیدات شدید بهداشتی اولین شرکت پالایشی بودیم که در زمان کرونا اورهال انجام دادیم گفت: در شرایط اورهال یک واحد عملیاتی تعطیل میشود و ممکن است هزار کارگر خارج از استان دعوت شود بنابراین به دلیل تراکم نیروی کار ریسک زیادی را تحمل میکنیم اما با رعایت موازین بهداشتی مورد خاصی نداشتیم.
افزایش سرمایه 70 درصدی پالایشگاه تهران
وی درباره افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران تصریح کرد: سرمایه فعلی شرکت 44000000 میلیون ریال است که با 70 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته با مبلغ 31000000 میلیون ریال صورت خواهد گرفت.
به گفته وی موضوع افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی بوده است.
وی یادآور شد: برای انجام افزایش سرمایه نیازمند موافقت سازمان بورس هستیم و پس از تصویب در مجمع عمومی فوق العاده، در این خصوص متعاقبا اطلع رسانی خواهد شد.
عرضه دارا دوم موضوعی بین دو وزارت نفت و اقتصاد
آرمانفر درباره موضوع عرضه دارا دوم و مباحثی که سازمان خصوصی سازی در این رابطه مطرح کرده بود توضیح داد: در این زمینه بین وزارت نفت و اقتصاد هماهنگی وجود دارد اما به لحاظ ارزش سهام شرکتهای نفت تهران ، اصفهان و تبریز بر اساس نظر سازمان خصوصی سازی که قرار است در دارا دوم عرضه شود بالاتر از ارزش بورس باشد.
وی درباره پروژه سیراف بیان کرد: در حال حاضر پالایشگاه تهران واحدهای
CCR و
RCD را با سرعت اجرا میکند اگر این پروژهها نبود قطعا سیراف برای ما جذاب بود در هر حال سیراف را در اولویت بعدی قرار دادهایم.
وی هزینه واحد
CCR را 200 میلیون یورو اعلام کرد.
آرمانفر درباره احتمال وقوع حادثهای مشابه بیروت در پالایشگاه تهران گفت: ما تهدیدات زیادی داشتهایم به طور کلی در این زمینه جلسات زیادی در حوزه پدافند غیرعامل و
HSE برگزار کردیم به طور مرتب مانور برزار میکنیم و همکاری د ائمی بین سازمانهای امدادرسان و شهرداری صورت میگیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
به گفته وی احتمال بروز حادثه مشابه بیروت برای ما صفر است.
وی تاکید کرد: به رغم تحریم و تلاشهایی که داشتهایم همواره تهدید نیز میشویم مبنی بر اینکه تابستان داغ راهاندازی میشود اما این اطمینان را میدهیم که اتفاقی رخ نخواهد داد به لحاظ امنیت و ایمنی استانداردهای خاص خودمان را داریم و محافظت صورت میگیرد.
پالایشگاه تهران اولین شرکت حفظ محیط زیست
در ادامه این نشست احمد خیری نیز با بیان اینکه کار در شرکتهای پالایشی بسیار خطیر و احتمال نشتی و بروز حادثه اجتناب ناپذیر است گفت: پالایشگاه تهران جزو اولین شرکتهایی است که در مورد محصولات زیست محیطی واحدها فعالیتهایی داشته است.
وی کل گازوئیل تولیدی پالایشگاه را هشت میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: گازوئیل تولیدی در استان تهران، البرز و از طریق خط لوله به مشهد ارسال میشود.
مدیر عملیات پالایشگاه تهران افزود: کل سوخت کروسین جهت تولید سوخت جت و استفاده در فرودگاه امام به کار میرود.
وی با بیان اینکه هفت میلیون لیتر بنزین تولیدی با اکتان 87 است افزود: با راهاندازی واحد سی سی آر، بنزین تولیدی ارتقا یافته و تبدیل به یورو 5 خواهد شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر فلرینگ پالایشگاه صفر است و
co2 تولیدی به کارخانه مجاور پالایشگاه ارسال میشود.
وی درباره تعمیرات اساسی پالایشگاه گفت: تعمیرات شامل واحدهای هیدروژن و آریزوماک است که سعی کردیم با بکارگیری نیروی کمتر و رعایت ایمنی کار را به اتمام برسانیم.
وی درباره تامین برق مصرفی پالایشگاه نیز گفت: برق مصرفی با شبکه شهری سنکرون شده و در صورت عدم نیاز به شبکه سراسری تزریق میشود.
خیری با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه را از تولید داخل استفاده میکنیم گفت: تا پیش از داخلی سازی کاتالیست شرکت اکسنس کاتالیست را در اختیار ما قرار نمیداد به محض اینکه این محصول داخلیسازی شد خود این شرکت پیشگام شد که با قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهد.