١٣٩٩/٠٨/٠٣ ٩:٣٢ ق ظ
کد خبر : ٧٢٢٢١
رئیس هیات مدیره استصنا به "سهام انرژی" در خطاب به مدیران بانک مرکزی گفت:
با تسهیل در روند تخصیص ارز نیمایی به داد تولید برسید
محمد پور گفت: تولیدکننده ای که مواد اولیه محصولات خود را وارد می کند با مشکلات تامین ارز نیمایی مواجه است و به دلیل نبود ارز نیمایی در صرافی ها نمی تواند مواد اولیه خود را ترخیص کند در نتیجه تولید با تعلل و یا توقف مواجه شده است.
مجید محمد پور رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا) در گفتگو با خبرنگار "سهام انرژی"، ضمن انتقاد از عملکرد بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز نیمایی در صرافی ها برای ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک گفت: تولیدکنندگان برای تولید محصول خود ناچار به وارد کردن مواد اولیه و نیازمند تامین ارز هستند که با توجه به ابلاغ بانک مرکزی که تخصیص ارز تمامی ثبت سفارش ها باید از طریق ارز نیمایی صورت گیرد، این ابلاغ هم اکنون به دلایلی حال کمبود ارز یا غیره ، منجر به توقف و تعلل در ترخیص کالا شده و در نهایت نیز تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.
وی ادامه داد: زمانی که وزارت صمت مجوز ثبت سفارش را به تولیدکننده می دهد یعنی این تولید کننده مجاز به واردات مواد اولیه است؛ اما قصه در اینجا ختم نمی شود زیرا این تولیدکننده برای ترخیص کالای خود و تخصیص ارز نیمایی باید تمام صرافی ها را بگردد تا این ارز را دریافت کند درحالیکه در مراجعه با صرافی ها اعلام می شود ارز نیمایی ندارند در نتیجه نمی تواند مواد اولیه خود را ترحیص کند که باید گفت متاسفانه بانک مرکزی با این عملکرد در تخصیص ارز بزرگترین لطمه را به تولید کننده می زند.
محمد پور که خود نیز به عنوان فعال اقتصادی و یک تولیدکننده فعالیت می کند، اظهار داشت: قبلا ما تخصیص ارز را به درستی انجام می دادیم یعنی ثبت سفارش های ارزی با ارزصادراتی یا ارز متقاضی صورت می گرفت و تولیدکننده تامین ارز خود را از بازار آزاد فراهم می کرد حال که بانک مرکزی ابلاغ کرده است کلیه ثبت سفارش ها باید از طریق ارز نیمایی صورت گیرد باید حداقل انجام و فرایند آن را به سهولت فراهم کند. تامین ارز که دست بانک مرکزی است و باید با صرافی ها در ارتباط و مبادلات ارزی باشد درحالیکه این طور نیست و این فرایند به درستی پیگیری نمی شود.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: تولیدکننده از تیرماه امسال ثبت سفارش کالای خود را از وزارت صمت برای تخصیص ارز دریافت کرده است اما صرافی نیست که ارز نیمایی به او دهد تا بتواند تولید را ادامه و به تعهداتش عمل کند. از سوی دیگر به کارفرما برای تحویل پروژه متعهد است و درصورت دیرکرد مشمول جریمه می شود که همه اینها خساراتی است که در مسیر تولید بر دوش تولیدکننده است و این گره توسط بانک مرکزی رفع می شود.
محمد پور گفت: همچنین تولید کننده ها به دلیل توقف در تولید و معطل ماندن به دلیل نبود مواد اولیه، مجبور می شوند 10 تا 20 درصد کارگران را تعدیل کند و این کارگران در صف بیمه بیکاری قرار می گیرند و در نهایت باز به دولت برای پرداخت بیمه بیکاری فشار وارد می شود. یعنی فعالیت اقتصادی مانند یک چرخه ای است که اگر چرخ دنده ها درست نباشند این چرخه درست نمی چرخد.
محمد پور در پاسخ به تحلیل ما که نبود ارز شاید بتواند دلیلی بر روند تخصیص ارز تولیدکنندگان باشد، گفت: اگر مشکل کمبود ارز هست باید این نهاد مالی به دنبال راهکار بگردد. بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی می تواند برای تولیدکننده مدت تخصیص ارز را 4 تا 5 ماه منظور کند و به ما هم به کارفرمای پروژه ابلاغ کنیم و مشمول پرداخت حداقل خسارت دیرکرد تولید نشویم.
وی ادمه داد: یا از سوی دیگر نوسان نرخ ارز را برای تولیدکننده تسهیل کند. تک نرخی شدن ارز حداقل چنین مشکلاتی را برای ما که تولیدکننده هستیم ندارد. در واقع هر مشکلی یک راهکار حداقلی دارد نه اینکه تولیدکننده به حال خود رها شود.
محمد پور تاکید کرد: کسانی که در بحث تصمیم گیری بانک مرکزی هستند هیچ کدام این پروسه ای که تولیدکنندگان طی می کنند را انجام ندادند  و نمی دانند چه مراحل دشوار و پیچیده ای است. مدیر ارزی بانک مرکزی آیا می داند دغدغه 820 عضو انجمن که بزرگترین تشکل صنفی صنعت نفت است چیست؟ ما بارها با رئیس کل بانک مرکزی نامه زدیم و درخواست جلسه داشتیم اما رئیس کل بانک مرکزی یک بار از ما نخواسته است که دغدغه مارا بشنود. آن ها تبعات بیکاری کارگران را نمی دانند که چه بسیار زیان بار است.
در ذیل چند نمونه از مکاتبات این تولیدکننده و نماینده تشکل بخش خصوصی صنعت نفت جهت استحضار ارائه می شود:




 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :