١٣٩٩/٠٩/٠٦ ١٢:٥٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢٢٧٠
با دستور رئیس جمهور افتتاح شد،
بهره برداری از مخازن متمرکز ذخیره‌سازی 4 میلیون بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی
مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی به ارزش ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲۲۰ میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.
به گزارش سهام انرژی، مراسم افتتاح مخازن متمرکز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی صبح امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه ۱۳۹۹) با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت و مدیران مرتبط برگزار شد.
پروژه احداث تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی که امروز به بهره‌برداری رسید به‌منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی تعدادی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب معادل ۴ میلیون بشکه اجرا شد.
در این پروژه به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، هشت دستگاه مخزن هر یک به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب (۵۰۰ هزار بشکه) و در مجموع با ظرفیت ۶۴۰ هزار مترمکعب به‌صورت سقف شناور و دو دستگاه مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزار دقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و بوسترهای انتقال میعانات و پمپ‌های مربوطه و ساختمان‌های صنعتی و اداری، ساخته شده است.
محمد مشکین فام مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، از طريق ارتباط زنده تصويري از شهرستان عسلویه با نهاد رياست‌جمهوری به معرفي اين پروژه پرداخت و گفت: پروژه مخازن ذخيره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری ميعانات گازی پارس جنوبي در عسلويه، با هدف ذخیره‌سازی موقت میعانات گازی پالایشگاه‌های 13گانه پارس جنوبی جهت توزیع مناسب بین مبادی مصرف پایین‌دستی تعریف شده که علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری و پایداری عملیات تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، تأمین مستمر و پایدار خوراک تأسیسات پایین‌دست از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان 360 هزار بشکه در روز از طریق این مخازن انجام می‌شود.
وی ساخت این مخازن را در راستای هدف کاهش خام‌فروشی میعانات گازی پارس جنوبی و ایجاد ارزش افزوده این محصول که معادل نفت خام سبک و مرغوب است برشمرد و گفت: میعانات گازی پارس جنوبی عمدتا‌ً در پالایشگاه‌های پایین‌دستی به محصولات فرآورشی ارزشمند باکیفیتی نظیر بنزین یورو 4 و با اکتان بالا تبدیل می‌شود که نقش مهمی در خودکفایی تولید بنزین کشور، قطع وابستگی به واردات و امکان صادرات ایفا می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که این تأسیسات مهم‌ترین ترمینال توزیع میعانات گازی کشور برای تغذیه پالایشگاه‌های پایین‌دستی به شمار می‌رود.
وی ميزان سرمايه‌گذاري در اين پروژه را حدود 30 ميليون يورو و 2هزار و دويست ميليارد ريال در قالب قرارداد epc (مهندسی، تأمین و ساخت) اعلام و اظهار كرد: در این طرح، تعداد 8 مخزن هر یک به ظریفت 500 هزار بشکه (در مجموع 4 میلیون بشکه) به صورت سقف شناور و 2 مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در سه سال گذشته دو شرکت داخلی ماشین‌سازی اراک و ناردیس به عنوان پیمانکاران اصلی همراه با دهها شرکت کوچک و بزرگ به عنوان مشاور، سازنده تأسیسات، پیمانکاران اجرایی در این پروژه فعالیت داشتند که به طور مستقیم و میانگین بیش از 400 نفر به صورت مستمر در آن مشغول به فعالیت بودند و بعد از بهره‌برداری نیز اشتغال پایدار برای حداقل 50 نفر ایجاد می‌شود.



 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :