١٣٩٩/٠٩/٠٦ ١:٠٠ ب ظ
کد خبر : ٧٢٢٧١
صبح امروز صورت گرفت،
افتتاح واحد فرآورش پیش ساخته نفت درغرب کارون با درآمد زایی یک میلیارد دلار
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، ساخت واحد فرآورشی پیش ساخته نفت خام در منطقه غرب کارون را عاملی موثر در برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک دانست و گفت: بهره برداری از این طرح درآمدزایی یک میلیارد دلاری، با احتساب قیمت های مختلف نفت را در پی خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، تورج دهقانی در آیین راه اندازی نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون  که صبح امروز (پنجشنبه ۶ آذرماه)، با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،  گفت: میادین مشترک حوزه غرب کارون از ذخایر ارزشمند ۷۰ میلیارد بشکه ای نفت برخوردار است و با توجه به مشترک بودن این میدان ها، اولویت استحصال و  بهره برداری نفت با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن در این منطقه کاملا محسوس بود.
وی از راه اندازی تاسیسات پیش ساخته فرآورشی بر مبنای جدیدترین فناوری های روز، به عنوان گامی موثر در راستای دستیابی به این هدف نام برد و گفت: ساخت واحد های فرآورشی پیش ساخته، این قابلیت را دارد که به عنوان راهبردی موثر در دیگر میدان های نفتی کشور نیز به کار گرفته شود.
به گفته دهقانی،  ساخت این واحد یک سال زمان برده که حدود یک پنجم زمان ساخت واحدهای فرآورشی دیگر است.
وی با بیان اینکه ساخت این واحد با استفاده از سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است، گفت: به واسطه نوع قرارداد و با محاسبه قیمت های مختلف نفت، این واحد امکان درآمدزایی یک میلیارد دلاری را خواهد داشت؛ این در حالی است که هزینه های مربوط به آن کمتر از ۲۵ میلیون دلار در سال تخمین زده می شود.
بر اساس این گزارش، واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت (Skid-Mounted) که امروز به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید، به عنوان اولین واحد فرآورش نفت سیار در كشور است كه به صورت قرارداد اجاره به مدت ۲ سال (قابل تمدید تا ۳ سال) و با سرمایه گذاری بخش خصوصی منعقد شده و تمامی عملیات مربوط به طراحی، ساخت و تامین تجهیزات، به همراه اجرا، تست و راه اندازی و بهره برداری در دوره قرارداد از سوی پیمانكار پروژه انجام می شود.
ارزش قرارداد امضاشده حدود ۴۷ میلیون دلار، محل ساخت ضلع جنوبی میدان نفتی آزادگان جنوبی (غرب کارون)، تعداد چاه‌های تغذیه‌کننده ۳۵ حلقه و ظرفیت فرآورش آن روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت است که قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه نیز وجود دارد.
روش فرآورش نفت در این تاسیسات بر مبنای استفاده از بخار آب سوپرهیت با هدف تغییر و تبادل دما بوده و قابلیت انتقال و جابجایی کارخانه به مکان دیگر در صورت نیاز وجود خواهد داشت.
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :