١٣٩٩/٠٩/١٦ ١:١١ ب ظ
کد خبر : ٧٢٢٩٠
گزارش "سهام انرژی" از مطالبات چندین میلیاردی تولید کنندگان برق:
خیز صعودی مطالبات نیروگاه ها، وزارت نیرو چاره جویی کند
مدتی است که نیروگاه های بخش خصوصی با دغدغه سنگین هزینه و کاهش شدید درآمد ناشی از عدم دریافت مطالبات خود از وزارت نیرو داد سخن سر داده اند و امداد فوری از وزرات نیرو و زیرمجموعه های آن را طلب می کنند. مطالباتی که هر یک از نیروگاه های بخش خصوصی به نسبت تولید برق خود رقم های بیش از 100 تا 200 میلیاردی دارند که ...
مدتی است که نیروگاه های بخش خصوصی با دغدغه سنگین هزینه و کاهش شدید درآمد ناشی از عدم دریافت مطالبات خود از وزارت نیرو داد سخن سر داده اند و امداد فوری از وزرات نیرو و زیرمجموعه های آن را طلب می کنند. مطالباتی که هر یک از نیروگاه های بخش خصوصی به نسبت تولید برق خود رقم های بیش از 100 تا 200 میلیاردی دارند که این ارقام در میزان تولید برق هر یک از نیروگاه ها بیشتر هم می شود.
نکته دیگر اینکه، تولید کنندگان بخش خصوصی با موضوع جریمه دیرکرد ناشی از دریافت وام از صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری اولیه احداث نیروگاه نیز مواجه اند که به دلیل عدم دریافت مطالبات و به عبارت دیگر نبود درامدی روشن قادر به پرداخت مطالبات خود نیستند که این موضوع عرصه را نسبت به تداوم و ادامه فعالیت تنگ و تنگ تر کرده است.
نیروگاه هایی که اگر با آخرین توان خود در تابستان 99 نسبت به ارائه برق همکاری شبانه روزی نداشتند قطعا تابستانی با خاموشی های گسترده تجربه می شد که سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های جدید در حوزه بخش خصوصی مساعدتی در راستای جلوگیری از خاموشی ها بود و جا دارد با زبانی ساده حداقل مطالبات به حداقل خود برسد نه به مثابه امروز که روند افزایشی به خود بگیرد.
وزیر نیرو اخیرا از پرداخت بخشی از بدهی خود به نیروگاه ها در ابتدای سال 99 گفته بود اما با توجه به اینکه فروش برق روزانه و ساعتی است این نسبت مطالبات به دقیقه و ثانیه رو به افزایش است و تنها راهکار آن نیازمند بررسی و برنامه ریزی قبل از احداث نیروگاه هاست.  زیرا بخش خصوصی درصورت سرمایه گذاری از احداث نیروگاه باید خیالی آسوده نسبت به بازگشت سرمایه ناشی از فروش برق داشته باشد و درآمدی کسب کند. اما اینکه اصلا معلوم نیست چه زمانی این مطالبات عملیاتی خواهد شد نه تنها از سرمایه گذاری خود پشیمان می شود بلکه این اقدامات مانعی برای احداث و راه اندازی نیروگاه های جدید در آینده خواهد بود.
در نظر سنجی "سهام انرژی" از برخی مدیران و مجریان احداث نیروگاه ها این طور به نظر می رسد که مطالبات نیروگاه ها همین امروز در نیمه آذر ماه 99 از ارقام بیش از چندین هزار میلیاردی گذشته است و دولت یا وزارت نیرو نیز به دلیل پایان کار فعالیت خود خیلی نسبت به پرداخت مطالبات جدی نیست و این مطالبات مانند قصه درخت لوبیای سحرآمیز درحال بالارفتن و اوج گرفتن است.
برای کسب اطلاعات بیشتر گفتگوی "سهام انرژی" با یکی از اعضا سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق را در روزهای آتی دنبال کنید تا ارزیابی آن با خوانندگان بویژه مدیران و دست اندرکاران حوزه وزرات نیرو باشد و نسبت به مطالبات این بخش از اقتصاد بخش خصوصی کشور چاره جویی شود.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :