١٣٩٩/٠٩/٢٤ ٢:٠٦ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٠٣
با دستور وزیر نفت،
عملیات حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌طور رسمی آغاز شد
عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با دکل دریایی MD-1 در موقعیت مرزی SPD11B امروز (دوشنبه، ۲۴ آذرماه) با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت به‌طور رسمی آغاز شد.
به گزارش سهام انرژی، دکل دریایی MD-1 شرکت مپنا نهم آبان‌ماه امسال از میدان نفتی سروش ترخیص و ۱۶ آبان‌ماه در موقعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس مستقر شد، حفاری ۱۲ حلقه چاه توصیفی - توسعه‌ای این فاز در دو مرحله در برنامه است.
در مرحله نخست با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه توصیفی - توسعه‌ای و نصب سکوی SPD11B، تولید اولیه از این طرح به مقدار ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز (معادل ۱۴ میلیون مترمکعب) محقق می‌شود، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر، هم‌زمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز غنی افزایش می‌یابد.
برای افزایش تولید نفت از کسی اجازه نمی‌گیریم
وزیر نفت با تأکید بر اینکه صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت عملی است، گفت: افزایش تولید نفت حق ایران است و برای افزایش آن از کسی اجازه نمی‌گیرد.



بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۴ آذرماه)  پس از آیین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی درباره اینکه آیا صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق است، اظهار کرد: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان به‌دلیل تحریم کم شده است تأمین شود، صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تحقق‌یافتنی است.
وی با بیان اینکه به‌عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام دهم نمی‌گویم و برای خود تعهد ایجاد نمی‌کنم، تصریح کرد: صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت عملی است و بازار آن هم وجود دارد و به نظر من قیمت نفت هم کاهش نمی‌یابد.
 وی درباره آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: در نیمه نخست سال ۹۶ قراردادی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بستیم که سه  ضلع داشت، توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) و شرکت پتروپارس ایران که توتال با تحریم آمریکا از این قرارداد خارج شد، سهم آن به سی‌ان‌پی‌سی‌آی منتقل شد و آن هم بعد خارج شد و کار به‌عهده پتروپارس گذاشته شد.
وزیر نفت افزود: پتروپارس چند ماه پیش جکت را نصب کرد، دکل مستقر و امروز حفاری چاه نیز آغاز شد که کار بهره‌برداری از این میدان از پنچ حلقه چاه آغاز می‌شود و با سکوی آماده‌ای که در اختیار داریم نصب می‌شود و خط لوله دریایی کوتاهی هم کشیده می‌شود؛ آنها قول دادند که زمستان سال آینده روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به شبکه تزریق می‌شود، این فاز پالایشگاه ندارد، فشارافزایی دارد که آن هم بیش از نصف هزینه ۴ میلیارد دلاری قرارداد را دربرمی‌گیرد.
وزیر نفت درباره تصمیمات اوپک گفت: معتقدم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت نفت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است. باید دید عاقبت تحریم‌ها چه خواهد شد، فعلاً نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.
زنگنه درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش تولید مطرح است، چطور ممکن است ایران تولیدش را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، گفت: اجازه نمی‌خواهد، افزایش تولید نفت حقمان است و بازار آن وجود دارد، ما برای افزایش تولید از کسی اجازه نخواهیم گرفت، اما باید صبر کرد.
بار مالی رایگان شدن گازبها کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است
وی با اشاره به مصوبه دولت درباره رایگان شدن گازبهای حدود ۳۳ درصد از مشترکان خانگی از ابتدای دی‌ماه امسال، اظهار کرد: بار مالی تأمین این طرح کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است و بیشتر نمی‌شود و به ما گفته شده است که پس از ۶ ماه می‌توانیم برای جبران آن پیشنهادهایی به دولت ارائه کنیم.
وزیر نفت تأکید کرد: این هزینه ممکن است از مشترکانی که مصرف بالاتری دارند جبران شود، البته امکان دارد دولت چنین طرحی را هم تصویب نکند؛ ۴۰۰ میلیارد تومان هم در هزینه‌های کلان انرژی کشور رقم بزرگی نیست.
زنگنه با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: خواهشی که از مردم دارم این است که اسراف نشود و به حد نیاز مصرف کنند، خانه‌ها را به حدی گرم نکنند که پنجره‌ها باز شود، اگر موتورخانه‌ها را هم تعمیر و بهینه‌سازی کنند، ما با سازوکاری که در نظر گرفتیم مبلغ آن را پرداخت می‌کنیم، به این دلیل که اتلاف انرژی زیادی از طریق موتورخانه‌ها انجام می‌شود. با این حال اگر صرفه‌جویی شود ما هم ناچار به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم شد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :