١٣٩٩/١٠/٠٣ ١:٠٧ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣١٩
مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد:
افزایش مصرف 10 میلیارد متر مکعب گاز/ اولویت تامین گاز بخش خانگی است
تربیتی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰۳ میلیارد مترمکعب گاز در کشور گاز تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ میلیارد مترمکعبی داشته است که این میزان رشد در بخش خانگی و نیروگاهی به مصرف رسیده است.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، حسن منتظرتربتی معاون وزیر نفت در امور گاز امروز 3 دی ماه 99 در نشست خبری با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور اظهار کرد: سال گذشته میزان تولید گاز ۱۹۳ میلیارد مترمکعب بوده است و با توجه به تولید 203 میلیارد متر مکعب تولید گاز در سال 99 نزدیک به 10 میلیارد متر مکعب گاز تولید و مصرف شده است.
وی ادامه داد: این عدد از نظر ارزش و مقدار انرژی قابل ملاحظه است، از این میزان هفت میلیارد مترمکعب به بخش خانگی اختصاص دادیم، سه میلیارد مترمکعب به نیروگاه‌ها افزایش گاز صورت گرفت و در واقع ۱۰ میلیارد مترمکعب را به دو بخش خانگی و نیروگاهی اختصاص داده‌ایم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که در آذرماه امسال روزانه ۵۲ میلیون مترمکعب گاز بیشتری تولید شد که این میزان معادل دو فاز پارس جنوبی است، اظهار کرد: این افزایش تولید در بخش خانگی ۴۶ میلیون مترمکعب و در بخش نیروگاهی ۹ میلیون مترمکعب تنها در آذرماه بوده است.
منتظرتربتی با تاکید بر این‌که افزایش مصرف گاز از هر دو سو مربوط به خانوارها می‌شود، گفت: در شرایط فعلی لازم است تا فعالیت‌های بیشتری برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش تبلیغات و افزایش بهره وری تجهیزات صورت بگیرد.
مصوبه رایگان شدن قبوض گاز برای دهک های پایین جامعه
تربتی درباره جزئیات رایگان شدن گاز و مشوق های کاهش مصرف گفت: بر طبق مصوبه هیات دولت قرار شد دهک های اول تا سوم اگر زیر 200 مترمکعب مصرف داشته باشند گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود همچنین مقرر شده که دهک چهارم نیز اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد به این ترتیب از 27 میلیون واحد مصرف کننده 33 تا 40 درصد شامل بخشودگی می‌شوند که هم کمک به اقتصاد خانوار و هم کمک به تولیدکنندگان گاز خواهدبود.
منتظرتربتی ادامه داد: طبق بخشنامه صادره جامعه به 10 دهک تقسیم می‌شوند که میزان مصرف گاز سه دهک (30 درصد جامعه) 10 درصد است. سه دهک بعدی 25 درصد مصرف و سه دهک آ‌خر 50 درصد گاز خانگی را مصرف می‌کنند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح یاد شده از ابتدای دیماه خواهد بود افزود: بنا بر این مصوبه قبوض بخشی از خانوارها رایگان خواهد شد. بخش دیگری نیز که مصرف بالایی دارند باید تشویق به قرارگیری در این محدوده شوند.
وی اظهار داشت: چنانچه مصرف‌کنندگان نسبت به میانگین سال‌های 96 و 97 ، 10 درصد از مصرف خود را کاهش دهند گازبهای آنها با 15 درصد کاهش محاسبه می‌شود همچنین برای جلوگیری از مصرف دهک‌های بالا اگر مصرف‌کنندگان پرمصرف 15 درصد افزایش نسبت به سال 96 و 97 داشته باشند قیمت گاز برای این دسته از مشترکین 15 درصد افزایش می‌یابد.
تربتی یادآور شد: اعمال جرائم مشترکان پرمصرف از 16 آبان خواهد بود و قبوض مجانی از ابتدای آذرماه محاسبه خواهد شد.
وی درباره اینکه آیا افزایش گازرسانی منجر به مصرف گاز می‌شود یا خیر گفت: 15 تا 20 میلیون متر مکعب از مصرف گاز مربوط به خانوارهای جدیدی است که به شبکه گاز متصل شده‌اند اما افزایش 30 میلیون متر مکعبی ناشی از افزایش مصرف خانگی بیشتر هم به دلیل کرونا، باز شدن پنجره‌ها و افزایش درجه حرارت وسایل گرمایشی است.
وی با بیان اینکه تمامی تدابیر لازم جهت آ‌مادگی شبکه برای تامین گاز زمستان مهیا شده گفت: اولویت ما تامین گاز خانگی است تا با افت و قطعی مواجه نشود اما اگر مصرف افزایش یابد از میزان گاز ارسالی به صنایع و نیروگاه‌ها کم می‌شود.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :