١٣٩٩/١٠/١٠ ١٢:٥٥ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٣٣
فرازی بر عرضه و فروش نفت داخلی،
فروش نفت در داخل در بودجه 1400 مصوبه ای قانونی اما مبهم !
اینکه سال آینده در شرایط ماندگاری تحریم های ظالمانه، دولت در صدد فروش نفت در داخل است قطع به یقین بورس می تواند مبدا فروش نفت باشد. بورسی که سازوکار سازمان یافته ای دارد اما تجربه فروشی موفق از نفت خام را نداشته است.
مریم بابایی - فروش نفت و میعانات گازی به میزان دو میلیون 300 هزار بشکه ای روزانه از سوی ریاست جمهوری در بودجه 1400 در زمانی مطرح شد که همه بارقه های امید از فروش نفت در زمان تحریم در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما نکته حائز اهمیت فروش نفت در داخل بود که در مصوبه بودجه 1400 خودنمایی کرد. نفتی که در کشور ما یک نعمت خدادادی است و به وفور وجود دارد اما با تحریم های ظالمانه شرایط فروش بین المللی را از ایران گرفته است. اینکه فروش نفت از راه های مختلف به گفته مسولان در این روزهای تحریم و کرونایی صورت می گیرد حتی اندک، موضوع بحث این مجال نیست. بحث ما فروش نفت در داخل است که بررسی کنیم  با کدام یک از بسترهای موجود می تواند عملیاتی و موفق از آب دربیاید؟
در جلسه سران سه قوا و ستاد هماهنگی اقتصادی که در اواخر مرداد 99 تشکیل شد اختصاصا به موضوع فروش نفت در داخل تاکید شد و یکی از بخش های این جلسه بررسی و عملیاتی شدن این طرح بود که کلیات آن مورد توافق سران قوا قرار گرفت اما در زمینه جزییات این طرح نتیجه نهایی حاصل نشد و قرار شد در جلسه آتی سران قوا نهایی شود.
قابل ذکر است که ظرفیت‌های قانونی برای عرضه نفت در داخل وجود دارد و سابقه قانونی در این زمینه هست. در بودجه‌های سنواتی به ویژه در بند (و) تبصره یک قانون بودجه سال 1398 این مجوز به دولت داده شده است. بنابراین اگر تاکنون نفت را در داخل عرضه نکرده بود تاخیر در اجرای قانون هم داشته است و با این رویکرد قانونی دولت می تواند تصمیمات مرتبطی در حوزه اجرای آن بگیرد که این موضوع در بودجه 1400 قوت بیشتری به خود گرفته است.
در مصوبات بودجه 1400 دولت به طور اخص به موضوع فروش نفت در داخل تاکید کرده است و ریاست جمهوری نیز در نشست خبری با خبرنگاران چندین بار به فروش نفت در 1400 تا 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای در بازار داخل و بین المللی تاکید کرد و البته بیشترین تاکید هم می توانست فروش نفت در داخل باشد. زیرا زمزمه های فروش آن در داخل چند سالی مطرح است و تاحدودی نیز این میزان در قالب 700 هزار بشکه ای در بورس به فروش رفته است.
در جلسه اخیر سران سه قوا که در 8 دی ماه 99 تشکیل شد به موضوع بودجه 1400 و تامین معیشت مردم توجه شده است و یکی از محورهای بحث هم موضوع بودجه بود، اما به طور ویژه صحبتی از طرح جزییات فروش نفت داخلی مطرح نشد و این طور به نظر می رسد با تایید کلیات بودجه، می تواند فروش نفت از بستر بازار سرمایه و تقویت آن صورت گیرد.
اینکه سال آینده در شرایط ماندگاری تحریم های ظالمانه، دولت در صدد فروش نفت در داخل است قطع به یقین بورس می تواند مبدا فروش نفت باشد. بورسی که سازوکار سازمان یافته ای دارد اما تجربه فروشی موفق از نفت خام را نداشته است. این موضوع در مقایسه با دیگر محصولات و فراورده های نفتی کاملا قیاس چشمگیری است زیرا فروش بنزین در بورس رشد قابل توجهی را از خود نشان داد و به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل موفقیت فروش بنزین و فراورده های نفتی محصول نهایی و قابل مصرف برای خریداران بوده و هست. اما موضوع فروش نفت خام هم می تواند این میزان قابلیت و فروش را داشته باشد که درآمد سال اینده را تضمین کند؟
این موضوع و جزییات فروش آن فعلا به صراحت از سوی دولت مطرح نشده است اما قطعا بورس مکانی برای حضور خریداران داخلی است که متاسفانه تا به این زمان در زمینه فروش نفت موفق نبوده است. حال باید منتظر بود و دید دولت با چه سازوکاری قصد فروش نفت را دارد و قطعا باید مصوبات و مقررات تسهیل کننده و انگیزشی برای فروش اتخاذ کند که این نیز قاعده و برنامه ریزی خاصی را می طلبد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :