١٣٩٩/١٠/١١ ١١:٢٧ ق ظ
کد خبر : ٧٢٣٣٥
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:
افزایش ظرفیت پالایشگاه ها با انتشار اوراق نفتی در بودجه 1400
پورابراهیمی اظهار کرد: بر اساس بودجه 1400 انتشار اوراق سلف نفتی می تواند 15 درصد به افزایش ظرفیت پالایشگاه های موجود و توسعه کمک کند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته  در سمینار تخصصی "بررسی لایحه بودجه و تاثیر آن بر بازار سرمایه کشور" که با همکاری مرکز مالی ایران و کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران به صورت وبینار برگزار شد، گفت: گزارشی در بودجه مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر اوراق سلف نفتی در سررسید خود به تسویه کالایی منجر شود، راهکاری برای افزایش فروش نفت خواهد بود و قطعا به ظرفیت سازی در حوزه فرآورده ها نیز کمک می کند .
به گفته پورابراهیمی،  راه اندازی پالایشگاه های کوچک هم سرعت خواهد گرفت و علاوه بر آن ۱۵ درصد افزایش ظرفیت برای پالایشگاه های فعلی در بخش فراورده ها  پیش بینی شده است که این فراورده ها ارزش افزوده بالایی برای کشور  ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: برآوردمی شود  بین 300 تا 400 هزار بشکه افزایش ظرفیت فراورده خواهد بود و فروش فراورده از نفت خام در زمان تحریم ها با محدودیت کمتری مواجه است. در نتیجه با انتشار اوراق 70 هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 علاوه بر افزایش ظرفیت به راه اندازی پالایشگاه کوچک و متوقف شده کمک خواهد کرد.
پورابراهیمی تاکید کرد: دولت در بودجه 1400 نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی ناشی از درآمد نفتی را در نظر گرفته است است که اگر منابع به صورت مستقیم از درامد نفتی تحقق نیابد از اوراق تامین شود.  
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش عرضه و فروش نفت در بورس انرژی  و  مولدسازی دارایی های دولت از دیگر اقدامات و راهکارهایی است که به  تحقق پیش بینی های درآمدی بودجه کمک خواهد کرد و مجلس هم آماده هرگونه همکاری  و مساعدت در این  زمینه است.
نظارت بر اجرای بودجه عملیاتی می شود
پور ابراهیمی در ادامه از طراحی سامانه نظارت لحظه ای و برخط بر فرآیند اجرای بودجه خبر داد و گفت: هم اکنون ساختار نظارتی مجلس بر اجرای بودجه، یک ساختار سنتی و درواقع یک سامانه نظارتی پس از وقوع است که در قالب گزارش سالانه تفریغ بودجه اعمال می شود .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ، از سامانه نظارت لحظه ای رونمایی و  از طریق آن نظارت ها دقیق تر و کارآمدتر انجام شود .
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :