١٣٩٩/١٠/٢٤ ١١:٢٤ ق ظ
کد خبر : ٧٢٣٥٥
گزارش سهام انرژی،
نیروگاه خاموش بهتر از مازوت سوزی است ؟ !
وزیر نیرو روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دلیل خاموشی های سراسری از سوخت رسانی به نیروگاه هاست درحالیکه سخنگوی شرکت ملی گاز با رد این موضوع مدعی شد قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز نبوده است.
روز گذشته 23 دی ماه بیشتر مناطق تهران شاهد قطعی برق آن هم در فصل زمستان بوده است.  این موضوع با پیگیری های متعدد از معاونین وزارت نیرو به این مرحله رسید که در نهایت اردکانیان وزیر نیرو روز گذشته اعلام کرد:  علت خاموشی‌های پراکنده عمدتا بحث سوخت‌رسانی به نیروگاه‌هاست و هماهنگی مستمر و جلسات منظم روزانه وزارت نیرو و نفت برای تامین سوخت نیروگاه‌های کشور در حال انجام است که امید است به لحاظ همکاری دستگاه‌های مسوول و همراهی مردم این مشکل (خاموشی ها) توسعه پیدا نکند.
وی از هموطنان درخواست کرد در مصرف صحیح و مناسب منابع زیستی، آب و انرژی و به ویژه در این روزها، مصرف گاز خانگی وزارت نیرو را یاری رسانند و گفت: هر چقدر همراهی در مصرف گاز خانگی بهتر و مناسب‌تر صورت گیرد، شرایط مهیاتری برای برق‌رسانی وجود خواهد داشت.
 وزیر نیرو افزود: بنا به گزارش‌ها مصرف گاز خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد و این قابل مدیریت است. همانطور که مردم در تابستان در موضوع برق همراهی کردند،  اکنون هم در موضوع مصرف گاز  با کم کردن یکی دو درجه دمای محیط مسکونی، سایر هموطنان خود را بویژه در مناطق حساس از جمله مناطق شمالی کشور کمک خواهند کرد‌. 
در عین حال، با گذشت این خاموشی ها جملگی مدیران وزارت نیرو در حد وزارت نیز کمبود سوخت رسانی به نیروگاه ها از جمله گاز را دلیل خاموشی ها اعلام کردند در حالیکه سخنگوی شرکت ملی گاز این موضوع را رد کرد.
محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به تاکید مسئولان وزارت نیرو مبنی بر کمبود گاز در نیروگاه ها و قطعی برق به این علت بیان کرد: قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد.
وی گفت: مسئول گازرسانی ما نیز این موضوع را اطلاع رسانی کرده که قطعی گاز نیروگاه های برق، ناشی از مسائل دیگری است و ارتباطی با شرکت گاز ندارد، شرکت ملی گاز ایران یک تعهدی دارد که طبق تعهدش در حال انجام گازرسانی است.
از زمانی که موضوع آلودگی هوای تهران به مازوت سوزی نیروگاه ها معطوف شد قصه سوخت نیروگاه ها و کاهش مصرف گاز و مازوت و گازوئیل نقل مجالس شد و هیچ نیروگاهی هم تایید نکرد که برای تولید برق نیروگاه خود مازوت می سوزاند درحالیکه این مازوت سوزی دلیل اصلی آلایندگی شهرها بوده است.
با قوت گرفتن این خبر و به نظر کاهش مازوت سوزی نیروگاه ها طبعا کاهش تولید برق این روزها را در پی داشت و این خاموشی ها پدیده بدیهی این کاهش مازوت سوزی نیروگاه ها شد.
شرکت ملی گاز که هر ساله کاهش سوخت رسانی به نیروگاه ها در فصل زمستان را به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی اعلام می کند و نیروگاه ها اولویت دوم شرکت ملی گاز قرار می گیرند، در نتیجه نیروگاه ها برای تولید برق چاره ای جز سوخت جایگزین یعنی سوخت نفت گاز و مازوت ندارند و با وجود سهمیه اندک گازوئیل، این نیروگاه ها به مازوت سوزی روی می آورند ولی از آن طرف هم برای دوری از اتهام مازوت سوزی ترجیح می دهند اعلام کنند که مازوت نمی سوزانند.
حال که نیروگاه ها این روزها زیر ذره بین کلیه دستگاه ها و بویژه مردم و رسانه های جمعی قرار دارند عطایش را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند اساسا برق تولید نکنند و خاموش بمانند تا متهم ردیف اول مازوت سوزی شوند. در نتیجه زمستان امسال جای خود را به تابستان خاموشی داد و ازین پس به جای پیک مصرق برق در تابستان باید بگوییم پیک مصرق برق در زمستان.

صادق داریوشی 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :