١٣٩٩/١٠/٣٠ ١١:٢٩ ق ظ
کد خبر : ٧٢٣٦٢
سهام انرژی:
مقصر اصلی ریزش شاخص بورس ها بانک مرکزی است؟
این روزها ریزش شاخص بورس آن هم غیر واقعی و بدون هیچ استدلال بنیادی می تواند چندین گزینه را تحت عنوان مقصرین اصلی تعیین کند. گزینه هایی که شاید در مواردی تکراری هم به نظر می رسد اما این باره مدیران بورس انگشت اشاره خود را به سمت بانک ها نشانه گرفتند و ...
این روزها ریزش شاخص بورس آن هم غیر واقعی و بدون هیچ استدلال بنیادی می تواند چندین گزینه را تحت عنوان مقصرین اصلی تعیین کند. گزینه هایی که شاید در مواردی تکراری هم به نظر می رسد اما این باره مدیران بورس انگشت اشاره خود را به سمت بانک ها و عدم همکاری این بانک ها برای ساماندهی بازار سهام نشانه گرفتند و به صراحت اعلام می کنند اگر بانک ها با سیاست های پولی و با همکاری سازمان بورس قدم بردارند ثبات به بازار باز می گردد.
علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در پیامی توییتری صبح امروز به صراحت اعلام کرد: افت فعلی شاخص بورس مبنای بنیادینی ندارد و اصلاح وضع موجود به تسریع نهادهای مسئول برای تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های ارائه شده توسط کارشناسان بازار سرمایه نیازمند است و از سوی دیگر هماهنگی بانک مرکزی و سیاست‌های پولی با سازمان بورس برای حفظ ثبات بازار سرمایه ضروری است.
صحرایی نوشت: اصلاح وضع موجود نیازمند تسریع نهادهای مسئول و هماهنگی بانک مرکزی با سازمان بورس برای حفظ ثبات بازار سرمایه است.
همچنین شنیده ها و اخبار منتشر شده حاکی از آن است که معاون همتی رئیس کل بانک مرکزی برخلاف قول و قرارها در شورای عالی بورس عمل کرده است به طوری که بانک مرکزی اجازه سرمایه گذاری بانک ها را در بورس نمی دهد.
بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، همتی رئیس کل بانک مرکزی، جزو عاملین اصلی ریزش شاخص کل بورس است زیرا علی رغم دعوت مردم به بازار سرمایه نرخ بهره بین بانکی را از ۸ به ۲۲ درصد افزایش داد و زمینه نابود شدن دارایی مردم را فراهم کرده است.
بر اساس روند حرکتی بازار در حدود 10 روزی است که این شاخص روند نزولی به خود گرفته است و شاخص به طور روزانه میانگین 30 هزار واحد ریزش را تجربه کرده است. ریزشی که دلایل کاهش نرخ دلار وطلا را یدک می کشد و در شرایط امروز بورس را به دیگر نماگرهای اقتصادی پیوند می زند درحالیکه افزایش قیمت دلار در ماه های گذشته در افزایش شاخص بورس تاثیرگذار نبوده است. بدین ترتیب شرایط نزولی شاخص بورس این روزها می تواند به دیگر پارامترهای اقتصادی معطوف شود.
بنابه گفته صحرایی یکی از مدیران بورس، بانک مرکزی مسئول هدایت گری بورس را بر عهده داشته است که تحلیل کارشناسان این نکته را نیز صحه می گذارد.
سرمایه های مردمی وصل این تصمیمات و عملکرد اقتصادی است؛ لذا جا دارد حداقل این سیاست گذاری ها هماهنگ تر از گذشته هدایت شود و شاید در اینجاست که دولت می تواند آن حمایتگری خود را به جریان اندازد؛ حمایتگری که خود بارها نسبت به انجام آن در راستای ترغیب مردم برای ورود به بازار سرمایه وعده داده بود.  
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :