١٣٩٩/١١/١٢ ٩:٥٨ ق ظ
کد خبر : ٧٢٣٨٣
وزیر نیرو گفت:
بدهکار معتبری هستیم/تشکیل وزارت انرژی آدرس غلطی است
اردکانیان اظهار داشت: اکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام شده و قیمت تکلیفی بنا به گزارش سازمان حسابرسی از دولت طلبکاریم و بدهکار معتبری هستیم.
به گزارش سهام انرژی، رضا اردکانیان وزیر نیرو شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری در باره بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران اظهار داشت: در دولت دوازدهم، ما با ساز و کارهای قانونی که در قوانین بودجه سالیانه برای ما گذاشته‌اند، برای تهاترها و انواع مختلف، ۵۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود به تولید کنندگان غیر دولتی برق، پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات و همینطور بدهی‌های بانکی را تهاتر کردیم و به همین نسبت هم بدهی ایجاد شد، چرا که این صنعت در حال چرخش است و بدهی بلاوجه نداریم.
وی گفت: اکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام شده و قیمت تکلیفی بنا به گزارش سازمان حسابرسی از دولت طلبکاریم و بدهکار معتبری هستیم.
بهره‌برداری از ۲۲۰ پروژه پویش هرهفته_الف_ب_ایران تاکنون
 وزیر نیرو همچنین در خصوص پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: این پویش به صورت منظم اجرا شد و با طرح‌هایی که فردا یکشنبه در سی و نهمین هفته پویش در خراسان شمالی و کردستان با بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود،  تعداد پروژه‌های پویش به ۲۲۰ پروژه می‌رسد که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای این‌ها هزینه شده است.
اردکانیان گفت: در یک ماه و نیم باقی‌مانده هم طرح‌ها مطابق برنامه افتتاح می‌شوند و از ۲۵۰ پروژه وعده داده شده هم تجاوز خواهد کرد.
کشور هیچ مشکلی به لحاظ فنی برای تولید برق بویژه در فصل سرما ندارد
وی درباره قطعی برق هم گفت: برق خانگی فقط یک بار قطعی داشت، ممکن است به دلایل فنی قطعی داشته باشیم اما از لحاظ تولید، ظرفیت نصب شده در کشور حدود ۸۴ هزار مگاوات است.
اردكانيان افزود: در پیک تابستان اوج بار زیر ۶۰ هزار مگاوات بود، اوج بار زمستان در روز حدود ۴۰ هزار و در شب حدود ۳۸ هزار مگاوات است.
اردکانیان گفت: کشور هیچ مشکلی به لحاظ فنی برای تولید برق بویژه در فصل سرما ندارد.
وی با اشاره به جلسات منظم هفتگی مدیران صنعت برق و وزارت نفت، بخش گاز و فرآورده‌ها اظهار داشت: روز شنبه در جلسه‌ای با وزیر نفت، گزارش ارائه شده حاکی از این بود که در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط رشد سالیانه مصرف برق ما در بخش خانگی ۴.۷ درصد بود، در صنعت ۴.۸ درصد و در کل ۴.۶ درصد رشد داشت.
وزیر نیرو ادامه داد: اتفاق عجیب و غریبی هم بین پارسال و امسال رخ نداده است. البته ۱۰ ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته درست است که رشد مصرف خانگی ۳.۸ درصد بوده اما رشد صنعت ۹.۸ درصد بود و طبیعی هم است در سال جهش تولید قرار داریم.
عرضه گاز به نیروگاه ها یک هفتم بخش خانگی است
وی گفت: طبق گزارش‌ها، رشد مصرف گاز در بخش خانگی ۱۲ درصد و در تهران ۱۵ درصد است. گازی که برای همه نیروگاه‌ها عرضه می‌شود کمتر از یک هفتم گازی است که در بخش خانگی و تجاری استفاده می‌شود.
اردکانیان اظهار داشت: امیدواری زیادی داریم که مثل همیشه، مردم و مصرف‌کنندگان همراهی کنند. با شرایط کرونایی هم مواجه هستیم، طبیعتا برخی از مصرف‌کنندگان مانند بیمارستان‌ها و اماکن عمومی و بخش خانگی در اولویت ویژه قرار دارند و وقتی کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها باشد، طبیعتا این کمبود تولید برق روی بخشی از صنایع پرمصرف سرشکن می‌شود که این اتفاق در یکی دو سه هفته اخیر رخ داده که امید است در روزهای آتی وضعیت به سمت طبیعی شدن پیش برود.
وزير نيرو با اشاره به اظهارات وزير نفت مبني بر اين كه انشعاب‌هاي جديد بخش قابل توجهي از مصرف را به خود اختصاص نمي‌دهد، گفت: طبق گزارش استاندار تهران، از ۱۵ درصد افزایش مصرف در بخش خانگی شاید حدود ۲ درصد مصرف ناشی از انشعاب‌هاي جديد باشد.
وزير نيرو يادآوري كرد: از تابستان ۹۷ برنامه‌ریزی کردیم که می‌خواهیم تابستان ۹۸ و ۹۹ خاموشی صفر داشته باشیم، بالاخره رشد مصرفی هم در خانگی و تجاری داریم. سالی ۹۷۵ هزار مشترک جدید در بخش برق داریم. چون فرصت دو ساله را قائل شدیم، شرکت توانیر ۲۹۴ هزار قرارداد با صنایع منعقد و توافق کرد که صنایع در ساعت‌هایی از برخی روزها مصرف را کاهش داده و یا صفر کرده و در مقابل پاداش و برق ارزان‌تر دریافت کنند.
تشکیل وزارت انرژی غلطی است
وزیر نیرو درباره ایجاد وزارت انرژی هم گفت: به یک شرط، این کار شدنی است که تمامی ادغام‌ها و انتزاع‌هایی که در این ۴۰ سال انجام شده، ببینیم به اهداف خود رسیده است یا نه. در مقام کارشناسی، بحث پرداختن به وزارت انرژی را وارد می‌دانم اما وقتی در فصل سرما به مشکل کمبود سوخت برخورد می‌کنیم رفتن به سراغ چنین راه‌حل‌هایی را بیشتر آدرس‌ دادن‌های غلط می‌دانم. اکنون که فرصتی فراهم می‌شود تا توجه  مسئولان، مردم و رسانه، به موضوع مهم اصلاح مصرف انرژی در کشور جلب شود، چنین راحت‌الحلقوم‌هایی را طرح کردن و ذهن‌ها را متوجه این کردن که اگر سه وزارتخانه یکی شود مسئله حل می‌شود به نظرم مقداری آدرس غلط دادن است.
وی گفت: یکی از بحث‌های روز تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت است، یکی دو سالی هم است که در این رابطه مجلس و دولت با هم صحبت می‌کنند.
وزير نيرو افزود: یک روزی این دو وزارتخانه از هم جدا بودند و عده زیادی استدلال کردند که راه‌حل صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی ادغام است. وزارت انرژی هم یک بار در کشور تاسیس شد و جوابی نگرفتیم‌ که مربوط به سال ۵۳ است. در آن سال وزارتی به نام آب و برق، شرکت ملی نفت و سازمان انرژی اتمی داشتیم. این تدبیر اندیشیده شد که وزارت انرژی تاسیس شود که این کار هم انجام شد اما انرژی به نیرو ترجمه شد، قانون تاسیس وزارت نیرو، هم شامل آب و هم برق است.
اردکانیان گفت: مسئله ما، پیچیده‌تر و راه‌حل آن چند وجهی‌تر از این است که با طرح چنین مسئله‌ای فرصت را از دست بدهیم.
توانیر خریدار برق از بخش خصوصی خواهد ماند
وزیر نیرو در خصوص کشف قیمت برق در بورس برای مصرف و خریداری آن هم اظهار داشت: در صدد دریافت تصویب‌نامه‌ای از هیئت دولت هستیم که به تصویب هیئت وزیران رسید، مصوبه آن هم پس از طی ترتیبات قانونی که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت صادر شد و اکنون واحدهای ۵ مگاوات به بالا در اولویت قرار دارند و بعد با ترتیباتی حتی به یک مگاوات به بالا هم تسری داده خواهد شد. امیدواری زیادی داریم که از این طریق علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف کننده، تولیدکننده وجه خود را زودتر دریافت می‌کند و مثل سابق، توانیر خریدار برق از تولید کننده بخش خصوصی است.
وي افزود: توانير فروشنده برق به متقاضي ديگر در بخش خصوصي نيست و منابع توانير وارد ساز و كار تبصره 14 نمي‌شود كه به اين منابع دسترسي نداشته باشد. امسال در لايحه بودجه اين مشكل با كمك نمايندگان مجلس رفع خواهد شد. اين موضوع در شرف اجرايي شدن قرار دارد و اميدواريم هر چه زودتر رخ دهد.

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :