١٣٩٩/١١/١٤ ١٢:٢٩ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٨٧
با رای نمایندگان،
کلیات لایحه دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ رد شد
نمایندگان مجلس با کلیات لایحه دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند.
به گزارش سهام انرژی، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه 14 بهمن ‌ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان و رئیس سازمان برنامه و بودجه، کلیات بودجه سال 1400 را با 99 ‏رای موافق، 148 ‏رای مخالف و 12 ‏رای ممتنع از مجموع  261 نماینده حاضر در مجلس رد کردند.
دکتر محمدباقر قالیباف رپیس مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، 14 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی پیش از رأی گیری درباره لایحه بودجه 1400، گفت:ما امروز براساس آئین نامه و نظراتی که از حوزه قوانین اخذ شده کلیات بودجه را به رأی خواهیم گذاشت که اگر رأی بیاورد برای ورود به جزئیات مبنای رسیدگی ما گزارش کمیسیون تلفیق است و البته اگر لایحه بودجه تصویب نشود دولت باید آن را اصلاح و به مجلس ارجاع دهد.

توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰
رحیم زارع در تشریح گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ که در جلسه مورخ ۴ بهمن ۹۹ به تصویب رسیده است گفت: درآمدهای پیش بینی شده در لایحه ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که کمیسیون  این رقم را به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان بوده رساند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این رقم پیش بینی شده از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. علاوه بر این واگذاری دارایی‌های مالی از ۲۹۸ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به ۳۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ افزود: جمع منابع عمومی دولت از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق به یکهزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 به گفته زارع، درآمدهای اختصاصی ۸۸ هزار میلیارد تومان به ۹۵ هزار میلیارد تومان، و منابع بودجه عمومی دولت ۹۲۹ هزار میلیارد تومان به هزار ۲۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین درباره بودجه شرکت‌های دولتی گفت: بودجه شرکت‌های دولتی هزار و ۵۶۱ هزار میلیارد تومان بوده و سرجمع شرکت‌ها و بودجه عمومی دولت دوهزار و ۴۹۱ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق تبدیل به دو هزار و ۸۵۱ هزار میلیارد تومان شده است.
به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اقلامی که ۲ بار در بودجه شرکت‌ها و در لایحه عمومی دولت محاسبه شده، کسر می‌شود و بر این اساس منابع بودجه کل کشور دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان طبق بودجه پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق تبدیل به دو هزار ۷۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
زارع اضافه کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که در برنامه ششم ۱۰ درصد دیده شده در لایحه دولت ۹.۵ درصد بوده که در مصوبه تلفیق بدون اینکه نرخ مالیات افزایش پیدا کند، آن را ۸.۲ رساندیم. علاوه بر این نسبت مالیات به کل منابع بعد از شفاف‌سازی ارقام لایحه دولت از ۲۹.۵ درصد به ۲۸.۶ رساندیم. نسبت منابع حاصل از نفت در لایحه دولت ۲۳.۷ بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۸ درصد رسید.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: همچنین در لایحه دولت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ۷۵ هزار میلیارد تومان بود که به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسید یعنی در اجرای منویات رهبر معظم رهبری ۳۹ درصد تقلیل پیدا کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: مالیات بر اصناف تا سقف صد میلیون تومان شد و مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه ۲۰۰ میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۲ هزار میلیارد تومان مشخص شد.
  سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار کرد: پرداخت یارانه سود تسهیلات در لایحه پیشنهادی دولت ۷ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق این رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد.
 به گفته زارع  معادل ریالی دو میلیون تن قیر برای راه‌های فرعی روستایی و روکش آسفالت معابر و بهسازی روستاها و نوسازی مدارس و ... در کمیسیون تلفیق اضافه شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد: سیاست ما در کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی و جلوگیری از فساد ناشی از رانت ارزی که ۱۷ و ۵۰۰ و دیگری نرخ سامانه ETS آورده بوده است. از ۲۵ قلم کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها داده می‌شود الان فقط روغن مانده که بر اساس گزارش بانک مرکزی همین روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی در همین امسال حدود  ۶۰ درصد افزایش قیمت چند مرحله داشته است.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :