١٣٩٩/١١/٢٦ ١٢:٢٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢٤٠٢
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد:
میزان تولید LNG در داخل کفاف صادرات آن را نمی دهد
بیگی نژاد گفت: فروش LNG به دلیل نداشتن امکانات تولید آن در حال حاضر برای کشور مزیتی ندارد. LNG گاز طبیعی است که تبدیل آن به مایع نیاز به دستگاه‌ها، مخازن و سرمایه بسیار دارد.
به گزارش سهام انرژی، هادی بیگی‌نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با سهم ایران از تجارت LNG، گفت: این سوال مطرح است مگر ما چقدر گاز تولید شده داریم که بخواهیم آن را صادر کنیم؟ در همین سال جاری -که هنوز افت فشار گاز اتفاق نیفتاده-، حجم گاز تولید شده کفاف نیاز داخل را نیز نمی‌دهد، بنابراین با توجه به اینکه در سال‌های آینده افت فشار نیز در برخی از مخازن گازی اتفاق خواهد افتاد، خود به خود دیگر نمی‌توانیم همین حجم از گاز را نیز تولید کنیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه LNG گاز طبیعی است که تبدیل آن به مایع نیاز به دستگاه‌ها، مخازن و سرمایه بسیار دارد، افزود: ایران می‌تواند گاز را به هزینه کمتری صادر کند و هزینه‌های مایع کردن آن را نیز متقبل ‌نشود، بنابراین با توجه به جمیع توضیحات فوق فروش LNG به دلیل نداشتن امکانات تولید آن در حال حاضر برای ما مزیتی ندارد.
وی اضافه کرد: ظرفیت پارس جنوبی در رابطه با تولید LNG به زودی وارد مدار نخواهد شد ولذا اگر بتوانیم خودمان را در همین سطح نگه داریم اتفاق خوبی افتاده است چراکه نگرانی‌های بسیاری در رابطه با کاهش تولید وجود دارد.
بیگی نژاد توضیح داد: تولید گاز به شکل خام در کشور روزانه یک میلیارد و 35 میلیون مترمکعب است که پس از پالایش و جداسازی گازهای اتان، متان و.. حجم آن به کمتر از 900 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد بنابراین آنچه باقی می‌ماند جواب‌گوی نیاز نیروگاه‌ها و نیاز خانگی مردم هم نیست، حتی اگر میادین گازی توسعه پیدا کنند یا از کمپرسور و مخازن جدید استفاده شود با توجه به افت فشاری که در سال‌های آتی اتفاق خواهد افتاد صرفا به شرایط فعلی خواهیم رسید و می‌توانیم افت افشاری -که اتفاق خواهد افتاد- را جبران کنیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در بازار جهانی گاز تنها به اندازه ۱.۵ درصد نقش ایفا می کند، اظهار کرد: از آنجا که تهیه مخازن مورد نیاز اعتبار مالی بسیاری می‌خواهد در 10 سال آینده چشم‌انداز خوبی برای تولید و صادرات LNG نمی‌بینم ولذا نمی‌توان به آنچه در برنامه ششم آمده در این رابطه رسید.  
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :