١٤٠٠/٠٦/١٧ ١٠:٤٦ ق ظ
کد خبر : ٧٢٧١٩
گزارش سهام انرژی،
مصرف بی رویه و کسری گاز در زمستان، لبه تیغ هر ساله
این سناریو تولید، تامین و مصرف انرژی هر ساله تکرار و تکرار می شود به طوری که سال گذشته کسری گاز، تبعات خود را به کمبود سوخت نیروگاه ها و خاموشی زمستانه کشاند.....
اخیرا وزیر نفت در حاشیه نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تدابیر وزارت نفت برای تأمین گاز مورد نیاز مردم در فصل سرما، اعلام کرد که با روند کنونی مصرف گاز طبیعی در کشور، پیش‌بینی می‌ شود حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در فصل سرما کسری گاز داشته باشیم.
این سناریو تولید، تامین و مصرف انرژی هر ساله تکرار و تکرار می شود به طوری که سال گذشته کسری گاز، تبعات خود را به کمبود سوخت نیروگاه ها و خاموشی زمستانه کشاند. تجربه ای که بیشتردر فصل تابستان می توان انتظار داشت اما دلیل اعلامی آن نیز اولویت گاز خانگی مردم و محدودیت گاز صنایع و نیروگاه ها بود. از این رو با توجه به اعلام وزیر نفت مبنی بر کسری گاز در زمستان امسال، این لبه تیغ سوخت رسانی،  همچنان مهمان محافل بحث و گفتگو هست و با وجود توسعه میادین گازی به دلیل پوشش دهی کل مناطق کشور به استفاده از این نعمت خدادادی، و افزایش مصرف، می توان این موضوع  را به عنوان دغدغه هر ساله یاد کرد.
مفهوم لبه تیغ به مثابه ای می ماند که موضوع تولید و مصرف در حوزه سوخت رسانی همگام نبوده و با وجود بضاعت در توسعه و تولید گاز، این مصرف است که همواره از تولید پیشی می گیرد و موضوع تامین انرژی در کشور را پیچیده می کند. حال سوال پیش رو این است که چه باید کرد؟
وزیر نفت: تامین سوخت نیروگاهی با کاهش صادرات فراورده نفتی
جواد اوجی وزیر نفت به عنوان بازوی تامین گاز در کشور به کاهش صادرات غیر نفتی برای تأمین سوخت زمستانی به‌ویژه برای نیروگاه‌ها خبر می دهد و می گوید: صادرات فراورده های نفتی را از دو ماه گذشته تاکنون به شدت کاهش دادیم تا بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع را تأمین کنیم. برنامه ما این است و همه توانمان را می‌گذاریم تا مخازن سوخت نیروگاه‌ها و صنایع عمده را تکمیل کنیم، در حالی که کسری گازی هم پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه می دهد: سال ۹۹ در بعضی از روزهای فصل سرد به‌ویژه در استان‌های شمال و شمال شرق کشور تا روزانه حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم، به همین دلیل محدودیت‌هایی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده داده شد تا بتوانند گاز بخش خانگی را که اولویت نخست وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است تأمین کنند.
وی تصریح می کند: امسال پیش‌بینی می‌کنیم رقم رشد مصرف ۸ تا ۱۰ درصد باشد و در فصل سرد کسری روزانه تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز را هم داشته باشیم، به همین دلیل از زمانی که کارمان را به‌طور رسمی در وزارت نفت آغاز کردیم تأمین سوخت زمستانی را با حضور مسئولان شرکت‌های تابعه به بحث و بررسی گذاشتیم تا بتوانیم با راهکارهایی فصل سرد را بی‌دغدغه پشت سر بگذاریم و گاز بخش خانگی، نیروگاه‌ها و صنایع تأمین شود.
همچنین مسعود زردویان مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز در مورد تامین گاز زمستان امسال می گوید: حدود ۶۵ درصد از فعالیت‌های مربوط به تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز کشور تکمیل شده است. از مجموع ۱۸ پالایشگاه گاز (۱۲ پالایشگاه گاز پارس جنوبی و ۶ شرکت پالایش گاز)، تعمیرات ۱۰ پالایشگاه تکمیل شده و تعمیرات پنج پالایشگاه دیگر نیز در حال انجام است که تا آغاز فصل سرما، این مهم نیز به پایان می‌رسد.
وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز از اواسط فروردین‌ماه 1400 آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد، می گوید: بدیهی است انجام به‌موقع تعمیرات، نویدبخش تولید پایدار گاز در فصل زمستان خواهد بود.

وزیر نیرو: سوخت مایع جایگزین گاز برای نیروگاه ها در زمستان

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو به عنوان یکی از ارکان انرژی در کشور نیز می گوید: نگرانی‌هایی درباره موضوع سوخت زمستانی نیروگاه‌ها وجود دارد، ما در حالی دولت را تحویل گرفتیم که مخازن سوخت نیروگاه‌ها در حداقل ممکن است. در طول دو هفته اخیر ما و وزارت نفت در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به نیروگاه‌ها سوخت‌رسانی داشته باشیم.
وی اشاره می کند: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو این است که در زمان اوج مصرف گاز که تأمین خوارک گاز طبیعی نیروگاه‌ها به حداقل می‌رسد، آنها بتوانند از سوخت جایگزین (سوخت مایع) استفاده کنند.
محرابیان تأکید کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها عرضه می‌شود، اما اگر این رقم را به ۳۵ میلیون لیتر برسانیم امیدواریم ذخایر نیروگاه‌ها را تا آبان‌ماه امسال پر کنیم و شرایط پیش‌رو را پشت سر گذاریم.
فضای امیدواری به زمستان روشن و گرم این است که حداقل تامین سوخت نیروگاه ها در این برهه از زمان یعنی انتهای تابستان بر سر زبان هاست و شاید اهمیت به تامین سوخت نیروگاهی از تبعات خاموشی زمستانی کم کند. میزان مصرف هم که همواره نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است و این خلا همواره بوده و هست که امیدواریم مسئولین امر در فرهنگ سازی مصرف هم اقدامات حساب شده و مدیریتی را در دستور کار قرار دهند تا در زمان خود ملتمسانه از مردم کاهش مصرف را طلب نکنند زیرا بهینه سازی مصرف نیازمند فرهنگ سازی و قراردادن جرایمی است که فعلا جای این مهم در ساختار مدیریت مصرف مردم خالی است.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :