١٤٠٠/٠٦/٢٣ ١٠:٤٩ ق ظ
کد خبر : ٧٢٧٣١
گزارش "سهام انرژی" از تقاضای جهانی نفت کوره،
زمستانی پرسود در انتظار پالایشی ها
افزایش بهای نفت منجر به افزایش مصرف ارزان ترین سوخت واحدهای صنعتی در دنیا یعنی مازوت شده است که ایران به عنوان تولیدکننده و صادرکننده این محصول می تواند ارزآوری بیشتری کسب کند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، به اعتقاد برخی صاحبنظران، تقاضای LNGو گاز طبیعی بالا رفته است و به دلیل افزایش بهای نفت و گاز در دنیا بسیاری از نیروگاه ها و واحدهای صنعتی در دنیا ترجیح می دهند از نفت کوره و یا مازوت استفاده کنند که برای استفاده طولانی مدت به صرفه تر است.
از سوی دیگر ایران به عنوان تولیده کننده این محصول می تواند به عنوان صادرکننده و تامین کننده سوخت در منطقه تبدیل شود و این موضوع منجر به سودآوری شرکت ها پالایشی می شود.
تحلیلگران بازار معتقدند احتمالا، یک پاییز و زمستان داغ در انتظار پالایشی ها خواهد بود زیرا با سرد شدن هوا و کمبود ذخائر LNG در جهان، مازوت بیش ازین متقاضی خواهد داشت و کرک اسپرد مثبت آن، اثر مهمی بر حاشیه سود پالایشگاه های ایرانی خواهد گذاشت.
بر اساس اطلاعات موجود، کرک اسپرد پالایشگاه های ایرانی که طی 9ماه اخیر در محدوده 4دلار بود، از ابتدای تابستان تاکنون به 5.7دلار در هر بشکه رسیده است. آخرین کرک اسپردهای محاسباتی نیز روند صعودی دارند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، عدم افزایش قیمت نفت ایران متناسب با قیمت های جهانی است.
بر اساس آمارهای دریافتی، بیش از ۲ میلیون تن تقاضای بین‌الملل شرکت ملی نفت برای صادرات مازوت وجود دارد و در مجموع میزان تولید مازوت در بین 9 پالایشگاه کشور 133 میلیون لیتر است. در واقع 40 درصد از تولیدات پالایشگاهی به تولید این محصول اختصاص دارد.
در حال حاضر پالایشگاه های آبادان، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، کرمانشاه، لاوان، شازند و بندرعباس از تولیدکنندگان نفت کوره هستند که محصول تولیدی خود را به شرکت ملی نفت ایران برای فروش و صادرات عرضه می کنند.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :