١٤٠٠/٠٧/٢١ ٤:٠٧ ب ظ
کد خبر : ٧٢٧٧٩
معاون وزیر در امور پالایش و پخش اعلام کرد:
توسعه اتوگاز در دولت سیزدهم در دست بررسی است
سالاری گفت: متأسفانه به‌رغم مصوبه قانونی مجلس، در دولت گذشته اقدامی برای توسعه اتوگاز در کشور انجام نشد، برای اجرای قانون ما هم‌اکنون در حال بررسی هستیم.
به گزارش سهام انرژی از فارس، جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده  های نفتی گفت: به چه دلیل اجرای قانون بودجه درباره توسعه اتوگاز هنوز وارد مرحله اجرا نشده است؟ طبق قانون باید ظرف دو ماه آیین‌نامه آن نوشته می‌شد. متأسفانه به‌رغم مصوبه قانونی مجلس، در دولت گذشته اقدامی برای توسعه اتوگاز در کشور انجام نشد، برای اجرای قانون ما هم‌اکنون در حال بررسی هستیم.
وی در باره الگوی مطلوب توسعه اتوگاز در کشور همانند گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) گفت: به‌طور طبیعی مصرف گاز مایع در سبد سوخت حمل‌ونقل همانند سی‌ان‌جی در کل شهرهای کشور به‌صورت گسترده نخواهد بود، مزیت اصلی کشور، توسعه سی‌ان‌جی و حمایت از این صنعت است و با توجه به شبکه گسترده گازرسانی و مزایای اقتصادی این طرح برای مردم و دولت اولویت نخست با توسعه سی‌ان‌جی است.
وی در ادامه افزود: از طرفی ما به‌هیچ‌وجه گاز مایع لازم برای استفاده از آن در همه شهرها را هم نداریم، عمده گاز مایع تولیدی در مرکز و جنوب کشور تولید می‌شود بنابراین شبکه توزیع و حمل‌ونقل گاز مایع از لحاظ استمرار دسترسی تنها این نقاط از کشور را می‌تواند پوشش دهد.
وی تصریح کرد: در نتیجه اتوگاز در برخی از نقاط کشور که اگر امکان عرضه محدود تا سقف ۲ میلیون تن در سال و مستمر را داشته باشند توسعه خواهد یافت، گاز مایع باید وارد بخشی از ناوگان حمل‌ونقل کشور شود که در شعاع محدودی جابه‌جا می‌شوند و در نقاط نزدیک به مبادی تولید گاز مایع قرار دارند.
سالاری ادامه داد: همان‌طور که اشاره کردم دلیل تأخیر در اجرای این مصوبه بی‌توجهی دولت گذشته بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی‌های خود را آغاز کردیم تا الگوی مطلوب توسعه اتوگاز در بخش حمل‌ونقل عمومی در شعاع محدود کشف و سپس وارد مرحله اجرایی شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش درباره این موضوع که گاز مایع به‌عنوان سوخت در خودروهای شخصی هم قابل استفاده است گفت: گاز مایع می تواند در خودروهای شخصی هم استفاده شود، اما در یک منطقه جغرافیایی محدود. بی‌شک امکان دسترسی به گاز مایع در سراسر کشور وجود ندارد. توزیع سراسری گاز مایع با توجه به چالش‌هایی که در حوزه ایجاد زیرساخت، ذخیره‌سازی و مکانیسم انتقال وجود دارد در عمل غیرممکن است. تجربه توسعه سراسری اتوگاز در کشور در دهه ۷۰ که به ورشکستگی این صنعت منجر شد نیز مؤید این موضوع است.
سالاری درباره به توجهی به اتوگاز در کشور گفت: در مقایسه با صنعت سی‌ان‌جی به اتوگاز توجهی نشده، همان‌طور که اشاره شد اولویت نخست کشور توسعه صنعت سی‌ان‌جی است. مصوبه شورای اقتصاد در دولت گذشته ناظر به حمایت از صنعت سی‌ان‌جی بود که قرار شد یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو دوگانه‌سوز شوند.
وی در ادامه توضیح داد: انحراف از عملکرد در اجرای این مصوبه نیز دلایل متفاوتی دارد که از جمله آن بی‌توجهی نسبت به تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز بود. از دیگر دلایل اعطای سهمیه بنزین برای خودروهای شخصی - اینترنتی و آژانس‌ها بود که سبب شد از این طرح استقبال نکنند، همچنین اعطای سهمیه بنزین بیشتر به خودروهایی که دوگانه‌سوز نیستند نیز از جمله دیگر دلایل بود بنابراین اصلاح این موارد برای توسعه و حمایت از صنعت سی‌ان‌جی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :