١٤٠٠/٠٨/٢٦ ١١:٣٣ ق ظ
کد خبر : ٧٢٨٤٤
در مراسم برنامه بهینه سازی روشنایی معابر مطرح شد،
خاموشی جاده ها و بزرگراه ها راهکاری جهت کاهش مصرف برق
مدیرعامل توانیر گفت: بر اساس تجربه کشورهای پیشرفته از جمله اقدامات پیشگیرانه کاهش مصرف برق می توان از تعدیل روشنایی معابر بویژه جاده ها و اماکنی که خودرو دلیلی بر روشنایی محیط هست، استفاده کرد که با این اقدام می توانیم یک و نیم میلیون لیتر درسوخت صرفه جویی کنیم.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، محمدحسن متولی زاده مديرعامل شرکت توانیر امروز 26 آبان در حاشیه مراسم آغاز برنامه سراسری بهينه سازی روشنايی معابر و تعميرات شبکه توزيع برق کشور در جمع خبرنگاران گفت: هر ساله در فصل زمستان با افزایش مصرف گاز طبیعی منازل، نیروگاه ها با محدودیت دریافت گاز از سوی وزارت نفت مواجه می شوند زیرا گاز خانگی در اولویت بوده است.
وی در ادامه افزود: هر چند حجم مصرف گاز نیروگاه ها در کل مصرف کشور 20 درصد بیشتر نیست ولی ما برای پیشگیری در افزایش مصرف برق و استفاده از گاز طبیعی، اقداماتی را آغاز کردیم و آن هم بحث تعدیل روشنایی در معابر بویژه در جاده ها است.
وی ادامه داد: جهت اطلاع باید گفت که مصرف هر کدام از پایه های روشنایی معابر معادل مصرف یک واحد مسکونی است و اگر هر یک از این پایه ها تعدیل شود امکان کاهش مصرف و کاهش محدودیت در گاز نیروگاه ها می شود و از این نظر اهمیت دارد. در نتیجه در حال حاضر حدود 9 میلیون پایه روشنایی در کشور داریم که بخشی از آن در بزرگراه ها و جاده هاست که انشالله با این اقدام پیشگیرانه بتوانیم روزانه یک و نیم مییلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم.
متولی زاده به اعمال محدودیت برق برای روشنایی معابر در اماکن عمومی گفت: امسال محدودیت فقط درجاده ها و بزرگراه ها است و کلا  اماکنی که چراغ خودرو خود دلیلی بر روشنایی محیط است در نتیجه ضرورتی به پایه روشنایی معابر ندارد؛ اما در اماکنی که مردم و عابر پیاده باشد این تعدیل وجود ندارد و لزوم پایه روشنایی در این اماکن ضروری است.
وی به اقدامات پیشگیرانه دیگری اشاره کرد و گفت: اساسی ترین اقدامات کاهش مصرف مردم است که البته همواره این همکاری با ما بوده است اما در این روزها مردم  با کاهش یک درجه دمای محیط منزل خود می توانند 6 تا 7 درصد به کاهش مصرف سوخت کمک کنند؛ از طرفی هم با کاهش مصرف 10 درصدی برق در بخش خانگی معادل روزانه 60 میلیون در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد.
وی به همکاری سه وزارتخانه نفت و صمت و نیرو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم هماهنگی خوبی بین این سه وزراتخانه هست و با این هماهنگی به دنبال رفاه و مصرف انرژی کمتر هستیم.
ظرفیت نیروگاهی تکمیل است اما مشکل تامین سوخت است
متولی زاده در زمینه وضعیت موجود نیروگاه ها برای تامین سوخت گفت: از نظر ظرفیت نیروگاهی در این ایام محدویتی نداریم حتی  حجمی از نیروگاه ها را هم داریم که بلااستفاده هستند و تنها مشکل تامین سوخت است. اولویت اصلی در تولید برق، سوخت گاز طبیعی است اما در شرایط محدودیت مجبور به استفاده از سوخت مایع هستیم که سعی می کنیم تا آنجایی که امکان دارد از سوخت مایع کمتر استفاده کنیم. 
یارانه پرمصرف ها حذف خواهد شد
مدیرعامل توانیر گفت: عملا 85 درصد از مردم الگوی مصرف را رعایت می کنند اما سیاست اخیر وزارت نیرو این است که به پرمصرف ها یارانه برق ندهد؛ البته قبل از حذف یارانه آن ها این موضوع کامل اطلاع رسانی خواهد شد. این طرح برای سال آینده اجرا خواهد شد و بیشتر تمرکز در ایام گرم سال است.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :