١٤٠٠/٠٩/١٦ ١:٠٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢٨٨٢
توسط شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر،
بزرگترین پروژه برق در منطقه ویژه اقتصادی لامرد احداث می شود
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر گفت: با احداث نیروگاه 913 مگاواتی سیکل ترکیبی برق وانرژی غدیر علاوه بر تامین برق پایدار شرکت آلومینیوم جنوب و با توجه به احداث خطوط انتقال، می تواند برق صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد را نیز تامین کند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، فریدالدین معصومی مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری برق  وانرژی غدیر در نشست خبری که به مناسبت مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی نیروگاه 913 مگاواتی لامر تشکیل شده بود با بیان این مطلب افزود: یکی از اهداف اجرایی این پروژه، تامین برق پایدار تولید 300 هزار تنی شمش شرکت آلومینیوم جنوب است.
وی افزود: برق مورد نیاز این مجتمع تولیدی 520 مگاوات است و با توجه به تولید عملیاتی 820 مگاوات این نیروگاه در آینده می توان برق منطقه و دیگر صنایع را نیز تامین کرد.
وی ادامه داد: اگر یک ساعت برق شرکت آلومینیوم جنوب قطع شود، نزدیک به هزار میلیارد تومان خسارت وارد خواهد شد و عدم النفع تولید روزانه این کارخانه 55 میلیارد تومان است. لذا با توجه به اهمیت تامین برق موظف شدیم برق پایدار به کارخانه برسانیم. بنابراین با این کار توانستیم یکی از بزرگترین پروژه تولدی برق منطقه ویژه اقتصادی را آغاز کنیم.
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر بیان کرد: در فاز اول نیروگاه لامرد 3 خط انتقال قدرت به طول 11 و 35 کیلومتر و 700 متر و دو پست 600 مگاولت آمپر انجام دادیم. در فاز دوم احداث نیروگاه است که یکشنبه 21 آذر ماه کلنگ‌زنی این پروژه انجام خواهد شد البته پروژه 12 درصد از پروژه نیروگاه نیز پیشرفت داشته است.
معصومی در ادامه به تامین مالی  میزان ظرفیت واحدهای گازی اشاره کرد و گفت: واحد اول گازی نیروگاه با 315 مگاوات ظرفیت و با تامین مالی 3500 میلیارد تومانی در تاریخ 1402/4/1 به بهره‌برداری می‌رسد. واحد دوم نیز در تاریخ 1402/11/1 و با تامین مالی 4500 میلیارد تومان و بخش سوم نیز در تاریخ 1403/9/1 و سرمایه‌گذاری 7000 میلیارد تومانی به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی به افزایش راندمان واحدهای تولید برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر راندمان متوسط کل نیروگاه‌های کشور 32 درصد است اما در این نیروگاه ما در بخش سیکل ترکیبی 58.5 درصد راندمان و در واحدهای گازی 40 درصد راندمان خواهیم داشت و به این ترتیب 490 هزار متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر با بیان اینکه کلاس F نیروگاه ظرف 18 ماه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در این پروژه در حال حاضر 30 نفر مشغول به کار هستند. زمان احداث 150 تا 300 نفر  و در زمان بهره‌برداری از سیکل ترکیبی برای 80 نفر به صورت مستقیم و 1400 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.
معصومی درباره تاثیر تحریم‌ها برای تامین مالی و تجهیزات پروژه گفت: قطعا تحریم‌ها به لحاظ نقل و انتقال پول موجب آزار ما شده به همین دلیل تلاش کردیم از تجهیزات موجود در کشور استفاده کنیم.
راه اندازی پروژه توسط پیمانکاران ایرانی است
علی مسعودی مدیرعامل نیروگاه لامرد نیز در این نشست با بیان توضیحاتی درباره پست خطوط انتقال برق اظهار داشت: عملیات اجرایی نیروگاه 913 مگاواتی لامرد به خاطر نیاز زودهنگام به تامین برق پایدار در بخش اول آغاز به کار کرده است. در این راستا دو پست 230 و 400 کیلوولت از طریق دو ترانسفورماتور که بزرگترین ترانسفورماتورهای کشور بوده و نمونه داخلی ندارند به هم متصل شده و از طریق دو خط دو مداره به شبکه سراسری متصل خواهند شد.
وی با بیان اینکه ما تمامی پارامترهای فنی جهت تامین پایدار برق آلومینیوم را تضمین کرده‌ایم خاطرنشان کرد: برای این پروژه  بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرعامل نیروگاه لامرد گفت: توربین‌ کلاس اف 315 مگاواتی ساخت ایتالیا است و با اجرای این پروژه 345 تا 490 هزار متر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
وی یادآور شد: نصب و راه‌اندازی پروژه تماما توسط پیمانکاران ایرانی خواهد بود و چنانچه ترانس به تعمیر روزانه و سالانه برود ترانس دوم به طور کامل در مدار بوده و برق کارخانه را تامین می‌کند و از این بابت مشکلی نداریم.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :