١٤٠٠/١٠/٠١ ١٢:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧٢٩١٠
وزیر نیرو خبر داد:
صنایع برق مورد نیاز خود را در سال 1401 از بورس تامین خواهند کرد
وزیر نیرو با اشاره به اینکه مذاکراتی در خصوص عرضه برق در بورس انرژی صورت گرفته، گفت: در سال 1401 صنایع بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.
به‌ گزارش سهام انرژی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، عصر روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه صنعتی شریف، در جمع خبرنگاران درخصوص زمان عرضه برق صنایع در بورس انرژی گفت: در مذاکرات انجام گرفته توافق شد برق در بورس انرژی عرضه شود تا در سال 1401 صنایع بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.
وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم در سطح وزارتخانه و سایر بخش‌ها در حال انجام است، افزود: ان‌شاءالله در سال 1401 شاهد تامین برق مصرف کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی خواهیم بود.
به گفته محرابیان هم اکنون 34 درصد مصرف برق کشور مربوط به حوزه صنایع است، بنابراین ابتدا این برنامه شامل صنایع بزرگ و سپس سایر صنایع و تمامی مصرف کنندگان خواهد شد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته این به معنای تامین نیاز صنایع خرد از بورس انرژِی نیست، بلکه شرکت‌های توزیع، برق را به صورت بسته‌ای خرید کرده و بین مصرف کنندگان اعم از خرد و خانگی توزیع خواهند کرد، اما مصرف کنندگان عمده می‌توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید برق از طریق بورس کنند.
محرابیان مهمترین ویژگی بورس را ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا ذکر کرد و افزود: طبیعتا افزایش تقاضا بر قیمت اثرگذار بوده و صنایع و تولیدکننده تلاش خواهند کرد حداکثر فعالیت تولیدی خود را به زمانی اختصاص دهند که برق ارزان‌تر است، این اقدام سبب متعادل شدن نرخ برق و کاهش پیک‌های مصرف برق خواهد شد.
وزیر نیرو درباره برنامه ساخت 10 هزار مگاوات برق توسط صنایع نیز گفت: با استقبال صنایع بزرگ، ساخت نیروگاه‌های اختصاصی این بخش از 10 هزار مگاوات به 12 هزار مگاوات تاکنون توسعه پیدا کرده است.
وی گفت: بر اساس توافقنامه‌ای که با وزارت صمت و با حضور صنایع بزرگ کشور به امضا رسید، گام نخست ایجاد ساختگاه‌ها خواهد بود که در این زمینه تا به حال بیش از 60 درصد پیشرفت داشته‌ایم، قراردادهایی به امضا رسیده و برخی صنایع اقداماتشان را نیز آغاز کرده‌اند.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :