به گزارش سهام انرژی، جلیل سالاری بعدازظهر امروز، شنبه (۲۳ بهمن) در آیین امضای تفاهمنامه سهجانبه نوسازی و تقویت ناوگان سوخترسان جادهای میان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بانک ملت و شرکتهای خودروساز رخش خودرو دیزل و ماموت در محل ساختمان اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد: تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ملت در این تفاهمنامه بازپرداخت هفت ساله دارد و امیدواریم بتوانیم برای تأمین منابع مالی طرحها و مگاپروژههای آینده صنعت پالایش که منابع مالی مورد نیاز آن بیش از ۵ تا ۶ میلیارد دلار است، از ظرفیت همه بانکها در قالب کنسرسیوم استفاده کنیم
.
وی بیان کرد: تفاهمنامه امروز برای نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش حمل فرآورده امضا میشود و امیدواریم بتوانیم در قالب تفاهمنامههای دیگر، در مجموع ۴ هزار دستگاه نفتکش را نوسازی کنیم
.
معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: ناوگان حمل و نقل فرآوردههای نفتی در مقایسه با دیگر ناوگانهای صنعتی در کشور، به لحاظ سنی جوانتر است، اما تلاش میکنیم با اجرای طرحهای نوسازی حداقل میانگین سنی ناوگان حمل و نقل ما به زیر ۱۰ تا ۱۵ سال برسد تا افزون بر بهینهسازی مصرف سوخت، چالشهای محیط زیستی هم حل و ایمنی در این بخش نیز محقق شود
.
سالاری افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده از ظرفیت دیگر شرکتهای تولیدکننده خودرو در طرحهایی که مطالعه و برنامهریزی شده است، استفاده کنیم، ظرفیتهای زیادی در بخش حمل و نقل وجود دارد که این تفاهمنامه زمینه را برای اقدامهای توسعهای آینده فراهم خواهد کرد
.
وی ضمن قدردانی از همکاری بانک ملت برای اجرایی شدن این تفاهمنامه گفت: از شرکتهای حمل و نقل و شرکتهای خودروساز داخلی که استانداردهای خود را به سطوح جهانی رساندهاند و نیاز داخل کشور را تأمین میکنند، قدردانی میکنم
.
تأمین مطلوب سوخت زمستانی و انتقال یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر به نیروگاهها
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره تأمین سوخت زمستانی در سال ۱۴۰۰ گفت: با تلاش عزیزان ما در شرکتهای حمل و نقل و همکاران ما در مناطق ۳۷گانه توانستیم از زمستان سخت امسال عبور کنیم و در مقایسه با پارسال نیز یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر به نیروگاهها ارسال کردیم و خوشبختانه مشکل و چالشی در زمینه تأمین سوخت نیروگاهی نداشتیم
.
سالاری افزود: در حوزه سیاستگذاری در بخش بهینهسازی مصرف انرژی، در طرح جامع حمل و نقل مسئولیتهایی بهعهده ما گذاشته شده است که یکی از مهمترین این موارد، ترکیب سبد سوخت حمل و نقل است که خوشبختانه اقدامهای خوبی در این زمینه انجام شد
.
وی بیان کرد: در بحث الپیجی با توجه به قیمتهای کنونی در بازارهای جهانی و شرایط عرضه ما (در بورس و فروش صادراتی) و در عین حال اتکای زیاد به سوختهای مایع در زمینه تولید محصولات و جذابیت قیمتی برای بخش خصوصی، سیاست ما این است که بتوانیم بخشی از این سوخت را در سبد زنجیره ارزش (بخش تولید محصولات پلیمری) قرار دهیم و در این بخش روی تکمیل زنجیره ارزش تمرکز کنیم
.
معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به این که در زمینه نوسازی ناوگان نیز ما از اعطای تسهیلات استفاده کردیم، گفت: بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ برای توسعه این بخش باید از الگوهای دیگری نظیر الگوی ساخت و خودگردانی، الگوی ساخت و تحویل، الگوی ساخت و اجاره، الگوی ساخت و مالکیت و الگوهایی مانند ساخت و انحصار مدتدار بهمنظور تجهیز ناوگان حمل و نقل استفاده کنیم
.
سالاری افزود: نگاه ما این است که یک سیستم حمل و نقل کارآ داشته باشیم و این سیستم در دسترس و ایمن بوده و افزون بر آن، به لحاظ محیط زیستی نیز سبز و دارای صرفه اقتصادی باشد، بنابراین سبد حمل و نقل را نیز همسو با این اهداف تعریف کردیم، در مسافتهای بزرگتر با توجه به قطب مصرف و توزیع، بخشی از چرخه حمل و نقل را به سمت حمل و نقل جادهای، بخشی را به سمت خطوط ریلی و بخشی از حجم حمل و نقل را نیز بر خطوط لوله متمرکز کردیم که تفاهمنامه این طرحها بهزودی امضا خواهند شد
.