به گزارش سهام انرژی از ایرنا، معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در سال جاری، تقریبا حدود ۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاهها شده است گفت: با توجه به خشکسالی در سال آبی گذشته میزان تولید نیروگاههای برق آبی کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که مصرف برق تا ۱۰ درصد افزایش داشت
.
وی ادامه داد: با این حال میزان تحویل نفت کوره به نیروگاهها مانند سال گذشته ۶ میلیارد لیتر بوده و بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاهها گازوئیل است
.
سالاری افزود: امروز با کسری نفت کوره برای صادرات مواجه هستیم اما به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی که در برخی روزها به ۶۵۰ میلیون متر مکعب میرسید و تراز منفی ایجاد میکرد، موظف به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهها و صنایع عمدهایم
.
سالاری با تاکید بر اینکه در دنیا از نفت کوره و حتی زغالسنگ در نیروگاه ها استفاده میکنند، گفت: اما در کنار آن روشهای زیستمحیطی را نیز مورد توجه قرار میدهند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به میانگین مصرف روزانه ۸۶ میلیون لیتر بنزین در کشور، گفت: اکنون ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمیشویم
.
وی با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، افزود: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب است و این در شرایطی بود که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاهها نیز وجود داشت
.
وی درباره مصرف و تولید بنزین در کشور گفت: میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است و اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد میشود
.
سالاری به اقدامات انجام شده در پالایشگاه لاوان به منظور افزایش تولید بنزین کشور اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خامفروشی انجام شد
. مدتها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمتهای پایین صادر میکردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود
.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود، افزود: اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین میشود
.
وی دلیل تمایل شرکتهای پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمتهای بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورتهای مالی سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است
.
ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها اقتصادی نیست
سالاری با بیان اینکه ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد، ادامه داد: یکی از مهمترین چالشها قیمتگذاری و شیوه قیمتگذاری گاز مایع است که اکنون در کشور وجود دارد و بهطور طبیعی با این نظام قیمتگذاری رقابت اتفاق نمیافتد
.
وی تاکید کرد: به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینههای تولید و انتقال نیز ال.پی.جی توان رقابت با سی.ان.جی و بنزین را ندارد
.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: نکته دوم تبدیل ناوگان است. چالش سوم نیز سطح دسترسی و انتقال گاز مایع از مبادی تولید به قطب مصرف است که در گسترده کشور این زیر ساخت وجود ندارد
.
وی افزود: از سوی دیگر در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراکهای مایع اولویت دارد
.
سالاری گفت: بهطور عمده امروز طرحهای پتروشیمیها بیشتر در حوزه اوره- آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل اینها به زنجیره پاییندستی یکی از چاشها است
.
وی با اشاره به اینکه حجم بالای ال.پی.جی در کشور هم وجود دارد، تصریح کرد: این حجم بر اساس قیمتهای صادراتی میتواند در قالب قرارداد بلند مدت صنعت پتروشیمی هزینه شود. بنابراین بخشی از ال.پی.جی را باید به آن سمت هدایت کرد زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و امروز شرایط ورود به سبد سوخت خودرو امکانپذیر نیست
.
بازنگری در نظام حقالعملکاری جایگاههای سوخت
وی با بیان اینکه مصوبه وزیر سابق نفت برای توسعه برندینگ در جایگاههای سوخت، اهدافی را پیشبینی کرده بودند تا جایگاهها کنترل شوند و طرح دیسپچینگ و کهاب اجرا شود، افزود: اکنون ۷۸ برندینگ برای جایگاههای سوخت در کشور وجود دارد
.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: باید برای تعیین کارمزد در نظام حقالعملکاری جایگاههای سوخت غربالگری انجام شود
.
وی گفت: تلاش این است که از خود شرکتهای حمل و نقل در جلسات حضور داشته باشند تا نحوه تعیین قیمت کارمزد منطقی شود
.
سالاری به طرح دولت برای اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها نیز اشاره کرد و افزود: این طرح در مراحل مطالعه و آزمایشی قرار دارد و برای اجرای آن اطلاعرسانی انجام خواهد شد
.