١٤٠١/٠٣/٠١ ٤:٥٦ ب ظ
کد خبر : ٧٣٠٨٥
دفاع رئیس سابق محیط زیست از پتروشیمی میانکاله،
صدور مجوز احداث پتروشیمی میانکاله در وزارت نفت
رئیس سابق سازمان محیط زیست در دولت قبل با اشاره به دلیل صدور مجوز احداث پتروشیمی میانکاله،گفته است: با توجه به کمبود گازمصرفی در شمال ایران ، طرح توجیهی این مجتمع در هیات وزیران تصویب شد.
به گزارش سهام انرژی عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان محیط زیست در گفتگو با روزنامه شرق جزییات تازه ای را در زمینه مجوز پتروشیمی میانکاه مطرح می کند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا به پتروشیمی میانکاله مجوز داده شد ، اظهار داشت: پروژه میانکاله برخلاف اسم خود در تالاب میانکاله واقع نیست و حدود پنج کیلومتر با تالاب فاصله دارد. اگر پروژه در تالاب میانکاله بود، سازمان محیط زیست می‌توانست جلوی آن را بگیرد. سازمان محیط زیست مسئول ۱۹ میلیون هکتار منطقه حفاظت‌شده است و هیچ پروژه‌ای نباید در مناطق حفاظت‌شده اجرا شود.
وی در ادامه بیان کرد: درباره منابع آبی هم وزارت نیرو مجوزهای لازم را می‌دهد و در سال ۹۸ سازمان محیط زیست با هماهنگی این وزارتخانه اعلام کرد که هیچ پالایشگاه و پتروشیمی و کارخانه فولادی نباید در درون سرزمین یعنی نواحی مرکزی فلات ایران ساخته شود و این صنایع باید کنار سواحل دریا یا آب‌های مرزی مستقر شوند؛ بنابراین استقرار پتروشیمی میانکاله کنار دریای مازندران از نظر قانون مشکلی نداشته است و می‌تواند آب مورد نیاز خود را طبق ضوابط ابلاغی از دریا برداشته و شیرین کند و مورد استفاده قرار دهد.
وی در برابر این پرسش که آیا پتروشیمی میانکاله مجوز محیط زیست را گرفته بود یا نه؟پاسخ داد: مجریان احداث پتروشیمی میانکاله ، مجوز وزارت نفت را داشتند و محیط زیست نمی‌توانست جلوی این کار را بگیرد.
مدیر سابق سازمان محیط زیست با ادعای اینکه قرار نیست توسعه کشور متوقف شود، گفت: اهالی شمال ایران نمی‌توانند همیشه نقش خدماتی را برای مسافران شمال بازی کنند؛ باید صنایع و کارخانجات بزرگ داشته باشند.‌ معتقد به توسعه پایدار هستم.
وی در گفتگوی خود با روزنامه شرق با بیان اینکه ، محیط زیست و توسعه از هم جدا نیستند،گفت: نه نمی توان جلوی توسعه را به بهانه حفظ محیط زیست گرفت و نه می‌توان اجازه داد توسعه، محیط زیست را فدا کند. پتروشیمی که سالانه درآمد یک‌میلیارد دلاری دارد مهم‌تر است یا اینکه در ۹۰ هکتار زمین دو تن علوفه در هکتار تولید شود  و ۱۵ تن گوشت دام بدهد که ۶۰ هزار دلار ارزش دارد؟ منطق اقتصادی و توسعه چه می‌گوید؟
کلانتری با بیان اینکه شمال ایران با کمبود گاز مواجه است ،تاکید کرد:بازار محصولات پتروشیمی منطقه قفقاز در مشت روسیه است. وزارت نفت باید توضیح دهد که طرح توجیهی پتروشیمی میانکاله چه بوده که به آن مجوز داده است؟ سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله هم دیوانه نیست که صدها میلیون دلار خرج کاری کند که توجیه اقتصادی ندارد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :