١٤٠١/٠٤/٢٣ ١:٠٦ ب ظ
کد خبر : ٧٣١٤٧
وزیر نیرو خبرداد:
تولید ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیرها در مرحله مناقصه است
وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون برای تحقق تولید سالانه ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر که قول آن را به مردم داده بودیم در حال مناقصه در سطح کشور هستیم
به گزارش بازار انرژی از وزارت نیرو، علی‌‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون برای تحقق تولید سالانه ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر که قول آن را به مردم داده بودیم در حال مناقصه در سطح کشور هستیم، گفت: تاکنون برای بهره‌برداری ۵۰۰ مگاوات در سال جاری برنامه‌ریزی شده است.
سال گذشته  معاون وزیر نیرو در حوزه تجدید پذیرها خبر از احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق بخش خصوصی داده بود که بنا به گفته وزیر نیرو امروز این طرح عملیاتی شده و در مرحله مناقصه قرار دارد.
بر اساس یافته ها در حال حاضر ۹۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در کشور نصب شده است و از این میزان ۳۱۰ مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی، ۳۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و مابقی مربوط به برق آبی‌های کوچک، زیست توده و انبساطی‌ها می‌شود.
نیروگاه‌های تجدیدپذیر تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را در بر می‌گیرند، و به طور متوسط در جهان ظرفیت نیروگاهی که از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، ۳۰ درصد است که در برخی کشورها این عدد نیز به ۸۰ درصد نیز می‌رسد.
طبق بررسی‌های انجام شده امکان تامین ۱۴۰ هزار مگاوات برق از تجدیدپذیرها وجود دارد که از این میزان ۱۰۰ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی می‌شود. اما هنوز کشور ما به رقم ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه نصب شده تجدید پذیرها هم نرسیده‌ است.
رئیس سازمان ساتبا گفته بود طبق برنامه و به دلیل کمبود منابع امکان خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها وجود ندارد اما برنامه‌های ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه با جدیت پیگیری می‌شود، در همین راستا فراخوانی را برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید برای متقاضیان داخلی و خارجی اعلام شده است که بر طبق گفته وزیر نیرو این موضوع پیگیری شده و یحتمل با متقاضیان جدید این سرمایه گذاری بعد از مناقصه عملیاتی می شود.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :