١٤٠١/٠٥/١٩ ٩:٣٢ ق ظ
کد خبر : ٧٣١٧٣
یک کارشناس بازار سرمایه به " پایگاه خبری بازار انرژی" گفت:
تغییر قیمت در ساعات پیک، اقدامی عاجل برای کنترل مصرف برق
حکاک می گوید: وزارت نیرو نمی تواند به صورت دستوری مصرف برق را در ساعات پیک کنترل کند، بلکه باید از طریق قیمت گذاری در پیک مصرف برق آن را کنترل کند.
در حال حاضر شرایط کشور به گونه ای است که با  کمبود شدید تولید برق از یک طرف و افزایش شدید مصرف برق از طرف دیگر مواجه هستیم. با کمبود شدید برق در کشور وزارت نیرو تصمیم به قطع برق شرکت های بزرگ مصرف کننده برق به خصوص در صنایع فلزی را گرفته است. این درحالی است که وزیر نیرو اعلام کرده بود که قطعی برق با برنامه ریزی خواهد بود و به شرکت ها از قبل هم اطلاع رسانی خواهد شد و صنایع در ساعات شب می توانند از برق استفاده کنند، اما در عمل مشاهده می شود که برق صنایع بدون برنامه و اعلام قبلی هم قطع می شود حتی شب ها نیز شرکت ها با قطع برق مواجه هستند.
علیرضا مهدی زاده حکاک، کارشناس اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری بازار انرژی درباره عدم مدیریت برق صنایع توسط وزارت نیرو و تاثیر آن بر بازار سرمایه می گوید: تصمیمی که وزارت نیرو گرفته است در اصطلاح بین الملل «دیپیک» می گویند. یعنی در ساعت هایی که مصرف برق بالا است و اوج پیک مصرف برق در آن چند ساعت است، برای این که مانع قطع شدن برق در پیک مصرف برق شود برق صنایع را قطع می کند.
وی ادامه می دهد:«دیپیک» اولین الویت وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق است تا از طریق آن زمان پیک مصرف برق را در زمان مصرف 24 ساعت بتواند مدیریت کند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: وزارت نیرو نمی تواند به صورت دستوری مصرف برق را در ساعات پیک کنترل کند، بلکه باید از طریق قیمت گذاری درپیک مصرف برق آن را کنترل کند، به عنوان نمونه اجازه دهد مصرف برق در زمان پیک 30 درصد افزایش یابد و در زمانی که مصرف برق کمتر است 30 درصد قیمت برق را کاهش دهد. از این طریق می تواند مصرف را کنترل کند.
این فعال بازار سرمایه بیان می دارد: با این نوع نرخ گذاری برق نیز کارخانه ها خود به خود طوری مدیریت می کنند که در ساعات ارزانتر اقدام به تولید کنند.
مهدی زاده می افزاید: دلیل این که وزارت نیرو نمی تواند طبق برنامه ریزی که انجام داده است برق صنایع را قطع کند همین موضوع است، بنابراین قیمت گذاری نرخ برق سریع ترین سیاستی است که می تواند مصرف برق را بهینه کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تاکید کرد: توسعه نیروگاه ها و فروش آن در بورس انرژی دیگر راه  حلی است که وزارت نیرو باید از همین امروز برای آن برنامه ریزی داشته باشد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :