١٤٠١/٠٥/٢٩ ١:٤٥ ب ظ
کد خبر : ٧٣١٨٤
دبیرکل کارفرمایی پالایش صنعت نفت به "بازار انرژی" گفت:
پالایشگاه ها بازوی کنترلی و تنظیم گر بازار فراورده در بورس ها
عاشوری گفت: طی مصوباتی که در کارگروه انجمن و در مشورت با بورس ها صورت گرفته است، پالایشگاه ها با گذشت یک ماه، از خریداران محصولات جانبی پالایشگاهی حق انبارداری می گیرند تا این موضوع مانعی بر احتکار و احتمال افزایش قیمت محصول قابل عرضه به بورس نشود و این خود یک سیاست تنظیم بازار فرآورده در بورس ها توسط پالایشگاه هاست.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، ناصر عاشوری دبیرکل کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که آیا پالایشگاه ها وظیفه تنظیم گری بازار فراورده در بورس ها را بر عهده دارند و اگر این طور است به چه دلیل برخی از محصولات در بورس انرژی و بورس کالا با کمبود عرضه مواجه است، گفت: تنظیم بازار محصولات و فراورده های قابل عرضه پالایشگاهی بر عهده بورس هاست؛ اما پالایشگاه ها نیز برای تنظیم این بازار در کارگروهی و با مشورت بورس ها مصوبه ای تعیین کرده است که از این پس خریدارانی که بیش از یک ماه محصول خریداری شده خود را در انبارهای پالایشگاه ها نگه داری کنند باید جریمه پرداخت کنند. این کار عوامل بازدارنده ای است تا انبارها خالی شده و مانعی بر احتکار و احتمال افزایش قیمت محصولات قابل عرضه در بورس ها شود.
وی در زمینه متهم شدن پالایشگاه ها در کمبود عرضه فرآورده به بورس ها توضیح داد: وظیفه اصلی پالایشگاه ها تولید محصولاتی مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید، سوخت هوایی و میعانات گازی برای دولت است تا نیاز سوخت کشور را تامین کند و ما برای تولید این محصولات خواه ناخواه در پروسه تولید مجبوریم 40 نوع فراورده و محصولات جانبی دیگری تولید کنیم یعنی در روند تولید این محصولات به دست می آید. لذا این محصولات به عنوان مواد اولیه در بورس ها به فروش می رسد.
وی در زمینه احتمال کمبود عرضه فراورده ها در بورس ها تشریح کرد: قبلا خریدارانی بودند که این محصولات را از پالایشگاه ها خریداری می کردند اما در انبارهای پالایشگاه ها مدتی نگه می داشتند تا این محصولات در بازار گران شود و بعد از ما تحویل بگیرند. با این نیت خریداران ما برای جلوگیری از برهم ریختن بازار در انجمن کارگروهی تشکیل دادیم و در مشورت با بورس تصمیم گرفتیم محدودیت زمانی بگذاریم که اگر خریداری محصول خود را در یک بازده زمانی تحویل نگیرد جریمه پرداخت کند. البته این جریمه ها برای ما حکم درآمدزایی ندارد بلکه عاملی بازدارنده برای جلوگیری از برهم ریختن بازار بوده است.
عاشوری افزود: البته ما مشکل انبارداری هم داریم و نمی توانیم محصولات را در زمان های طولانی نگه داریم چون محصولات اصلی دائم در حال تولید است و این 40 نوع فراورده هم به دست می آید بدین ترتیب محدودیت انبارها این اجازه را به ما نمی دهد در مدت طولانی آن ها را نگه داریم و ناچاریم این محصولات را بفروشیم.
نوروز 1402 وارد کننده بنزین هستیم
عاشوری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص وضعیت تولید بنزین در پالایشگاه ها و گمانه زنی ها برای واردات بنزین گفت: در حال حاضر پالایشگاه های کشور با بالاترین ظرفیت اسمی خود در حال تولید بنزین هستند و اگر راهکارهای فوری مانند کنترل مصرف، استفاده از خودروهای گاز سوز، اصلاحاتی در خودروسازها و یا گازسوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده ای صورت نگیرد ما نوروز 1402 وارد کننده بنزین خواهیم بود.  
وی بیان کرد: در حال حاضر اقداماتی برای ساخت پتروپالایشگاه ها مانند پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه ای شهید سلیمانی، پالایشگاه 300 هزار بشکه ای مروارید مکران در جاسک و یا طرح توسعه ای 150 هزار بشکه ای لاوان برای تولید بنزین در دست اقدام است اما تا بهره برداری از این طرح ها و تولید بنزین مانند ستاره خلیج فارس، چندسالی زمان می برد و کشور به دلیل سربه سر شدن تولید و مصرف و نیاز اساسی به بنزین ناچار است تا رسیدن این طرح ها در میزان سوخت مدیریت کند.
عاشوری گفت: مردم نباید از شرایط موجود انتظار بیشتری داشته باشند چون ظرفیت تولید همین است و این موضوع را در کمیسیون اقتصادی و انرژی مجلس هم مطرح کرده ام. مصرف در حال پیشی گرفتن از تولید است و باید مدیریت شود.
گفتنی است که در حال حاضر بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، مصرف فعلی بنزین، روزانه بین 95 تا 105 میلیون لیتر است و متوسط تولید 93 میلیون لیتر در روز است. گفته می شود این مابه التفاوت تولید و مصرف در روزهایی از طریق ذخایر بنزین قابل جابه جایی است اما این ذخایر نیز به دلیل محدودیت با افزایش مصرف، دیگر نمی تواند جوابگو باشد بنابراین باید راهکار دیگری برای کنترل مصرف و استفاده از سوخت جایگزین استفاده شود. واردات بنزین خود تبعات مخصوصی دارد که شاخصه بارز آن استفاده از منابع نامحدود ارزی است.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :