١٤٠١/٠٦/١٩ ٦:٢٣ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢١٩
یک کارشناس حوزه انرژی بیان کرد:
چهار عامل تاثیر گذار و مهم در کنترل مصرف انرژی
مهذب ترابی گفت: چهار عامل قانون‌گذاری، فرهنگ‌سازی، قیمت‌گذاری و تکنولوژی بر کنترل شدت مصرف انرژی موثر است و هر یک به تنهایی نمی توانند عمل تعیین کننده و اهرم کنترلی بر مصرف انرژی باشند.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی سعید مهذب ترابی  رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران امروز عصر در نشست خبری با اعلام این مطلب تاکید کرد: در کشور ما گاهی عامل فرهنگ سازی و تشویق مردم را بر کم مصرف کردن می دانند و یا برای کنترل مصرف به دنبال اصلاح قیمت هستند در حالیکه این ها نمی توانند به تنهایی نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
این استاد دانشگاه در زمینه هر یک از عوامل کنترلی مصرف انرژی توضیح داد: عامل اول که مربوط به قانون‌گذاری است خوشبختانه ما در زمینه قانون هیچ کمبودی نداریم اما عامل دوم که فرهنگ سازی است معتقدم اکنون حساسیت لازم در جامعه ایجاد شده و عدم رعایت مصرف بهینه نبود تفاوت معناداری پیدا کرده است.
مهذب ترابی ادامه داد: سومین نکته بحث قیمت است. افرادی که می‌خواهند تنها با تغییر قیمت شدت مصرف انرژی را کنترل کنند راه به ناکجا می‌برند؛ زیرا کافی است شوکی به قیمت دلار وارد شود و قیمت دوباره کاهش پیدا کند.
وی چهارمین نکته را تکنولوژی عنوان کرد و گفت: اگر همه عوامل وجود داشته باشد؛ اما تکنولوژی روز شکل نگیرد، نمی‌توان شدت مصرف انرژی را کنترل کرد
وی در ادامه با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران غیرمنطقی است، افزود: مباحث تکنولوژیک و مربوط به بهبود تکنولوژی باید در سرلوحه تصمیمات حاکمیتی قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۳ درصد از کل مصرف برق کشور در بخش خانگی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تجهیزات اگر در بخش خانگی به‌روز شود، شدت مصرف بخش خانگی کاهش پیدا می‌کند.
مهذب ترابی گفت: پتانسیل بین ۱۰ تا ۱۷ درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی وجود دارد.
اجرایی نشدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید
رئیس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران، ماده 12 قانون رفع موانع تولید را یک ماده طلایی و راهگشای قانونی دانست و گفت: اینکه بعد از گذشت 7-8 سال از تصویب و ابلاغ این ماده قانونی، هنوز اجرایی شدن آن را در بخش های مختلف شاهد نیستیم و با وجود چنین ماده قانونی که از محل صرفه‌جوییِ ایجاد شده می توان سرمایه‌گذاری در اصلاح شدت مصرف انرژی و بهبود شرایط مصرف را توجیه‌پذیر کرد، نتوانسته‌ایم شدت مصرف انرژی کشور را اصلاح کنیم، نیاز به بررسی و بازنگری در رویکردها دارد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم موفقیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید، عدم اجرای تعهدات از سوی وزارت نفت است و اینکه وزارت  نفت از این ماده در جهت برنامه‌های توسعه‌گرایی خودش استفاده و طرح‌هایی که از سوی وزارت نیرو برای استفاده از این ماده به شورای اقتصاد ارائه می شود، در عمل با عدم اجرا مواجه می‌شوند.
مهذب ترابی خاطرنشان کرد: نحوه تضامین در اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید مشخص نیست و در واقع ماده 12 قانون رفع موانع تولید، متولی واحدی در مقام اجرا ندارد.
لزوم تعیین یک ساعت صفر برای کنترل مصرف انرژی
این استاد دانشگاه بر لزوم تعیین یک ساعت صفر برای کنترل مصرف انرژی خبر داد و گفت: از این زمان، ‌هیچ محصولی بدون وجود تکنولوژی روز وارد چرخه مصرف کشور نشود.
وی ادامه داد:  راهکار این است که یک زمانِ صفر برای اصلاح تجهیزات انرژی بر از سوی دولت تعیین شود؛ مثلا می توان زمان 1403.1.1 را تعیین کرد که از این تاریخ، هیچ بخاری و کولر با کارآیی پایین انرژی در مدار بهره‌برداری کشور نباشد و در این 18 ماه، وزارت صمت، وزارت نیرو و وزارت نفت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که این تاریخ صفر، آغاز روند اصلاح مصرف در بخش های پرمصرف خانگی باشد و این کار شدنی است؛ انجمن شرکت‌های خدمات انرژی آمادگی دارد که در صورت اعلام تمایل دولت، نقشه راه 18 ماهه را پیاده‌سازی و ارائه کند.
مهذب ترابی تصریح کرد: اگر زمانِ صفری برای اصلاح استفاده از تجهیزات با راندمان پایین و حذف آنها از چرخه مصرف تعیین نکنیم، این روند شدت بالای مصرف مثل یک سیکل معیوب ادامه خواهد داشت و 10 سال دیگر به این فکر می کنیم که ای کاش 10 سال پیش، چنین رویکردی را مدنظر قرار داده بودیم.
وی افزود: اگر 10 سال پیش، وضعیت کولرها اصلاح شده بود، امروز معضل کارآیی پایین انرژی مصرفی در 15 تا 20 میلیون کولر را نداشتیم و امروز وزارت نیرو با معضل سهم 30 درصدی وسایل سرمایشی در پیک مصرف تابستانه روبه‌رو نبود.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :