١٤٠١/٠٨/٠٨ ٢:٥٣ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢٦٣
طرح نیروگاه های حمایتی خورشیدی، درآمدی پایدار برای مددجویان کشور
سالانه ۱۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی حمایتی برای مددجویان با هدف حمایت و درآمدی پایدار برای این خانوارها احداث می شود.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، محمود کریمی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر ایران ( ساتکا) امروز ( 8 آبان ماه) در میزگردی با موضوع نیروگاه های خورشیدی حمایتی با حضور فعالان بخش خصوصی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ضمن بیان اهمیت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر به توسعه نیروگاه های خورشیدی در دو بخش انشعابی و بزرگ مقیاس اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بود که نیروگاههای انشعابی از صفر تا 200 کیلووات احداث شوند اما امسال به 500 کیلووات هم افزایش یافته است.
وی افزود: در این بازه نیروگاههای خانگی زیرمجموعه نیروگاههای انشعابی یعنی بین صفرتا200 کیلووات هستند و نیروگاههای حمایتی صفر تا 5 کیلووات خواهند بود. یعنی وقتی می گوییم نیروگاه های حمایتی منظور نیروگاه 5 کیلو وات ساعت تولید برق از انرژی خورشیدی است.
عضو هیات مدیره انجمن تجهیزات نیروگاههای تجدیدپذیر در ادامه گفت: امسال طبق مصوبه مجلس نیروگاههای 5 کیلوواتی از وام کم بهره با سود 4 درصد برخوردار خواهند شد و این امکان را دارند که در سقف خانه ها اقدام به احداث نیروگاه کرده و درآمد کسب کنند.
وی خاطرنشان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای کمیته امداد 25 هزار میلیارد تومان و برای بهزیستی 10 هزار میلیارد تومان بوده است.
کریمی بیان داشت: در سال 1401 مبلغی به میزان 6 هزار میلیارد تومان از محل سپرده قرض الحسنه در نظر گرفته شد و تفاهمنامه ای بین 5 نهاد کمیته امداد، معاونت روستایی ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و ساتبا منعقد شد و مقرر شد که همکاری کرده و از این بودجه تخصیصی استفاده کنند و سالانه ۱۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی حمایتی برای مددجویان احداث شود.
وی ادامه داد: قرار شد ساتبا قرارداد خرید تضمینی 20 ساله را به ازای هر کیلووات ساعت 2200 تومان منعقد کند و پله های کاهش نیز حذف شده است.
کریمی خاطرنشان کرد: امسال مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای برای این نوع نیروگاه‌ها مصوب کرد که بر اساس آن به خانوارهای مناطق محروم تسهیلات کم‌بهره برای نصب این نیروگاه‌ها بر روی پشت‌بام داده می‌شود.
وی ادامه داد: قبلاً از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه این تسهیلات در اختیار مددجویان قرار می‌گرفت؛ اما امسال مجلس یک بودجه کامل برای این طرح اختصاص داده است.
به گفته این فعال تجدیدپذیرها خانوارهای مددجویان از سال اول احداث نیروگاه خورشیدی حمایتی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان در آمد خواهند داشت که تا شش میلیون تومان در سال‌های بعد افزایش خواهد یافت.
وی افزود: مقررشده این طرح در قالب بسته‌های ۵ هزارتایی اجرایی شود که بخش خصوصی و فعالان این صنعت اعتقاد دارند علاوه بربسته‌های ۵ هزارتایی روش سابق مبنی بر اجرای پروژه‌های خرد نیز تداوم داشته باشد.
این فعال بخش انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تداوم پروژه‌های خرد کمک خواهد کرد توسعه این نوع نیروگاه‌ها با سرعت بیشتری اجرایی شده و خانوارها بتوانند سریع‌تر از درآمدهای آن برخوردار شوند.
عضو هیات‌مدیره انجمن ساتکا ادامه داد: امسال طبق مصوبه مجلس متقاضیان محروم نیروگاه‌های ۵ کیلوواتی از وام کم‌بهره با سود ۴ درصد برخوردار خواهند شد و این امکان را دارند که در سقف خانه‌ها اقدام به احداث نیروگاه کرده و درآمد کسب کنند.
محمد صداقتی پور فعال بخش خصوصی انرژی‌های تجدیدپذیر هم در این نشست خواستار آن شد تا اجرای پروژه احداث نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی به روال گذشته ادامه یافته و در کنار آن بسته‌های ۵ هزارتایی نیز اجرا شود.
دانیال علیزاده نیز در این نشست گفت: اجرای طرح نیروگاه‌های حمایتی طرح برد، برد هم برای ارگان‌های حمایت‌کننده هم مددجویان و هم شرکت‌های بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: این طرح رونق خوبی به همراه دارد و اشتغال‌زایی هم دارد؛ اما اجراشدن آن دربسته‌های ۵ هزارتایی کار را با تأخیر روبرو خواهد کرد.
این فعال بخش خصوصی بر اجرای طرح در قالب بسته‌های صدتای تأکید کرد.
محمود کریمی عضو هیات‌مدیره انجمن ساتکا در پایان با اعلام همایش نیروگاه های حمایتی در هفته آینده دوشنبه 16 آبان ماه بیان کرد: همایش نیروگاه‌های حمایتی باهدف بررسی راهکارهای اجرایی‌شدن بهتر این نیروگاه‌ها در اتاق بازرگانی تهران برگزارخواهد شد.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :