١٤٠١/٠٨/٢٤ ١:٣٦ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢٧٥
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی پیش بینی کرد:
پتروشیمی ها امسال 15 میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق می کنند/سازمان برنامه سازمانی ضد تولید است
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال پتروشیمی‌ها ۱۵ میلیارد دلار به نیما تزریق می‌کنند و ۱۷ میلیارد دلار هم صادرات خواهند داشت.
به گزارش بازار انرژی، احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز 24 آبان در نشستی خبری با اشاره وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی اظهار کرد: میزان تولید محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته هفت درصد و میزان صادرات ۱۳ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: میزان تولیدات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه سال ١٤٠٠ معادل ٣٨ میلیون و ٦٠٨ هزار تن بود که این عدد در سال ١٤٠١ به ٤١ میلیون و ٥٥٠ هزار تن رسید که گویای افزایش هفت درصدی است.
وی اظهار کرد: میزان صادرات نیز از نظر وزنی در هفت ماهه سال گذشته ١٥ میلیون و ٥٠٠ هزار تن بود که امسال به ١٧ میلیون و ٥٠٠ هزار تن رسید و بیانگر افزایش ١٣ درصدی است.
او با بیان اینکه میزان ارز آوری ٣٠ درصد افزایش یافته است، گفت: در هفت ماه سال گذشته، هفت میلیارد و ٩١ میلیون دلار به نیما ارز دادیم که این عدد امسال به هشت میلیارد و ٧٣٣ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار رسید، یعنی ٢٣ درصد ارز بیشتری به نیما داده شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته میزان صادرات محصولات غیرنفتی ٢٤.٢٥١ میلیارد دلار بود که از این مقدار ٩ میلیارد و ٦٠٥ میلیون دلار مربوط به پتروشیمی‌ها بوده است.
او افزود: تا ٢٢ آبان ماه ٩ میلیارد و ٦٠٤ میلیون میلیون دلار به نیما ارز تزریق شده و در حوزه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز در شش ماه سال جاری دو میلیون و ٥٦ هزار و ٦٨٢ تن کالا پلیمری به بورس کالا فروخته شد و این عدد در سال گذشته تنها یک میلیون و ٦٧٩ هزار و ٤٩٨ تن بوده، یعنی ٢٢.٥ درصد رشد داشته است.
به گفته وی در حوزه غیر پلیمری‌ها نیز در سال جاری یک میلیون و ٢٠٤ هزار تن از محصولات پتروشیمی در بورس کالا فروخته شد که این عدد در سال گذشته یک میلیون و ٥٠ هزار تن بود.

وضعیت عرضه در بورس کالا
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا گفت: در 6 ماهه 1401، 2 میلیون و 56 هزار و 682 تن مواد پلیمری به بورس تحویل دادیم در حالی که این رقم در سال گذشته یک میلیون و 679 هزار و 498 تن بوده است. یعنی 22.5 درصد افزایش داشته است
وی همچنین گفت: در حوزه غیر پلیمری‌ ها نیز در سال جاری یک میلیون و 204 هزار تن از محصولات پتروشیمی در بورس کالا فروخته شد که این عدد در سال گذشته یک میلیون و 50 هزار تن بود.

چالش پتروشیمی ها با عملکرد سازمان برنامه و بودجه در حوزه اوره
مهدوی با اشاره به عرضه اوره از سوی پتروشیمی ها به بخش کشاورزی گفت: ما هر کیلو اوره را 13 هزار تومان عرضه می کنیم در حالی که گاز را با نرخ متر مکعبی 4 هزار تومان دریافت می کنیم و در نهایت نیز بخش زیادی از این محصول به دیگر کشورها قاچاق می شود. سوال اینکه آیا دولت نباید قانون را اجرا کند؟ آیا سازمان برنامه و بودجه نباید از قانون اطاعت کرده و ما به التفاوت را به پتروشیمی ها تحویل دهد؟ چرا سازمان برنامه و بودجه حق تولیدکننده را نمی دهد؟ این سازمان تنها سازمان بودجه و ضد تولید است، امروز مدیران در مجامع زیر سوال می روند که چرا حق سهامدار از دولت گرفته نمی شود؟ در حالی که دولت باید از جیب خودش به کشاروزی یارانه بدهد.
وی ادامه داد: سازمان برنامه باید در بودجه سنواتی مطالبات ما را پیش بینی کند اما این کار را نکرده است.اینها به فضای کسب و کار لطمه می زند ما سهامدار خارجی داریم که حقوق آنها نیز پرداخت نشده، با این شرایط چگونه انتظار داریم سرمایه گذار خارجی ورود کند؟
مهدوی در ادامه تاکید کرد:30 هزار میلیارد تومان فقط بابت عرضه اوره طلبکاریم که از سال 98 تاکنون از سوی سازمان برنامه و بودجه دریافت نشده است
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در ادامه در پاسخ به سوالی  درباره کمبود گاز و راهکاری که پتروشیمی ها اندیشیده اند، گفت: در حال حاضر تراز سوخت گاز در کشور ما منفی است برای عبور از این وضع دو راهکار داریم یکی سرمایه گذاری در میادین گازی و دیگر صرفه جویی است.
وی ادامه داد: ما به عنوان اولین بخشی بودیم که برای سرمایه گذاری در میادین گازی اعلام آمادگی کردیم که امروز در 3 حوزه و توسط یک کنسرسیوم انجام می شود.
مهدوی گفت: صرفه جویی نیز دو بخش است یکی جریمه ای و پلکانی و دیگری تشویقی، ما در زمینه تشویق به صرفه جویی پیشنهاد دادیم که خانوارها در 4 ماه آذر، دی، بهمن و اسفند در مصرف گاز صرفه جویی کنند. در حال حاضر دولت گاز را با نرخ هر متر مکعب 120 تومان می فروشد ما می توانیم میزان صرفه جویی شده را از خانوار 3 هزار تومان بابت هر متر مکعب خریداری کنیم و برای اطمینان زیرساخت بانکی را آماده می کنیم.
وی افزود: با این روش خانوار 3 درصد صرفه جویی کند و در پیک مصرف 15 میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت و در نتیجه تولید در پتروشیمی متوقف نمی شود. در واقع مهمترین هدف ما فرهنگ سازی برای صرفه جویی خانوار است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: البته خوشبختانه اولویت وزارت نفت برای قطعی گاز پتروشیمی نیست اما در هر حال عدم النفع ما بابت قطعی گاز در سال گذشته 650 میلیون دلار صادراتی بوده که انجام نشد و امیدواریم امسال این رقم کاهش یابد.
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :