١٤٠٢/٠٢/٣٠ ٤:١٢ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٢٧
مدیرعامل گسترش انرژی پاسارگاد درباره عرضه برق تجدیدپذیرها از یکم خرداد به بورس خبر داد،
شرکت تابان انرژی پاسارگاد، از اولین عرضه کننده های تابلو سبز برق در بورس انرژی
صادق آبادی گفت: نیروگاه تابان شرکت سرمایه گذاری انرژی پاسارگاد اولین عرضه کننده برق تجدیدپذیر در بورس انرژی است که روز دوشنبه اول خرداد این برق عرضه خواهد شد.
علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در حاشیه نمایشگاه صنعت نفت به خبرنگار "بازار انرژی" گفت: شرکت توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگاد ( سهامی خاص) جزو اولین شرکتی است که برای اولین بار برق تجدیدپذیر خود را به بورس انرژی در قالب تابلوی سبز عرضه می کند.
وی با توجه به اظهار امیدواری از عرضه این برق در بورس گفت: این ایده عرضه برق تجدیدپذیرها به بورس بسیار خوب است و پیش بینی می شود این ایده به خوبی با عرضه برق تجدیدپذیرها به بورس تداوم یابد.
شرکت توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگاد ( سهامی خاص) در سال 1389 با هدف ارائه خدمات مهندسی در حوزه نیروگاهی و تامین، تجهیز، راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه های گازی، سیکل ترکیبی، خطوط و ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار گاز تاسیس گردید. سهام این شرکت 100% متعلق به گروه گسترش انرژی پاسارگاد (هلدینگ انرژی بانک پاسارگاد)، است. شرکت تابان انرژی با گردآوری مجموعه‌ای غنی از منابع فنی و انسانی تحت کادر مدیریت باسابقه ماموریت خود را در ارائه خدمات نوین در حوزه صنایع نیروگاهی، تامین، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات از ایستگاه های تقویت، تقلیل فشار گاز و خطوط مربوطه و نیروگاه‌های مقیاس کوچک (مولد‌های گاز سوز) و نیروگاه‌های بزرگ (توربین‌های گازی و سیکل ترکیبی)، نیروگاه‌های تجدید‌پذیر متمرکز نموده است.

آغاز معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی از روز دوشنبه
علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی در زمینه عرضه برق تجدیدپذیرها به بورس انرژی گفت: با توجه به پذیرش پنج نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی از روز دوشنبه (یکم خرداد ماه) شاهد آغاز معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی خواهیم بود.
وی افزود: در راستای برنامه‌های توسعه‌ مبادلات برق که از مدت‌ها قبل میان وزارت نیرو و بورس انرژی مطرح بوده است، از ابتدا بحث راه‌اندازی تابلوی سبز برق مورد توجه قرار گرفت و با پیگیری مسئولان همراه شد.
وی اظهار کرد: ساختار فنی راه‌اندازی تابلوی سبز برق در بورس انرژی تحت تاثیر پیگیری‌های انجام شده به صورت مستمر و نیز دستورات ابلاغ شده از سوی وزیر نیرو مهیا شد.
وی به کمک تابلوی سبز برق در کاهش خاموشی‌های برق در تابستان اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه تجدیدپذیرها زمینه‌ساز کاهش ناترازی‌ها خواهد بود که به مراتب تاثیرگذار در بهبود وضعیت صنعت برق کشور و کاهش خاموشی‌ها خواهد شد.
به گزارش بازار انرژی از ساتبا، دوشنبه (1 خرداد 1402) مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز در بورس انرژی با هدف ایجاد بازارعرضه و تقاضای مستقیم، مردمی سازی اقتصاد تجدیدپذیر و ایجاد فضای رقابتی تبادل برق تجدیدپذیر با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی ایران، محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا و همچنین معاونین و مدیران مربوطه در سالن همایش‌های تالار بورس برگزار خواهد شد.
در این مراسم سازمان ساتبا در راستای ابلاغیه وزیر نیرو درخصوص توسعه مبادلات برق در بورس انرژی، دستورالعمل «عرضه و تبادل برق تجدیدپذیر در بورس انرژی» را ابلاغ خواهد کرد که موجب توسعه سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه‌های جدید انرژی تجدیدپذیر می‌شود.
طبق این گزارش، تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر در بازار فیزیکی و بازار مشتقه تابلوی برق سبز با تایید ساتبا می‌توانند برق خود را عرضه کنند و همچنین مصرف کنندگان که شامل صنایع، ساختمان‌های دولتی و استخراج کنندگان رمزارزها هستند می‌توانند برای خرید برق فیزیکی و گواهی برق تجدیدپذیر (REC) تقاضا دهند.
علاوه بر فروش فیزیکی، سازمان ساتبا نیز به عنوان ناشر گواهی برق تجدیدپذیر (REC) در ابتدای هرسال سقف انتشارات گواهی را مشخص کرده و قادر خواهد بود گواهی مذکور را با تبیین اولویت صادر و به متقاضیان تحویل دهد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :