١٤٠٢/١١/١٥ ٢:١٦ ب ظ
کد خبر : ٩٣٦٠٧
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی به خبرنگار بازار انرژی گفت:
تعمیرات نیروگاهی، از بزرگترین مجموعه های بازسازی قطعات در ایران و منطقه است
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: بیش از 90 درصد تعمیرات نیروگاهی و استفاده از قطعات و تجهیرات با داخلی سازی تامین می شود و شرکت تعمیرات نیروگاهی از بزرگترین مجموعه ها در حوزه بازسازی قطعات نیروگاه های حرارتی در داخل و منطقه است.
مسعود مرادی، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در گفتگو با خبرنگار "بازار انرژی" در خصوص وضعیت تعمیرات نیروگاه های حرارتی در کشور و آمادگی این نیروگاه ها برای پیک تابستان 1403 گفت: هر ساله در نیمه دوم سال تعمیرات نیروگاهی با برنامه ریزی وزارت نیرو آغاز می شود تا نیروگاه ها بتوانند برای تابستان سال بعد به آمادگی برسند.
وی افزود: تعمیرات نیروگاه ها به صورت تعمیرات دوره ای و یا تعمیرات اساسی است. ما در ظرفیت منصوبه نیروگاه های حرارتی در کشور که نزدیک به 80 هزار است تا 110 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی انجام می دهیم زیرا ممکن است نیروگاهی در سال و یا در هر دوره به دو بار تعمیرات نیاز داشته باشد و بر این اساس آمار تعمیرات بالاتر می رود. اما نکته اساسی تعمیرات بیش از 90 درصد نیروگاه های حرارتی در کشور است که توسط شرکت تعمیرات نیروگاهی انجام می شود.
وی با اشاره به داخلی سازی تجهیزات نیروگاهی گفت: صددرصد تعمیرات ما توسط تجهیزات و سازندگان داخلی صورت می گیرد و با توجه به تنوع نیروگاهی در کشور این تجهیزات از تایپ های مختلفی که در دنیا وجود دارد در کشورمان داخلی سازی شده است و خدمات تعمیرات نیروگاهی از خارج از کشور به دلیل سازندگان داخلی کاملا بی نیاز است.
وی در پاسخ به پرسشی که همواره گفته  می شود 90 درصد تعمیرات در داخل صورت می گیرد و 10 درصد باقی مانده آیا از خارج تامین می شود، گفت: بیش از 90 درصد قطعات نیروگاهی از داخل تامین می شود و ما توانسته ایم دانش آن را به دست آوریم اما اینکه گفته می شود 90 درصد، این بدان معناست که ما نیازی به محصول  10 درصد باقی مانده برای ساخت آن در داخل نداریم. به عبارتی آن 10 درصد قطعات همیشه مورد نیاز نیست و به همین دلیل ضرورتی برای داخلی سازی آن قطعات وجود ندارد.
به گفته مرادی، نیاز روزانه  تجهیزات تعمیرات نیروگاهی در طول سال تنها 90 درصد است که این میزان هم از داخل تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بازسازی قطعات، کاملا بی نیاز از واردات هستیم گفت: ما در حوزه بازسازی قطعات داغ نیروگاهی که بیشترین آسیب را در نیروگاهی حرارتی به وجود می آورند هم بی نیاز هستیم و شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران و شرکت توربین شهریار در زمینه بازسازی، بزرگترین شرکت های داخلی و یا در منطقه به حساب می آیند.
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی صادرات خدمات فنی و مهندسی را یکی از دستاوردهای این شرکت دانست و گفت: ما در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی مشکلی نداریم و در حال حاضر هم در حوزه نیروگاهی، صادرات خدمات فنی و مهندسی را حداقل به 4 تا 5 کشور در منطقه انجام می دهیم.
وی درباره ارزآوری این شرکت در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: در طول یکسال با مراوداتی که با کشورها و خدمات و ارائه دانشی که انجام می دهیم تقریبا نزدیک به سالانه 5 میلیون دلار در ارزآوری به کشور هم کمک می کنیم.
وی در پایان به آمادگی نیروگاه ها برای تابستان 1403 با اطمینان اعلام کرد: تعمیرات نیروگاهی از 5 روز تا 120 روزه صورت می گیرد و با توجه به روند تعمیرات دوره ای و یا نیمه اساسی نیروگاهی که در حال انجام است این آمادگی صددرصد ظرفیت نصب شده برای تابستان 1403 قابل پیش بینی است و برنامه های ابلاغی وزات نیرو نیز آمادگی صددرصدی واحدها برای تامین برق در تابستان 1403 است.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :